Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Czego o ocenie 360° może nauczyć nas Google i Netflix?

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Ocena 360° może być skutecznym narzędziem do planowania rozwoju pracownika i zarządzania wydajnością w organizacjach. Nic więc dziwnego, że korzystają z niej tacy giganci jak Dell, Microsoft, Pixar,  Deloitte, czy IBM. Czego na temat oceny 360° możemy nauczyć się do takich organizacji jak Google i Netflix?

Ocena 360° polega na cyklicznym zbieraniu i zestawieniu informacji zwrotnej o pracowniku od jego podwładnych, przełożonych oraz współpracowników. Dzięki temu organizacja, jak i sam pracownik, mogą spojrzeć na poziom umiejętności w szerokiej perspektywie, a także ocenić, jakie są jej talenty i mocne strony oraz określić jej obszary do rozwoju.

Od annual performance review do ongoing feedback

Na początku lat 2000 organizacje przeprowadzały ocenę 360° najczęściej w postaci podsumowania rocznego, które było ściśle powiązane z przydzielanymi premiami, a nawet zwolnieniami. Ten sposób patrzenia na ocenę pracowniczą miał kilka poważnych minusów. Największym z nich było to, że dotyczył on oceny przeszłości, a informacje zbierane tylko raz w roku nie były wystarczające, aby na ich podstawie móc wyciągać wnioski na przyszłość. Z tego powodu firmy zaczęły odchodzić od takiej formy oceny 360° i modyfikować ją w stronę ongoing feedback. Przykładem tych zmian są m.in. formularze oceny, które pracownicy wysyłają do siebie od razu po zakończeniu danego projektu lub zadania.

Zmiany te przyspieszyły w ostatnich latach, ze względu na digitalizujące się środowisko pracy i coraz powszechniejsze platformy rozwoju pracowników, takie jak np. HCM Deck, które pozwalają przekazywać feedback online. Obecnie ponad jedna trzecia amerykańskich firm zastępuje coroczne oceny natychmiastowym feedbackiem. Okazało się to dużo bardziej skuteczne, a dodatkowo, im częściej pracownicy otrzymują informacje zwrotne, tym bardziej komfortowo się z nimi czują. Ocena 360° przez lata zmieniała swoją formę, a eksperci w branży, tacy jak Deloitte, czy PwC zalecają, aby zwiększać ich częstotliwość w czasie roku i kłaść szczególny nacisk na rozwojowe informacje zwrotne.

Ocena 360° w Google

Google podejmuje swoje decyzje, bazując na konkretnych wynikach. Każda optymalizacja poprzedzona jest analizą danych jakościowych oraz ilościowych. Jak zdradza Laszlo Bock, Senior Vice President of People Operations at Google, Inc., w książce „Work Rules!: Insights from Inside Google That Will Transform How You Live and Lead”, zasada ta dotyczy również strategii HR. W 2013 roku Google postanowiło zmienić dotychczasowy proces przeprowadzania oceny 360°, do którego wielu pracowników podchodziło niechętnie.

Pierwszym krokiem było zwiększenie klarowności oceny. Do tej pory proszono pracowników, by określili 5 pozytywnych obszarów, a także 3‑5 obszarów, które wymagają poprawy. Po zmianach zdecydowano się, aby skupić się jednorazowo na jednym obszarze, który jest mocną stroną oraz na jednym, który wymagałby wzmocnienia. Jednocześnie zwiększono częstotliwość zbierania informacji zwrotnych. Pracownicy nie musieli czekać na jeden dzień w roku, aby móc przekazać współpracownikom feedback, ale byli zachęcani do jak najczęstszego dzielenia się tymi informacjami.

Inną modyfikacją klasycznego podejścia do oceny 360° było wprowadzenie ocen w oparciu o konkretne, zrealizowane projekty. Pracownicy wyrażają swoją informację zwrotną na temat danego zadania w 512 znakach. Laszlo Bock zwrócił uwagę na to, że dzięki takiej formie, odpowiedzi pracowników będę zwięzłe i treściwe. Skuteczne okazało się też dodanie do procesu samooceny pracowników. Ich zadaniem jest określenie swojej roli i osiągnięć w danym projekcie. Zmiany te sprawiły, że informacje przekazywane w ocenach mają bardziej indywidualny charakter, a pracownicy dużo łatwiej mogą wyciągać z nich wnioski, ponieważ wiedzą, jakiej sytuacji dotyczy dana ocena.

