Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Czy biura są jeszcze potrzebne?

27 kwietnia 2023 4 min czytania

Biuro to miejsce, które ma pomagać w skupieniu, pobudzać kreatywne myślenie oraz relaksować i zmniejszać stres. Wymieniamy w nim wiedzę i wchodzimy w interakcje ze współpracownikami, które są kluczem do tworzenia nieszablonowych projektów. By przestrzeń biurowa sprzyjała tego typu współpracy, musi stać się czymś więcej niż rzędem biurek w open space. Jak to zrobić?

Ekspansja nowych technologii sprawia, że współczesny pracownik jest w teorii coraz mniej „uzależniony” od fizycznego miejsca pracy. Według niektórych badań wynika, że liczba pracowników regularnie wykonujących obowiązki służbowe w domu wzrosła w ciągu dekady o 103 proc.

Jednocześnie jednak obserwujemy odwrotny trend. Duże organizacje inwestują znaczne nakłady finansowe w nowe siedziby, np. Yahoo ogranicza możliwość pracy zdalnej, ponieważ uważa, że to właśnie kontakt twarzą w twarz pomiędzy członkami zespołu jest tym, co decyduje o innowacyjności przedsiębiorstwa.

Jak wspólna praca wpływa na wyniki?

Z badań wynika, że osoby współpracujące ze sobą bezpośrednio osiągają o 32 proc. lepsze wyniki. Zasadność forsowania przez duże koncerny bezpośredniej współpracy potwierdzają również badania prezentowane przez „Harvard Business Review”. Przykład firmy farmaceutycznej wykazał, że menedżerowie sprzedaży, którzy częściej nawiązywali kontakt z przedstawicielami pozostałych działów odnotowali poprawę wyników o 10 proc. Bardziej intensywne kontakty pomiędzy pracownikami to także częstsze dzielenie się wiedzą, a co za tym idzie rozwój kompetencji całego zespołu. Część kadry menadżerskiej obawia się, że zwiększona interakcja może przełożyć się na spadek poziomu koncentracji i produktywności pojedynczych specjalistów. Niesłusznie. Eksperci z Sociometric Solutions wykazali, że nawet pięcioprocentowy spadek jednostkowej produktywności na rzecz dzielenia się wiedzą z innymi ma pozytywny wpływ na wyniki całej grupy.

Rolę bezpośredniej interakcji zdają się zresztą doceniać też sami pracownicy. Jak wynika z ankiety Mikomax Smart Office przeprowadzonej wśród pracowników centrów usług w Polsce, koncepcyjną pracę zespołową uznaje za ważną 58% młodszych i 76% starszych ankietowanych. Możliwość uczenia się od innych jest wartością dla około 70% badanych.

Ten tekst jest częścią projektu Biura: nowa definicja przestrzeni. Architektura. Design. Komfort pracy. Funkcjonalność przestrzeni i efektywność pracowników. Podpowiadamy, co warto zmienić w otoczeniu biurowym, by codzienna praca była bardziej efektywna i przyjemna. Odkrywaj i zmieniaj swoje biuro »

Poza tradycyjny open space

Aby komunikacja i interakcja pomiędzy członkami zespołu była możliwa, konieczna jest odpowiednia aranżacja biura. Z jednej strony chodzi o stworzenie stref wspólnych do mniej lub bardziej formalnych spotkań. Z drugiej, nie należy zapominać o zapewnieniu komfortu tym członkom zespołu, którzy w danym momencie potrzebują indywidualnej pracy w skupieniu. Jak stworzyć nowoczesne biuro dopasowane do różnych stylów pracy?

Dobrze sprawdzają się rozwiązania elastyczne – zamiast na stałe wydzielać sale do spotkań, można postawić na mobilne kabiny i ścianki działowe, które łatwo jest przestawić. Wysoką funkcjonalnością wyróżniają się też kanapy i fotele o wysokich ściankach, które można łączyć w moduły tworząc w ten sposób odizolowaną akustycznie przestrzeń do kameralnych dwu-, trzyosobowych spotkań. Co więcej, zaletą wszystkich z wymienionych powyżej rozwiązań jest to, że w zależności od bieżących potrzeb mogą one służyć zarówno do pracy w małych grupach, jak i do indywidualnej pracy w skupieniu.

Co na to biznes

Organizacje działające na polskim rynku coraz chętniej inwestują w biura ułatwiające interakcję pomiędzy współpracownikami. Przykładem może być niedawno realizowany projekt aranżacji nowego warszawskiego biura dla jednej z wiodących firm farmaceutycznych. Zgodnie z przyjętą w firmie Workplace Strategy, po relokacji firma postanowiła zrezygnować z osobnych pokoi na rzecz nowoczesnego open space, uzupełnionego przez atrakcyjne i kreatywne przestrzenie wspólne oraz liczne kabiny do kameralnych spotkań. Rozwiązanie, które na początku budziły obawy, okazało się strzałem w dziesiątkę!

W jednej firmie musimy pogodzić wiele interesów oraz charakterów. Jedni chętniej pracują w grupie, a inni są bardziej efektywni wykonując powierzone zadania od początku do końca samodzielnie. Jako pracodawcy i osoby odpowiedzialne za zapewnienie innym komfortowych miejsc pracy nie tylko powinniśmy uszanować te różnice, tworząc w biurze strefy pracy o różnej dynamice, ale także umieć je odpowiednio wykorzystać, by móc rozwijać prowadzony przez siebie biznes.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!