Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Chatbot – przyszłość komunikacji?

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Do chatbotów, czyli programów komputerowych, które prowadzą konwersacje online, przekonuje się coraz więcej firm. Wbrew pozorom nie są to wyłącznie przedsiębiorstwa z sektora e‑commerce. Według analizy Chatbots Life z 2019 r., wśród branż, które czerpią największe korzyści z oprogramowania, znalazły się sektory: nieruchomości, turystyki, edukacji, finansów i opieki zdrowotnej.

Chatboty mogą wspierać działanie firm na różnych obszarach – od obsługi klienta, poprzez odpowiadanie na często pojawiające się pytania, po usprawnianie procesu transakcji w procesie zakupów internetowych. Często występują także w roli wirtualnych asystentów – po zadaniu kluczowych pytań rozmówcy są w stanie podpowiedzieć, który produkt spełni ich oczekiwania.

Ponadto chatboty są dostępne dla klientów 24 godziny na dobę, co według 64% internautów przebadanych na potrzeby „The 2018 State of Chatbots Reportsjest ich najlepszą funkcją. Nic więc dziwnego, że aż 75% użytkowników sieci spodziewa się od chatbotów natychmiastowej odpowiedzi.

Chatbot lepszy niż aplikacja mobilna

Jak podkreślają twórcy raportu „Chatbot Trends 2019, jednym z najważniejszych powodów rosnącej popularności chatbotów jest fakt, że internauci nie potrzebują żadnej wiedzy technicznej do interakcji z nimi. Co warto podkreślić, ponad 61% respondentów uważa, że wysłanie wiadomości tekstowej jest najprostszym i najwygodniejszym sposobem porozumiewania się z firmą.

Co więcej, jak wynika z analizy Outgrow, do komunikacji z przedsiębiorstwami konsumenci wręcz wolą korzystać z chatbotów niż z aplikacji mobilnych. Z tego względu aż 67% firm twierdzi, że chatboty wyprzedzą aplikacje mobilne w ciągu najbliższych 5 lat. Co więcej, aż 80% organizacji deklaruje, że będzie dysponowało pewnym rodzajem zautomatyzowanego chatbota do 2020 r.

Natomiast według Vana Bekera, wiceprezesa ds. badań w Instytucie Gartnera, do 2020 r. ponad 50% średnich i dużych przedsiębiorstw będzie używało chatbotów. Ekspert zaznacza jednak, że pomimo iż chatboty to sprytne narzędzia, wciąż zawodzą w sytuacjach, w których konsumenci wymagają bezpośredniego kontaktu.

Rodzaje chatbotów

Jak czytamy raporcie „Polskie Chatboty 2018”, zrealizowanym przez K2, chatboty ze względu na rodzaj ich funkcjonalności możemy podzielić na trzy kategorie:

  • Chatboty powiadamiające – prowadzące jednokierunkową komunikację. Najczęściej są to właśnie powiadomienia, np. o nadaniu paczki w sklepie internetowym, o wystawieniu faktury czy z informacją o aktualnej pogodzie czy wynikach meczu.

  • Chatbot procesowy (scenariuszowy) – pozwala na przejście użytkownikowi z góry ustalonego scenariusza poprzez selekcję gotowych odpowiedzi. Przykładowo, zamawiając pizzę, internauta wybiera jej rodzaj, grubość ciasta czy sos.

  • Chatbot konwersacyjny – umożliwia użytkowni swobodną, naturalną rozmowę dzięki wykorzystaniu tzw. silnika NLP (Natural Language Processing), który z wypowiedzi internauty jest w stanie wychwycić intencję.

Warto dodać, że wszystkie z wymienionych powyżej funkcji mogą działać w ramach jednego chatbota.

W jaki sposób firmy wykorzystują chatboty

Konsumenci wywierają na firmy nacisk, aby te jak najszybciej reagowały na ich potrzeby. Z tego względu chatboty wykorzystywane są współcześnie przede wszystkim do komunikacji „na żywo”. Poniżej przedstawiamy przykłady, w jaki sposób przedsiębiorstwa korzystają z chatbotów.

1. FAQ w czasie rzeczywistym

Obecnie chatboty, odpowiadając na pytania użytkowników, korzystają najczęściej z zaprogramowanych odpowiedzi. Firma eBay postanowiła jednak pójść o krok dalej. Prócz standardowego FAQ, czyli zestawienia najczęściej zadawanych pytań dotyczących usług sklepu, jej ShopBot potrafi udzielać odpowiedzi na pytania o asortyment. Nakierowuje klientów na dane produkty na podstawie opisu, nazwy i ceny, a następnie sugeruje możliwe odpowiedzi. Jeśli przykładowo internauta chce kupić torebkę, chatbot zapyta go o materiały, które bierze pod uwagę (np. nylon, mikrofibrę, skórę czy poliester). Bot zachęca kupujących także do zadawania pytań, na które wie, że zna odpowiedź.

2. Proste zadania dla chatbotów

Chatbot holenderskich linii lotniczych KLM w ciągu pierwszych trzech tygodni działania wydał podróżującym 50 tys. kart pokładowych (według Forrestera). W tym samym czasie informował klientów o zmianach dotyczących ich lotów, wysyłał powiadomienia dotyczące odlotów i potwierdzał rezerwacje. Sukces tego rodzaju zastosowania botów polega na tym, że odpowiadają na zapotrzebowanie użytkowników, jakim jest dostarczenie szybkiej informacji zwrotnej, którą czasem ciężko uzyskać od pracowników lotniska.

3. Chatboty, które edukują i budują relacje

Pasta do zębów Signal (w USA Pepsodent) marki Unilever korzysta z Messengera na Facebooku, aby kształtować nawyk szczotkowania zębów u dzieci. Każdego dnia w czasie zdefiniowanym przez użytkownika chatbot wysyła animowany odcinek serialu pod tytułem „Big brush, little brush”. Zadaniem chatbota jest zebranie całej rodziny do wspólnego oglądania filmu, w którym pozycjonowana jest marka. W efekcie konsumenci podczas zakupów prawdopodobnie chętniej sięgną po pastę Signal.

Warto pamiętać o tym, że gdy chatbot nie daje sobie rady z odpowiadaniem na pytania zadane przez internautów, warto dać im możliwość płynnego przejścia na konwersację z realnym konsultantem. W takiej sytuacji należy tak zaprogramować bota, by przygotował np. dla przedstawiciela działu obsługi klienta sugestię pytań, od których należy zacząć rozmowę, bądź zestaw informacji, które już uzyskał od klienta. Dzięki temu znacząco skróci się czas niezbędny na zapoznanie się z tematem konwersacji i jej historią.

Przyszłość chatbotów

Chatboty to prężnie rozwijająca się branża, a technologia w ciągu kolejnych 5 lat ma obsłużyć aż 85% interakcji z klientem (dane za „Chatbot Trends 2019”). Oszczędności, które przyniesie to rozwiązanie, będą plasować się na poziomie 8 mld dolarów. Firmy zaoszczędzą również czas, a dokładniej 2,5 mld godz., które boty poświęcą na komunikację z klientami. Całkowita wartość tego rynku na świecie wyniesie 1,3 mld dolarów.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!