Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

7 wskazówek, jak napisać e-mail biznesowy, by inni czytali go z przyjemnością i ze zrozumieniem

17 kwietnia 2023 7 min czytania

E‑maile nie zawsze usprawniają komunikację biznesową. Gdy są nieprzemyślane i chaotyczne mogą ją wręcz utrudniać. Jak pisać je lepiej?

E‑mailowe nieporozumienia są zmorą wielu firm. Powód jest prosty – wiele osób tworzy niechlujne i nieprzemyślane e‑maile. Odbiorcy muszą się wówczas nieźle natrudzić, by wyłuskać kluczowe informacje. Bywają też e‑maile zdawkowe, ich nadawcy są tak oszczędni w słowach, że odbiorcy muszą się długo zastanawiać: „o co chodzi?”, „co ja mam z tym wspólnego?”, „co mam w związku z tym zrobić?”. Owszem, dociekliwi adresaci upewnią się, czy dobrze interpretują to, co przeczytali, i <a href=>dopytają, jakich zadań mają się podjąć. Duże grono osób jednak postanowi się domyślić, o co chodziło, i na tej podstawie przejdzie do działań, często błędnych.

O tak! E‑maile bywają źródłem nieporozumień, dlatego warto zadbać o ich klarowność, prostotę i zwięzłość. Poniżej znajdziesz siedem wskazówek, które ci w tym pomogą.

1. Przemyśl, co chcesz napisać

Czy lubisz słuchać osób, które mówią, co im ślina na język przyniesie? Bez refleksji, bez zastanowienia, bez sensu? Zapewne nie. Początkujący pisarzy często wpadają w pewną pułapkę – od razu przelewają na papier to, co im wpadnie do głowy. W efekcie powstaje miszmasz, czyli niekonkretny, chaotyczny i często zbyt długi tekst. Unikaj takiego podejścia przy pisaniu e‑maili biznesowych.

Nie bądź w gorącej wodzie kąpany i nim napiszesz wiadomość, zastanów się, co masz do przekazania odbiorcy. Jeśli pójdziesz na żywioł, wystukasz na klawiaturze potok słów, bez ładu i składu, popadniesz w dygresje, odwrócisz uwagę od meritum. Nie o to ci chodzi.

2. Zacznij od tego, co najważniejsze

Czas to pieniądz, dlatego nie zanudzaj swoich odbiorców pięcioakapitowymi e‑mailami, w których gdzieniegdzie ukryjesz ważne kwestie. Litości! Szanuj czas klientów, współpracowników, szefa i podawaj w pierwszej kolejności najistotniejsze informacje.

Zamiast się rozpisywać, wyłóż kawę na ławę. W biznesie docenia się ludzi, którzy mają jasny punkt widzenia. Jeśli piszesz do kogoś z jakąś propozycją, już w pierwszych 2–3 zdaniach określ problem i zaproponuj rozwiązanie. Na rozwinięcie pomysłu przyjdzie jeszcze pora, np. podczas rozmowy.

Szanuj czas klientów, współpracowników, szefa i podawaj w pierwszej kolejności najistotniejsze informacje.

3. Bądź zwięzły

Łatwiej jest powiedzieć, co chcesz, w kilkunastu słowach niż w kilku, ale trudniej to przeczytać. Stań się wyznawcą zasady Davida Ogilvy’ego, uznanego za ojca współczesnej reklamy. Tak jak on używaj krótkich słów, zdań i akapitów. Pozbądź się każdego niepotrzebnego słowa lub zdania, które nie wnosi istotnych informacji. Oto kilka konkretów:

  • Usuwaj przyimki, takie jak np. bardzo, istotnie, ogromnie, gdyż nie wnoszą żadnej wartości do wypowiedzi, a tylko ją wydłużają. Jeśli coś ci się podobało, wystarczy napisać „podobało mi się”, a nie „bardzo mi się podobało”.

  • Używaj czasowników w stronie czynnej, np. zamiast pisać: „zadania zostały rozdzielone w moim zespole”, napisz „rozdzieliłem zadania w zespole”.

  • Czyść swój e‑mail z zawiłych porównań i powtórzeń.

  • Unikaj wielowyrazowych połączeń charakterystycznych dla stylu urzędowego, np. zamiast „z dniem dzisiejszym” pisz „dzisiaj”, zamiast „w miesiącu sierpniu” – „w sierpniu”, „zamiast „uiściłem opłatę” – „zapłaciłem”.

