Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analiza danych, Big Data

Tylko połowa firm zna potrzeby klientów

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Ten artykuł możesz także odsłuchać!

Od pewnego czasu „oferta wartości dla klienta” jest jednym z najczęściej używanych terminów biznesowych. Stanowi podstawowe narzędzie sprzedawców i marketingowców pozwalające na uniknięcie walki ceną. Niestety, wciąż stosunkowo niewiele firm potrafi ją kreować.

Skuteczne zaoferowanie wartości, czyli zestawu unikalnych korzyści, które odbiorcy mogą czerpać ze współpracy z firmą, jest możliwe tylko wówczas, gdy firma zna odbiorców, ich oczekiwania, aspiracje. ICAN Research postanowił sprawdzić, czy przedsiębiorstwa działające w segmencie B2B faktycznie znają swoich odbiorców. W tym celu przeprowadził szereg badań weryfikujących wiedzę firm na temat potrzeb klientów i umiejętności ich zaspokajania.

1https://www.hbrp.pl/b/pierwszy-krok-by-podbic-serca-klientow/P2QKLXw2

w B2B pokazało, że zaledwie połowa respondentów zna potrzeby nabywców, a jedynie ? ma w miarę dobrą wiedzę o ich ścieżkach decyzyjno‑zakupowych oraz zna modele biznesowe w poszczególnych kategoriach. Trudno się zatem dziwić, iż przedsiębiorstwa narzekają na słabe wyniki sprzedażowe, niskie marże oraz konieczność angażowania coraz większych środków na kampanie promocyjne.

Jedynie 22% badanych ma dokładnie opisany profil idealnego klienta oparty na badaniach rynkowych i rzeczywistych danych o klientach. Tylko 23% bada ścieżkę procesu zakupowego nowego klienta w różnych segmentach nabywców i tylko 26% bada ją u aktualnych odbiorców. Płynie stąd wniosek, że ankietowani znają, co prawda, różne kanały dotarcia, ale tylko niewielu ma wiedzę o ścieżkach procesu zakupowego nowych klientów i aktualnych klientów oraz posiada opisany profil idealnego klienta.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Praktyczna sztuka koncentracji »

Alex Osterwalder: innowator skupiony na prostocie 

Dawid Zaraziński PL

Kolejna sprzeczność między deklaracjami a praktyką pojawia się przy pytaniu o ofertę wartości. Wprawdzie 70% badanych twierdzi, że prowadzi sprzedaż opartą na wartości dostarczanej klientom, ale aż 57% nie ma procesu tworzenia tej wartości. Skoro zaś 78% nie zna profilu idealnego klienta, można domyślać się, że sprzedaż bazująca na wartości znajduje się jedynie w sferze deklaracji. Nic więc dziwnego, że mniej niż 50% organizacji uważa, że ich oferta wartości odpowiada na potrzeby klientów. Tylko połowa menedżerów deklaruje, iż oferta ma jasne wyróżniki, a jeszcze mniej, bo nieco ponad 40%, zdefiniowało ją dla poszczególnych produktów.

W tej sytuacji naturalną rzeczą byłaby ściślejsza współpraca funkcji sprzedaży z marketingiem. Tymczasem nieco ponad 40% badanych menedżerów twierdzi, że ich działy marketingu i sprzedaży mają jasno określony podział obowiązków. Jeszcze mniej firm, bo tylko co trzecia, przyznaje, że przepływ informacji między tymi działami jest efektywny. Z badań ICAN Research jasno wynika, że realne efekty przynosi opisanie i wdrożenie strategii marketingowej opartej na analizie potrzeb klienta końcowego (zobacz ramkę Obszary, w których firmy stosują podejście strategiczne). Odsetek badanych firm, które mają taką strategię, zdecydowanie lepiej radzi sobie w wielu ważnych biznesowo obszarach (często różnice sięgają ponad 20%).

Firmy nie mają dostatecznej wiedzy o klientach, więc walczą o nich ceną

Niedostateczna wiedza o klientach i ich potrzebach skazuje firmy na ciągłą walkę o tych samych klientów. Ponad 40% menedżerów ankietowanych w badaniu Przełom w marketingu B2B stwierdziło, że zmalała lojalność ich odbiorców, dla 15% w znacznym stopniu, dla 25% w mniejszym. Dlatego najczęściej konkurowanie obejmuje cenę (tak twierdzi aż 56 % respondentów, 21% jest przeciwnego zdania, reszta nie zajęła stanowiska). Tylko co czwarta firma potrafi efektywnie wyróżnić swoją ofertę na rynku (26%), a co trzecia ma problem z rozwojem nowych produktów bądź usług (32%).

Wnioski, które płyną z badań ICAN Research, wyraźnie wskazują na to, że przedsiębiorcy nie rozumieją dobrze upodobań lub potrzeb odbiorców, choć są głęboko przekonani, że jest inaczej. Ich wiedza raczej sprowadza się do podstawowych danych. To zdecydowanie za mało. W konsekwencji często projektują nowe produkty z przeświadczeniem, że to, co wymyślili, będzie odpowiadało gustom nabywców bądź całkowicie zaspokoi ich potrzeby. Zimny prysznic w postaci słabej odpowiedzi rynku jest wówczas kompletnym zaskoczeniem.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!