Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Czy zdecydować się na outsourcing IT

27 kwietnia 2023 4 min czytania

Outsourcing jest opcją wartą rozważenia, szczególnie tam, gdzie okres „biznesowego” życia inwestycji jest krótszy niż okres jej księgowej amortyzacji. Dotyczyć to może na przykład infrastruktury informatycznej, która często wymaga modernizacji.

Firma outsourcingowa staje się pożądanym partnerem dla przedsiębiorstwa wówczas, gdy potrafi zapewnić kompetencje wyższe, niż mogłoby ono mieć czy rozwinąć u siebie (i to w ramach osiągalnego budżetu klienta). Zlecenie pewnych procesów biznesowych czy operacji na zewnątrz to zatem Środek prowadzący do bardziej efektywnego wykorzystania pieniędzy na inwestycje. Pozwala zastąpić wydatki kapitałowe (na przykład związane z modernizacją infrastruktury) wydatkami operacyjnymi (za usługi kupowane u outsourcera). Jest więc opcją szczególnie wartą rozważenia tam, gdzie okres „biznesowego” życia inwestycji jest krótszy niż okres jej księgowej amortyzacji. Typowym przykładem takiej inwestycji jest właśnie infrastruktura informatyczna, która często wymaga modernizacji. Wykorzystanie usług outsourcingowych pozwala przerzucić problemy inwestycji w komputery i sieć na outsourcera i zastąpić je umową SLA.

Aby ocenić efektywność takiego posunięcia, trzeba porównać koszty zakupionych usług z ewentualnymi kosztami własnymi oraz przemyśleć potencjalne skutki uwolnienia Środków inwestycyjnych, które mogłyby lepiej wspierać inicjatywy ważne dla podstawowej działalności firmy. Ponadto decyzję o outsourcingu powinna poprzedzić restrukturyzacja przedsiębiorstwa.

Nawiasem mówiąc, wiele firm nie umie ustalić swoich realnych kosztów IT, choć obecnie obserwuje się wymuszone przez rynek próby ich wyceny (przedsiębiorstwa pragną być bardziej efektywne, anie tylko ciąć wydatki, jak to miało miejsce wcześniej). Pomocne mogą być mierniki, np. „ABC costing”, dostarczające danych do analizy kosztów wsparcia procesów biznesowych przez IT ido oceny, czy warto je ponosić. Co ważne, są to dane obiektywne, odpada więc ryzyko, że zarząd bierze pod uwagę tylko szacunki szefa firmowego IT, który, co się często zdarza, broni swojego działu.

Jednak nie tylko koszty są ważne. Bardzo istotny jest także inny argument: że takie rozwiązanie zapewnia szybką reakcję na zmiany technologiczne i lepszą jakość usług.

Outsourcing rozważany jest najczęściej jako działanie zorientowane na poprawę efektywności operacyjnej w sytuacji, kiedy firma nie potrafi dobrze zarządzać własnymi zasobami. Los ten spotyka często zespoły realizujące procesy ważne dla przedsiębiorstwa, jednak nie zaliczane do jego podstawowej działalności: na przykład transport czy serwis infrastruktury IT w firmie produkcyjnej. Outsourcer staje się wówczas partnerem atrakcyjnym, ale pod warunkiem, że jego sposób działania pozwala uzyskać efekt skali, zapewniający jego partnerom poprawę efektywności. Zewnętrzny usługodawca nie powinien zatem mieć tylko jednego klienta.

Outsourcing może być również rodzajem strategii kompetencyjnej – kiedy firma nie jest wstanie zbudować samodzielnie odpowiednich kompetencji w istotnym obszarze swojej działalności. Na rynku talentów specjaliści wysokiej klasy często są przyciągani przez firmy niszowe, w których mają lepsze Środowisko rozwoju zawodowego, wyższą kulturę organizacyjną i większą siłę przetargową wobec przedsiębiorstw poszukujących ich umiejętności (skądinąd tworzy to również swoisty „efekt skali kapitału intelektualnego”). Klient powinien jednak zawsze pamiętać, że może uzależnić się całkowicie od outsourcera, co łączy się z ryzykiem poważnych kłopotów i strat, gdyby z jakichś względów współpraca została zerwana. Należy się zwłaszcza wystrzegać uzależnienia od usługodawcy, którego nie stać na unowocześnianie oferty technologicznej i udoskonalanie standardów zgodnie z najlepszymi praktykami biznesowymi.

W szczególnej sytuacji są takie przedsiębiorstwa, jak współczesny bank, firma telekomunikacyjna czy ubezpieczyciel, dla których strefa IT (bezpieczne, niezawodne systemy pod silną kontrolą) jest fundamentem działania. Tutaj outsourcing nie zawsze jest możliwy, a w Polsce niekoniecznie się opłaca (głównie z powodu niewielkiej liczby sprawdzonych firm outsourcingowych, które obsługiwałyby np. więcej niż jeden bank). Powstają poza tym problemy związane z ustawą o ochronie danych osobowych czy też dyskusje, kto prawnie odpowiada za bezpieczeństwo danych: outsourcer, jego klient, czy może obaj partnerzy razem. Niemniej jednak to właśnie duże koncerny telekomunikacyjne czy banki są najbardziej podatne na outsourcing IT, pod warunkiem, że otrzymają wysoką jakość po konkurencyjnej cenie.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!