Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Agnieszka Węglarz: zmiana wizerunku to często zmiana całego marketing mixu

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Spadek sprzedaży i udziałów w rynku to problem marketingowy, a nie tylko komunikacyjny. Zanim zarząd firmy zdecydu- je się wydać kolejne pieniądze na działania wizerunkowe, powinien zidentyfikować, gdzie leży problem, czyli znaleźć przyczynę spadku sprzedaży. Trzeba szukać głębiej niż tylko na poziomie logo czy komunikacji.

Kawiarnie Kawa Waw@ powstały z pomysłu, aby do kafejek internetowych dodać kawę. Pierwotnie biznes nie odpowiadał na potrzebę spotykania się na kawę, lecz korzystania z Inter- netu, który wówczas lawinowo zyskiwał popularność. Dziś, w dobie Wi‑Fi, swobodnego dostępu do sieci przez smartfony i tablety, stoiska komputerowe podłączone do Internetu faktycznie nie są już żadną atrakcją ani wyróżnikiem. Pozostaje więc rywalizacja na polu usług kawiarnianych. Tutaj analiza problemu powinna zacząć się od identyfikacji aktualnych trendów, potrzeb, segmentów klientów, a także kluczowych czynników wyborów dokonywanych przez poszczególne grupy klientów. Na przestrzeni lat potrzeby w tej kategorii przeszły ewolucję, a jednym z czynników zmiany było wejście na polski rynek międzynarodowych sieci.

Wiedza ta powinna zostać zestawiona z analizą obecnych zasobów marketingowych firmy – jej obecnej klienteli, mocnych i słabych stron firmy oraz aktualnego wizerunku marki. Kluczowe będzie dowiedzieć się, dlaczego marka przestała być popularna i atrakcyjna. Dlaczego sprzedaż spada na rzecz konkurentów? Których przede wszystkim? Czym konkurencja odciąga klientów Kawa Waw@?

Na podstawie tej wiedzy firma powinna przeanalizować całość dotychczasowej strategii marketingowej i odpowiedzieć na pytanie, na ile jest ona aktualna. A raczej – biorąc pod uwagę niepokojące spadki sprzedaży – odpowiedzieć na pytanie, jak daleko jest ona nieaktualna, i opracować nową.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Zmiana wizerunku to nie tylko logotyp 

| Paweł Kubisiak PL, Wojciech Mierowski PL

Popularna sieć kawiarni Kawa Waw@ zaczyna tracić klientów na rzecz globalnych rywali, którzy coraz mocniej rozbudowują swoją obecność w Polsce. By uatrakcyjnić markę i przyciągnąć młodych klientów, zarząd decyduje się na rebranding. 

Nie znając podstawowej bariery w stosunku do marki, trudno precyzyjnie określić, w jaki sposób powinny dokładnie przebiegać prace nad nową strategią. Na pewno jednak firma musi zacząć od decyzji, który segment klientów będzie jej głównym źródłem biznesu, czyli do kogo powinna kierować ofertę. Czy faktycznie powinna walczyć o młodych? To zależy przede wszystkim od tego, na co zwracają uwagę młodzi konsumenci. Dopiero dysponując tą wiedzą oraz patrząc na własne zasoby i kompetencje, firma może odpowiedzieć na pytanie, czy będzie miała coś, co lepiej zadziała na młodych niż oferta sieciówek. Być może, faktycznie warto pomyśleć nad dotarciem do zupełnie innej grupy docelowej. Może w strategicznej analizie firma powinna wręcz odpowiedzieć, czy naprawdę jest w stanie konkurować z sieciówkami, a jeśli tak, to na jaką skalę. Czy chce być w biznesie „spotkań kawiarnianych”, czy może w biznesie „szybkiej, energetyzującej kawy” dla zapracowanych ludzi biznesu? I dopiero gdy firma znajdzie odpowiedzi na te pytania, może rozpocząć prace nad strategią marki. Powinna przy tym określić takie pozycjonowanie swojej marki, które pozwoli jej osiągnąć zamierzone wyróżnienie na rynku i jednocześnie spełnić cele biznesowe.

Chciałabym w tym miejscu zwrócić uwagę, że marka to narzędzie marketingowe służące do zyskownego budowania relacji z klientami. Dlatego jej nowe pozycjonowanie powinno być oparte na modelu, który pozwala spełnić oczekiwania klientów przy jednoczesnym optymalizowaniu nakładów ze strony firmy. Warto pochylić się nad tym, co w nowoczesnym marketingu rozumiemy pod pojęciem marki. Jest to całość oferty wartości dla klienta: produkt, jego cena, kanały dystrybucji, obsługa klienta, kanały komunikacji. Jest to zestaw wszystkich korzyści funkcjonalnych oraz emocjonalnych, które oferuje firma, i to one wszystkie tworzą jej wizerunek. Nie należy lekceważyć elementów brandingu, takich jak: logo, wystrój wnętrz, opakowania, stroje sprzedawców czy szyldy na zewnątrz. To bardzo ważne atrybuty zewnętrzne marki, które silnie oddziałują na zmysł wzroku konsumenta i właściwie wykorzystane mogą budować wiele pożądanych skojarzeń.

Jednak zmiana wizerunku to często zmiana całego marketing mixu, wychodząca daleko poza ramy brandingu czy działań reklamowych. Trzeba również pamiętać, że w dobie marketingu cyfrowego oraz nowych technologii coraz częściej wizerunek marki buduje się wszystkimi punktami styku, a wagi nabierają takie elementy, jak: własna strona WWW, aplikacje mobilne, media społecznościowe, jak również e‑commerce i internetowe kanały obsługi. W skrajnych przypadkach marki obecne w Internecie obywają się prawie bez tradycyjnej reklamy.

To również potencjalna szansa dla naszej firmy na uatrakcyjnienie i unowocześnienie swojej marki, jak również na optymalizację kosztów operacyjnych. Warto o tym pamiętać, konstruując całość nowej strategii.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!