Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Competitive Intelligence – jak lepiej poznać swoich konkurentów?

27 kwietnia 2023 5 min czytania

W ostatnim czasie jednym z najgorętszych tematów rozmów, prowadzonych przez menedżerów wielkich firm, jest Competitive Intelligence. Termin ten, dobrze znany na Zachodzie, dopiero wchodzi do języka polskiego biznesu.

Czym jest Competitive Intelligence? To metoda badawcza, polegająca na zbieraniu komunikatów o funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa oraz przetwarzaniu ich w sposób zrozumiały dla menedżera. Pośród pożądanych przez klienta informacji znajdują się m.in. asortyment produktów, grupy odbiorców czy aspekty funkcjonowania biznesu. Zbiór tych danych to nieoceniona pomoc w tworzeniu strategii rozwoju firmy.

Badanie z tradycjami

Wydawać by się mogło, że Competitive Intelligence to zjawisko nowe, które pojawiło się zaledwie paręnaście lat temu. Oficjalnie termin ten narodził się w latach 80. XX wieku, ale wywiad konkurencyjny jest datowany nawet 500 lat wstecz.

Jednym z pierwszych zapisków o tego typu działaniach jest historia dwóch mnichów, którzy przeszmuglowali jedwabniki z Chin i dostarczyli je do cesarza Justyniana. Od tego momentu Competitive Intelligence celuje w kraje z wiodącym przemysłem – od chińskiej metody wytwarzania jedwabiu kiedyś do amerykańskiej technologii dziś.

Innym znanym faktem jest tzw. newsletter Fuggerów, niemieckiej rodziny bankierów. Regularnie publikowali oni w XVI wieku informacje na temat politycznych i ekonomicznych wydarzeń dziejących się w Europie, które mogłyby wpłynąć na inwestycje ich klientów.

Kolejnym przykładem jest jezuita Francois d’Entrecolles, który w XVIII wieku został wpuszczony do Kin Techen, sekretnego chińskiego miasta produkującego porcelanę. Wykradł stamtąd technologię wytwarzania wartościowego materiału i przywiózł ją do Europy.

W latach 80. XX wieku podejście „zbierz jak najwięcej danych” zostało rozszerzone o część „mądrze te dane wykorzystaj”. Dotychczas specjaliści skupiali się na zgromadzeniu jak największej ilości informacji, ale nie analizowali związków pomiędzy nimi. Po wprowadzeniu nowego kierunku działania Competitive Intelligence stało się atrakcyjnym, profesjonalnym nurtem biznesowym.

Jak działa Competitive Intelligence?

Proces Competitive Intelligence składa się ze ściśle połączonych ze sobą etapów.

  1. Określenie potrzeb klienta i ich zakresu.

  2. Gromadzenie informacji ilościowych, odnoszących się do liczb i wartości transakcji konkurenta.

  3. Analizowanie zebranych danych i przekształcenie ich w formę zrozumiałą dla klienta.

  4. Prezentowanie wyników.

  5. Wdrożenie strategii do firmy.

Najpopularniejszymi technikami wykorzystywanymi w Competitive Intelligence są:

  • analiza SWOT – omawiająca mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia otoczenia przedsiębiorstwa,

  • macierz oceny rynku ADL – technika analizy portfelowej,

  • analiza pięciu sił Portera – polegająca na weryfikacji atrakcyjności sektora oraz badaniu jego struktury,

  • analiza PEST – badająca makrootoczenie firmy.

Ważne są również analiza łańcucha wartości oraz badanie wielkości transakcji.

Do czego możemy wykorzystać Competitive Intelligence?

Usługa ta ma szerokie pole działania. Oto kilka przykładów:

  • rozwijanie strategii biznesowych,

  • opracowywanie technik przeciwkonkurencyjnych,

  • przygotowywanie firmy na wdrożenie nowego produktu, usługi lub podjęcie strategicznego ruchu na rynku,

  • benchmarking,

  • przewidywanie i planowanie przyszłych możliwości rynkowych,

  • cena skuteczności pozycjonowania na rynku.

Ile wiesz o swojej konkurencji?

Co moim zdaniem odróżnia Competitive Intelligence od tradycyjnej analizy konkurencji? Z pewnością jest to możliwość dotarcia do najgłębszych tajemnic funkcjonowania przedsiębiorstwa. Czy jakakolwiek inna forma badania pozwala nam dostarczyć informacji na temat liczby, daty i wartości dokonywanych przez rywali transakcji przez ostatnie kilka lat? Usługa ta daje niewiarygodną przewagę nad oponentami dzięki danym o ich działalności eksportowej.

Nie wolno nam mylić wspomnianych dwóch pojęć. Analiza konkurencji to głównie ocena słabych i silnych stron rywali rynkowych, podczas gdy Competitive Intelligence daje klientowi możliwość zanurzenia się w sposób działania badanej branży, poznania relacji między firmami, co pozwala na przewidzenie z dużą dokładnością nadchodzących sytuacji. Sednem Competitive Intelligence jest spojrzenie na konkurencję jako całość. Rozbijanie jej na każdego oponenta osobno naraża na niezauważenie istotnych relacji pomiędzy graczami na rynku, co ciągnie za sobą błędne inwestycje i stratę ogromnych ilości pieniędzy.

Badanie Competitive Intelligence niesie z sobą wiele korzyści, wśród których najważniejsze są według mnie przewidywanie zmian na rynkach oraz identyfikacja zarówno nowych, jak i obecnych rywali. Ogromną zaletą jest możliwość studiowania sukcesów i porażek przeciwników, dzięki czemu zamiast uczyć się na własnych błędach, możemy wyciągać wnioski z cudzych. Pozwala przewidzieć zagrożenia i szanse, jakie mogą pojawić się na rynku. Analiza konkurencji jest ważnym aspektem działania każdej firmy, a omawiana przeze mnie jej rozszerzona wersja przygotowuje przedsiębiorcę na każdą walkę. Dzięki niej dostajemy możliwość uzyskania odpowiedzi na najbardziej szczegółowe pytania, stawiane przez dzisiejszy biznes.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!