Utrzymanie spójnego, jednolitego organizmu jako angażującego miejsca pracy, opartego na wspólnej wizji, strategii i podzielanych wartościach, jest nie tylko jednym z najtrudniejszych wyzwań, ale także jednym z kluczowych warunków sukcesu biznesowego. W jaki sposób sprawić, aby pracownicy nie tracili motywacji do codziennych zadań?
Partnerem materiału jest Korn Ferry.

Organizacje muszą skutecznie przyciągać, rozwijać i dopasowywać ludzi, którzy reprezentują niebywale zróżnicowaną mozaikę talentów i umiejętności. Firmy umiejętnie budujące zaangażowanie potrafią wykorzystywać wielość różnic jako źródło swojej przewagi – zarówno lokalnie, jak i w zrozumieniu wyzwań globalnych. Zaangażowanie sprawia, że każdy pracownik chce być częścią tej mozaiki i uczestniczyć w sukcesie firmy. Jednak choć wielu pracowników czuje się zmotywowanych, aby dawać z siebie jak najwięcej, to nie są w stanie w pełni wykorzystać swojego potencjału. Powodem tego mogą być istniejące w firmie bariery, które utrudniają im pracę i są przez pracowników odbierane jako brak wsparcia ze strony organizacji. Na czym w praktyce polega budowanie zaangażowania?
Ludzie nie wstają rano z łóżka po to, aby zmaksymalizować cenę akcji. Wychodzą z łóżka, żeby coś zmienić. Dawanie ludziom zbiorowego celu i poczucie, że dążą do niego razem, ma kluczowe znaczenie. Organizacja jest napędzana przez konkurencję i własną strategię wzrostu, podczas gdy jej pracownicy w rzeczywistości mogą spotykać się w firmie lub zespołach niebędących przedmiotem ich wspólnego zainteresowania. Zaangażowanie we wspólny cel jest pożądaną cechą organizacyjną, pomaga wydobyć z ludzi to, co najlepsze we właściwym momencie – najlepsze pomysły i najlepszą wydajność – i jest podstawą do wyzwalania w pracownikach kreatywności. Rozumiejąc znaczenie zaangażowania, wiele organizacji szczyci się cyklicznym monitorowaniem tego, co pracownicy myślą o organizacji i jej systemach, <a href=>wizerunku rynkowym czy zarządzających nią menedżerach. W części przedsiębiorstw badanie takie przybiera charakter sondażu opinii czy satysfakcji pracowników, w innym – ich zaangażowania, opierając się na komunikacji i przepływie informacji.
Spójność to podstawa
Niezwykle istotnym elementem budowania zaangażowania zespołów jest komunikacja. Kierownictwo wyższego szczebla powinno być wyczulone na zapewnienie spójności pomiędzy pożądaną kulturą pracy a tą, która w rzeczywistości istnieje. Jeśli ta kultura nie jest komunikowana w sposób spójny, powstaje luka umożliwiająca ludziom tworzenie własnej narracji, odwracająca ich uwagę od celów organizacji i sprawiająca, że ich wysiłek nie buduje w wystarczającym stopniu sukcesu firmy. Pracownicy powinni widzieć, w jaki sposób ich wysiłki zmierzają do osiągnięcia sukcesu i jak wpływają na ich wynagrodzenie, możliwości rozwoju oraz przyszłość. Misja organizacji powinna docierać do indywidualnego pracownika, który zawsze powinien ją rozumieć i realizować w praktyce. Jednak miejsce pracy zmienia się coraz szybciej, a każdy lider coraz częściej musi sobie zadać pytanie, jaka jest jego strategia zaangażowania pracowników i czy strategia się sprawdza we współczesnym świecie.
Ponadto niezbędne jest uzyskiwanie na bieżąco informacji zwrotnej od pracowników. W szybko rozwijającym się środowisku śledzenie ich opinii i działanie zgodnie z uzyskiwanymi raz na rok wynikami absolutnie już nie wystarczy. Zwinne organizacje potrzebują opinii swoich ludzi na bieżąco, aby działania i usprawnienia, których potrzebują, realizowane były w czasie, kiedy ich potrzebują. Badanie zaangażowania powinno następować każdego dnia niczym okazywanie uczuć. W organizacji liczącej wiele osób wymaga to bardzo elastycznych i zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Jest jednak nieuniknione, aby pozostawać w kontakcie z tym, co ludzie myślą i czują i czy firma wraz ze swoimi pracownikami zmierza we właściwym kierunku.
Budowanie zaangażowania i umożliwianie ludziom wykonywania pracy w najlepszych warunkach jest wyzwaniem w obliczu zmian zachodzących zbyt szybko, by możliwe było śledzenie ich skutków. W Korn Ferry wykorzystujemy do tego celu zaawansowane narzędzia i technologię. Korzystamy z Surveys & Listening, światowej klasy wiedzy naukowej i konsultingowej, aby zapewnić możliwości szybkiego pozyskiwania informacji o tym, jak spójna jest jej strategia w oczach pracowników, czy ją rozumieją i mają wszystko, czego potrzebują, aby osiągnąć sukces, a także gdzie znajdują się potencjalne bariery.