4. Nie przesadzaj z żargonem

Język biznesowy rządzi się swoimi prawami, wiele w nim zapożyczeń z obcych języków, określeń branżowych i specjalistycznych zwrotów tzw. -izmów, -yzmów. Łatwo ulec pokusie, by naszpikować e‑mail czy prezentacje takimi wyrażeniami, jednak przed tym przestrzegam. Często przynosi to odwrotny skutek od zamierzonego. Zwłaszcza jeśli komunikujesz się z przedstawicielem innej branży, możesz zostać źle zrozumiany, uznany za niekomunikatywnego, a nawet problematycznego. Nie musisz się wymądrzać, by wyjść na profesjonalistę.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nowe zasady komunikacji wewnętrznej »

Sekret skutecznej komunikacji 

Mariusz Smoliński , Piotr Kwiatkowski PL

We współczesnej rzeczywistości biznesowej coraz częściej liczą się sprawność działania i produktywność organizacji. Aby je wzmacniać, potrzeba narzędzi do lepszej komunikacji i integracji działań.

5. Wprowadzaj poprawki

Dla artysty pierwszy szkic to jedynie wstępna wersja dzieła sztuki, którą należy udoskonalić. Tę zasadę stosuj też do swoich listów i zawsze poprawiaj ich pierwszą wersję. Przed wysłaniem wiadomości sprawdź, czy jest poprawnie napisana. Poszukaj literówek, błędów interpunkcyjnych, ortograficznych czy składniowych, pamiętając o tym, że autokorekta bywa podstępna.

Jeśli to szczególnie ważna wiadomość, przeczytaj ją na głos. W ten sposób możesz wyłapać więcej usterek, niż czytając po cichu. W wypadku wyjątkowo ważnych e‑maili warto też skorzystać z pomocy zaufanej osoby i poprosić, aby przejrzała wiadomość. Tak upewnisz się, że niczego nie przegapiłeś.

6. Poczuj się jak architekt… tekstu

Zasadę podwójnego czytania dobrze znają copywriterzy, którzy sprzedają słowem. Ty, pisząc e‑mail, też sprzedajesz swoje pomysły, spostrzeżenia lub dzielisz się stanowiskiem w danej sprawie, chcąc wywrzeć na innych wpływ. Skorzystaj z prostcyh wskazówek, które pozwolą ci wyeksponować najważniejsze elementy twojej wiadomości:

  • zapisz pogrubioną czcionką kluczowe przesłanie lub skorzystaj z funkcji podkreślenia

  • stosuj wypunktowania lub numerację, gdy wymieniasz kilka opcji lub zadajesz kilka pytań z rzędu;

  • w wypadku długich e‑maili dotyczących kilku kwestii możesz różnicować wielkość czcionki czy jej kolor, co pozwoli ci oddzielić poszczególne wątki.

7. Poświęć czas na doskonalenie warsztatu

Aby doskonalić jakąś umiejętność, należy poświęcać na to czas. Podobnie jest z pisaniem. Chcąc poprawić warsztat, musisz i pisać (to gwarantuje ci praca), i krytycznie patrzeć na swoje e‑maile (do tego musisz się zmotywować). Jeśli chcesz udoskonalić swój styl, na początek wygospodaruj chociaż kwadrans. W tym czasie podkręć styl wybranej wiadomości, wybierz wyrazistsze określenia, usuń nieistotne informacje.

Jak podkreśla Steven Pinker (kognitywista i popularyzator nauki), dobre pisarstwo zaczyna się od „smakowania znakomitej prozy innych autorów”. Czytanie jest świetnym sposobem na poprawę pisania, o ile podczas lektury świadomie zwrócisz uwagę na strukturę materiałów i dobór słów, a następnie zastanowisz się, jak możesz zaadaptować wybrane rozwiązania na swoje potrzeby. Możesz też zainwestować w podręcznik dobrego stylu pisania, np. „Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku” wspomnianego Pinkera czy „Sztukę projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet” Ewy Szczepaniak.

Pamiętaj, że jak podkreśla Marc Effron, autor wydanej przez ICAN Institute książki „Osiem kroków do wyższej efektywności”, efektywność wynika w dużej mierze z robienia wielu rzeczy dobrze. Czasami trudno to osiągnąć, bo nie wszystko zależy od ciebie, jednak to, jakie e‑maile wysyłasz do innych, jak najbardziej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Poznaj przepis na komunikację w kryzysie »

Małgorzata Bieniaszewska: Dzisiaj silny znaczy zwinny. Teraz jest najlepszy czas na działanie 

, Joanna Koprowska PL, Małgorzata Bieniaszewska PL

„Niektórzy mówią, że kryzys spowolnił ich działanie. W mojej firmie jest dokładnie na odwrót. Pracujemy ze zdwojoną siłą” – mówi Małgorzata Bieniaszewska z MB Pneumatyki. Za wszelką cenę chroni miejsca pracy, dywersyfikując klientów, branże, produkty. 

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj