Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Antropologia wspiera marketing

25 kwietnia 2023 4 min czytania

W świecie biznesu antropologia kulturowa może stanowić istotne wsparcie dla marketingowców. Podejście etnograficzne, stosowane powszechnie w globalnych koncernach, zaczyna być doceniane również w polskich firmach, którym pomaga w lepszym zrozumieniu potrzeb i zachowań konsumentów.

Badanie antropologiczne pozwala zweryfikować deklaracje konsumentów i dużo lepiej zrozumieć ich zachowania. Oczywiście tego typu badania nie są „reprezentatywne” i nie mogą rywalizować ze wskaźnikami typu TGI, CATi lub badaniami ilościowymi „szytymi na miarę”, ale nie o to przecież chodzi. Nie mają pokazywać przekroju społeczeństwa, tylko pozwolić zrozumieć, jakie procesy w nim zachodzą i dlaczego konsumenci zachowują się tak, a nie inaczej.

Ciekawym obszarem zastosowania tego typu badań są doświadczenia użytkownika UX (User Experience). Dobrym przykładem może być przebadanie właśnie pod kątem antropologicznym gry mobilnej zaprojektowanej przez agencję Tribal DDB dla sieci McDonald’s. Zadaniem aplikacji było wsparcie komunikacyjne nowego menu sieci i gra spełniła swoją rolę dzięki zaangażowaniu konsumentów w dobrą, multimedialną zabawę, połączoną z ciekawym konkursem i atrakcyjnymi nagrodami. Obserwowanie użytkowników podczas korzystania z aplikacji oraz konsumentów w restauracji pozwoliło wykryć problemy i wypracować rozwiązania, które trudno byłoby znaleźć inną drogą. Dopracowanie gry poprzez badania i obserwacje konsumentów oraz użytkowników było jednym z głównych czynników jej sukcesu (ponad pół miliona pobrań).

Naturalne środowisko

Badania etnograficzne opierają się na wywiadzie z użytkownikiem danej marki i obserwacji jego zachowań w naturalnym otoczeniu, czyli w domu lub w miejscu związanym z użyciem badanego produktu, np. w pubie, miejscu pracy, klubie sportowym itp. Proces rozpoczyna się od wypełnienia przed spotkaniem dzienniczka, w którym badany opisuje dzień albo konkretny obszar codzienności. To stanowi jedynie punkt odniesienia – najważniejsza jest rozmowa i weryfikacja jego opisu świata poprzez obserwacje. Rozmowa ma pewien scenariusz – przygotowujemy zagadnienia, które chcemy poruszyć z badanym, ale pozwalamy, by rozmowa toczyła się naturalnie. Wątki mogą się przeplatać, zmieniać kolejność. Pozwalamy badanemu wypowiedzieć się do końca, nie przerywamy mu, możemy swobodnie rozwijać dodatkowe tematy, które nie pojawiły się w z góry zaplanowanym scenariuszu, a wydają się być kluczowe dla badanego. Bardzo często takie niezaplanowane wątki dają dużo większą wiedzę i ciekawsze wnioski (w slangu badawczym zwyczajowo nazywane „insightami”) niż odpowiedzi na zaplanowane przez nas pytania.

Poza tym, prowadząc rozmowę, obserwujemy sposób życia, a przede wszystkim użytkowania marki. Gdy badamy sposób użytkowania telewizji, ważne jest to, gdzie stoi telewizor – czy jest punktem centralnym domu, czy jest włączony podczas rozmowy, jak obchodzi się z nim badany. Gdy chcemy dowiedzieć się czegoś o produkcie spożywczym, patrzymy, gdzie produkt jest przechowywany. W szafce? W lodówce? Na której półce? Jakie inne produkty mu towarzyszą, jak jest przygotowywany do spożycia?

Towarzyszymy konsumentowi podczas jedzenia – przygotowania, spożywania i sprzątania. Obserwujemy, co i jak ludzie jedzą, jak się zachowują w trakcie spożywania posiłku, czy nawet jakie są relacje dziecko‑rodzic.

Kluczowe jest obserwowanie mimiki twarzy, półsłówek, gestów i zachowań – których potem nie słychać na nagraniu, a czaszami zupełnie zmieniają sens odpowiedzi. Klasycznym przykładem weryfikacji deklaracji przez obserwację jest historia badania wiary w przesądy wśród Polaków. Mężczyzna, który deklarował, że nie wierzy w żadne przesądy, zanim usiadł na krześle, „zamiatał” je dłonią. Spytany, dlaczego to robi, odpowiedział, że nie chce przecież usiąść na zmarłym rok wcześniej dziadku (zwykle siedział na tym krześle).

Przyzwyczajenia

Często można zweryfikować, co badany rozumie pod danym pojęciem. Sformułowanie „zdrowe odżywanie” nie oznacza dla Polaków oliwy z oliwek i sałaty, a pierogi z mięsem odsmażane na smalcu. Bez zestawienia opisu świata z faktycznym zachowaniem nie zobaczylibyśmy tego. Podobnie jest z nazywaniem produktów. Wiele marek stało się nazwami kategorii. Konsumenci deklarujący, że piją coca‑colę, w rzeczywistości nalewają do szklanki napój z logo Biedronki lub Lidla. Gdyby ten sam badany miał wypełnić ankietę, na pewno napisałby to, co powiedział. Badacz nie zobaczyłby, jak jego świat wygląda naprawdę.

Warto dodać, że antropologia pozwala zrozumieć lokalne uwarunkowania i sposób życia – bez czego sukces na rynku nie jest możliwy – ponieważ globalna strategia często rozbija się o lokalne nawyki. Polacy mają kuchnię, zwyczaje, tradycję, co widać to chociażby w języku. Bez zrozumienia tego faktu i dostosowywania strategii biznesowej i komunikacji do lokalnych realiów trudno osiągnąć sukces. Częściej rozumieją to lokalni klienci, rzadziej centrale dużych sieci.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!