Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Jak Tajwan zwycięża z koronawirusem? - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analiza danych, Big Data

Jak Tajwan zwycięża z koronawirusem?

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Umiejętność analizy wielkich zbiorów danych, wykorzystanie nowych technologii, sprawna logistyka i komunikacja – to według naukowców recepta na koronawirusa, która świetnie sprawdziła się na Tajwanie, jednym z państw najlepiej radzących sobie z pandemią COVID‑19 na świecie.

Gęsto zaludniony malutki Tajwan, położony około 130 kilometrów od wybrzeży Chin, liczy 23 miliony mieszkańców. Około 850 tys. z nich pracuje na kontynencie. Nic więc dziwnego, że ze względu na częstość połączeń z Chinami i masowy ruch ludności w celach zarobkowych i turystycznych oczekiwano po wybuchu pandemii koronawirusa w Wuhanie, że wyspa ta będzie następnym ogniskiem zapalnym. Jednak choć szkoły zamknięto tam jedynie na dwa tygodnie, a galerie handlowe działały bez większych przerw, na koniec marca na Tajwanie odnotowano jedynie 283 przypadki zarażeń COVID‑19 oraz 2 ofiary śmiertelne patogenu.

Jakie są cechy pracownika i firmy przyszłości? Czy automatyzacja może skutecznie wzmacniać nasze umiejętności?

Zwiększaj swoje kompetencje »

Jakie działania okazały się tak skuteczne w walce z pandemią? Szczegółową analizę przeprowadzili trzej kalifornijscy naukowcy C. Jason Wang, Chun Y. Ng oraz Robert H. Brook, którzy opisali swoje wnioski na stronach medycznego serwisu JAMA. Zwracają oni uwagę na fakt, że epidemia COVID‑19 wystąpiła w Chinach tuż przed Księżycowym Nowym Rokiem, podczas którego spodziewano się, że miliony Chińczyków i Tajwańczyków przylecą na popularną wyspę na wakacje. Brak reakcji oznaczał natychmiastowy rozwój pandemii, dlatego władze Tajwanu podjęły zdecydowane kroki, wykorzystując do tego celu technologię.

Analiza i zbieranie danych

Działania rozpoczęto od błyskawicznie przeprowadzonej integracji krajowej bazy danych ubezpieczenia zdrowotnego z bazą danych imigracyjnych i celnych. Następnie te wielkie zbiory danych poddano zautomatyzowanym analizom, których celem było generowanie alertów już w trakcie wizyty u lekarza w przypadku stwierdzenia objawów klinicznych. Na podstawie historii podróży zarażonego system mógł w czasie rzeczywistym zidentyfikować potencjalne strefy zakaźne. Wykorzystanie szeregu popularnych rozwiązań mobilnych, takich jak skanowanie kodu QR oraz telemetria, w połączeniu z raportowaniem stanów zdrowia podróżnych online pozwoliło skutecznie zidentyfikować osoby, które przebywały w ogniskach zapalnych w określonym czasie. To ułatwiło segregację i obsługę podróżnych. Osobom o niskim ryzyku, które nie trafiły do stref ryzyka, wysyłano kartę graniczną z deklaracją zdrowotną za pośrednictwem wiadomości SMS w celu szybszej odprawy imigracyjnej. Z kolei osoby o wyższym ryzyku, które znalazły się w obszarze zagrożeń, kierowano bezpośrednio do domu na kwarantannę. Następnie weryfikowano jej przestrzeganie poprzez śledzenie telefonu komórkowego, aby upewnić się, że potencjalni nosiciele nie wychodzili z domu podczas okresu inkubacji.

Dodatkowo tajwańska służba zdrowia usprawniła wyszukiwanie potencjalnych przypadków COVID‑19, aktywnie poszukując pacjentów z ciężkimi objawami oddechowymi w bazie danych Narodowego Ubezpieczenia Zdrowotnego, nawet jeśli pierwotna diagnoza wskazywała grypę czy inną chorobę. Uruchomiono też bezpłatny numer infolinii, pod którym można było nie tylko uzyskać informacje na temat pandemii i sposobów postępowania w sytuacji zagrożenia, lecz także zgłaszać podejrzenia zakażenia u siebie i u innych.

Szybkość i kompleksowość

Natychmiastowa i szeroko zakrojona reakcja służb tajwańskich była możliwa dzięki działaniom Narodowego Centrum Zarządzania Zdrowiem (NHCC), które powstało w 2004 roku w odpowiedzi na wybuch epidemii SARS. NHCC jako oddział rządowej organizacji odpowiedzialnej za zarządzanie klęskami żywiołowymi działa w przypadku epidemii jako punkt dowodzenia operacyjnego i koordynuje komunikację pomiędzy władzami centralnymi, regionalnymi i lokalnymi. Już 31 grudnia 2019 roku, gdy Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła informację o powszechnym zapaleniu płuc o nieznanej przyczynie w Wuhanie w Chinach, tajwańscy urzędnicy wsiedli do samolotów i oceniali stan zdrowia pasażerów podczas bezpośrednich lotów z Wuhanu. Od 5 stycznia 2020 roku administracja dysponowała danymi o każdej osobie, która podróżowała z Wuhanu w ciągu ostatnich 14 dni i miała gorączkę lub objawy infekcji górnych dróg oddechowych. Pasażerowie wykazujący objawy gorączki i kaszlu zostali poddani kwarantannie w domu i ocenie, czy konieczna jest ich hospitalizacja. W następnych dniach podjęto kolejne działania zaradcze i stworzono procedury bezpieczeństwa obejmujące 124 kroki. W ich skład weszły działania z obszaru kontroli granicznej z powietrza i morza, identyfikacji zagrożeń (dzięki zbieraniu i analizie danych – wszystkie szpitale, kliniki i apteki na Tajwanie uzyskały dostęp do historii podróży pacjentów), bezwzględna kwarantanna podejrzanych przypadków, proaktywne wyszukiwanie ognisk zakażeń, edukacja społeczeństwa, formułowanie zasad postępowania w przypadku szkół oraz szeroka pomoc dla firm.

Działaniom typowo medycznym oraz informatycznym towarzyszyły zintegrowane działania logistyczne i komunikacyjne. Np. odgórnie ustalono cenę masek ochronnych oraz wykorzystano fundusze rządowe i personel wojskowy do zwiększenia ich produkcji. Konsekwentnie zachęcano mieszkańców do noszenia masek, częstego mycia rąk oraz używania rękawiczek i bezkompromisowo dementowano wszelkie próby dezinformacji.

Technologie mobilne i big data wykorzystane przez Tajwan są powszechnie dostępne, dlatego w mniejszym lub większym zakresie stosują je również kraje europejskie. Jednak porównanie efektów jasno pokazuje, że technologie stanowią świetne narzędzie w walce z pandemią, o ile są częścią sprawnie działającej większej całości. A z tym w Europie bywa różnie, o czym świadczy lawinowo rosnąca liczba ofiar. Tymczasem Tajwan, wyspa ekstremalnie narażona na wybuch epidemii, poradził sobie z zagrożeniem i ograniczył konsekwencje pandemii do minimum. Warto czerpać z tych doświadczeń i uczyć się, jak skutecznie reagować na kryzys oraz chronić interesy swoich obywateli.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!