Zebrane dane są omawiane przez managerów i ich zespoły, aby informacje były dla wszystkich jednoznaczne, a także, aby wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość. Wprowadzone zmiany zostały zainicjowane przez liczby, czyli niski wskaźnik zaangażowania i zadowolenia pracowników z oceny 360°. I to również liczby wykazały, że wprowadzone modyfikacje okazały się skuteczne. Odsetek uczestników, którzy uznali informację zwrotną za przydatną, wzrósł z 49% do 75% w wyniku wprowadzonych zmian.

Ocena 360° i radykalna transparentność Netfliksa

Netflix wprowadził w swe szeregi strategię, którą można przetłumaczyć jako „radykalną transparentność”. U jej podstaw leży przekonanie, że pracownicy poradzą sobie ze wszystkim, jeżeli firma postawi na absolutną szczerość. Kilka lat temu Netflix zmodernizował zarządzanie wydajnością, całkowicie rezygnując z ocen rocznych. Jednym z powodów był fakt, że informacje zebrane w danym roku, w szybkim czasie traciły swoją przydatność, przez co wydawały się stratą czasu.

Netflix, podobnie jak Google, zdecydował się na ongoing feedback, którego jednym z elementów jest ocena 360°. Oprócz przeprowadzania cyklicznych ocen, pracownicy są proszeni o to, aby dawali swoim współpracownikom, podwładnym i przełożonym częste i natychmiastowe informacje zwrotne. Forma jest dowolna, jednak Netflix sugeruje wykorzystywanie schematu „zacznij, przestań, rób tak dalej” (Start, Stop, Continue), który pozwala uporządkować myśli. Polega on na określeniu, które zachowanie współpracownik powinien wprowadzić do swojego stylu pracy, które powinien wyeliminować, a które stanowi jego mocną stronę i powinno być kontynuowane.

Strategia radykalnej przejrzystości przejawia się również w tym, że pracownicy oprócz dawania informacji zwrotnych swoim współpracownikom, są proszeni o feedback na każdym poziomie działania firmy. Od wyglądu logo organizacji, po politykę wchodzenia na nowe rynki. Można zatem powiedzieć, że w Netflix ocena 360° trwa cały rok. W ciągu tygodnia pracownicy otrzymują informacje zwrotne wielokrotnie, a publiczny feedback nie jest niczym niespotykanym. Może dotyczyć on poziomu kompetencji, sposobu komunikacji, umiejętności pracy zespołowej, czy interakcji z klientem. Dla niektórych, szczególnie nowych pracowników, jest to dość trudne. Jednak celem radykalnej przejrzystości jest zapewnienie pracownikom ciągłego rozwoju i danie im możliwości doskonalenia swojego stylu pracy na każdym kroku. Dodatkowo dzięki otrzymywaniu częstego feedbacku, pracownicy uczą się go przyjmować.

Początkowo firma zdecydowała się na anonimową ocenę 360° przekazywaną za pomocą platformy online. W momencie wprowadzenia radykalnej przejrzystości zastąpiły ją imienne opinie, które są w pełni jawne dla innych pracowników Netfliksa. Managerowie na wszystkich szczeblach, a także specjaliści L&D i HR mają dostęp do informacji zwrotnych, które otrzymuje i przekazuje pracownik. Ważną zmianą było również oddzielenie oceny 360° od rocznych przeglądów wynagrodzeń. Dzięki temu pracownicy chętniej udzielają informacji zwrotnych i wykazują się większą szczerością, ponieważ nie martwią się, że ich opinia wpłynie na zarobki współpracowników i ich samych.

Skuteczna ocena 360° – czyli jaka?

Każdy z gigantów podszedł do oceny wydajności w nieco inny sposób i zmodyfikował jej formę tak, by w pełni odpowiadała na jego potrzeby. Jednak ocena 360° szyta na miarę nie jest przywilejem jedynie wielkich firm. Obecne narzędzia technologiczne pozwalają dostosować ją do specyfiki i tempa pracy każdej organizacji. Elementy, które zostały wprowadzone przez Googla i Netflixa, na które warto zwrócić szczególną uwagę, to zwiększenie częstotliwości przekazywania współpracownikom informacji zwrotnej, wycofanie się z anonimowych ankiet, a także automatyzacja i personalizacja całego procesu. Dzięki temu pracownicy, przełożeni, jak i specjaliści HR i L&D otrzymują bardziej wiarygodne i adekwatne dane, które pozwalają im na wyciąganie wniosków na przyszłość i ciągły rozwój.

Bibliografia

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!