Aktualna wiedza
Informacje muszą być aktualne. Prowadzone na bieżąco ankiety są elastycznym sposobem zbierania opinii w sposób ciągły. Są krótsze i szybsze niż roczne badanie i bardziej ukierunkowane, co oznacza, że można bardzo szybko zbierać dane na określony temat od mniejszej próbki pracowników. Dając pracownikom możliwość stałego wyrażania swojego zdania, organizacja dowodzi, że naprawdę zależy jej na ich opinii. Badanie zaangażowania pracowników umożliwia zidentyfikowanie czynników, które wpływają na wydajność biznesową. Tego typu badanie odgrywa ważną rolę, umożliwiając dokonywanie zaawansowanych analiz środowiska pracy i doświadczeń pracowników w obszarach najbardziej kluczowych dla utrzymania wysokiego poziomu wydajności biznesowej. Zapewniają możliwość zebrania danych wejściowych na wiele tematów, pochodzących od licznej grupy pracowników. Zwinne organizacje odchodzą od pozycjonowania badania zaangażowania personelu jako wydarzenia, które skupia dużo uwagi w cyklu rocznym. Zamiast tego koncentrują się na tym, co dzieje się pomiędzy. Przedsiębiorstwa te rozumieją, że zaangażowanie musi być stałym tematem pracy dla liderów i menedżerów, jeśli organizacja chce w pełni wykorzystać potencjał pracowników, zapewnić ich efektywne funkcjonowanie i wraz z nimi budować silny biznes.
Warto się jednak zastanowić, na ile celowe jest gromadzenie wielu kolejnych informacji zwrotnych i danych wejściowych, jeśli nie udało się wdrożyć rozwiązań dla wcześniej nierozstrzygniętych kwestii. Po co pytać pracowników o kolejne opinie, jeśli nie przemyślało się, w jaki sposób zażegnać wcześniej zgłoszone bolączki. Bezpośredni wpływ na zaangażowanie pracowników ma styl zarządzania prezentowany przez liderów oraz rodzaj wsparcia dostarczany przez organizację. Styl zarządzania ma największe przełożenie na zaangażowanie i efektywność, gdyż bezpośrednio wpływa na klimat panujący w zespołach i organizacji. Dlatego ciągłe pytanie pracowników o zdanie ma fundamentalne znaczenie dla budowy zaangażowania. Ważne znaczenie dla efektywności pracownika ma świadomość, że zawsze zostanie wysłuchany przez przełożonego. Nie mniej ważna jest obecność w zespole lidera, który uświadamia wszystkim, w jaki sposób dana praca wpisuje się w większą misję przedsiębiorstwa.
Według badań Korn Ferry, sfrustrowani pracownicy zazwyczaj wybierają jedną z trzech ścieżek. Niektórzy są w stanie pracować i pozostają w organizacji, starając się osiągać oczekiwaną wydajność. Inni natomiast rezygnuje z prób zachowania wydajności. Pozostali opuszczają firmę w ciągu roku lub dwóch lat, zabierając ze sobą nie tylko kapitał intelektualny, ale w także negatywnie wpływając na innych. Badania Korn Ferry pokazują, że najbardziej zaangażowani pracownicy to ci, którzy uważają, że mają w firmie perspektywy i mogą się rozwijać, przechodząc na inny poziom
Zaangażowanie oparte na wartościach
Zarządzanie ludźmi, Komunikacja Agnieszka Balcerska PL, Marta Kowalska PLŻyjemy w dobie rynku pracownika i związanego z nim niedoboru kandydatów. W związku z czym pojawiają się oczekiwania dotyczące zmiany poziomów wynagrodzeń i szerokiej gamy benefitów.

Czy znasz puls swojej organizacji
Kultura organizacyjna, Zarządzanie organizacją Katarzyna Gabryjończyk PL, Magda Pietkiewicz PLCzy zaangażowanie pracowników jest ważne? Czy należy je badać? Poznaj narzędzie pomiaru zaangażowania pracowników, które dostarczy wskazówek, jak poprawić codzienne funkcjonowanie firmy.
