Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Dialog kluczem do sukcesu

26 kwietnia 2023 8 min czytania

Walka z ubóstwem, zmniejszanie nierówności społecznych i redukowanie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko to tylko niektóre z bolączek, z którymi mierzą się firmy w Polsce. Jak radzą sobie po blisko czterech latach od ogłoszenia celów zrównoważonego rozwoju? Na to pytanie odpowiadają zaproszeni przez redakcję „Harvard Business Review Polska” przedstawiciele biznesu i fundacji korporacyjnych.

Prawie cztery lata funkcjonowania celów zrównoważonego rozwoju (SDG) zmieniły podejście firm do prowadzenia biznesu. Ich działania związane ze społeczną odpowiedzialnością coraz rzadziej przypominają doraźne, niezwiązane ze sobą akcje. Częściej są to świadome kroki wpisane w długofalową strategię firmy. O zmianie jakościowej świadczą wypowiedzi zaproszonych do debaty redakcyjnej „Harvard Business Review Polska” gości.

Ci zwrócili uwagę na takie trendy obecne na polskim rynku, jak: stopniowy wzrost dobrych praktyk zgłaszanych przez firmy do corocznych raportów Forum Odpowiedzialnego Biznesu Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki, ożywione dyskusje wokół tematów dotyczących klimatu i środowiska, włączanie konkretnych SDG w strategię organizacji, budowanie partnerstw.

Polskie firmy coraz świadomiej realizują SDG. „Współczesne przedsiębiorstwa śmiało wybierają takie cele zrównoważonego rozwoju, które są dla nich ważne, i na ich podstawie budują swoją strategię biznesową” – stwierdziła Marzena Atkielska z Fundacji Santander Bank. Zdaniem zaproszonych gości, z takiego podejścia wynikają bardziej przemyślane działania. Jak przekonuje Agnieszka Dolna z Fundacji NUTRICIA, firmy coraz rzadziej prowadzą przypadkowe projekty, ich działania są ukierunkowane. Cele SDG coraz częściej traktowane są jako drogowskaz bardziej odpowiedzialnego, lepszego funkcjonowania na rynku i zrównoważonego sposobu prowadzenia biznesu.

Polski biznes, oprócz długoterminowego myślenia o kwestiach zrównoważonego rozwoju, coraz więcej uwagi przywiązuje do nawiązywania partnerstw. Zdaniem Adama Piwka z Santander Consumer Banku, polskie firmy nie chcą już działać w pojedynkę, ale szukają i znajdują sojuszników po stronie organizacji pozarządowych lub administracji publicznej. „Przedsiębiorstwa widzą, że wspólnie z partnerami można osiągnąć różne cele dużo szybciej i bardziej skutecznie” – twierdzi.

Nowoczesne przywództwo to nie tylko umiejętność motywowania pracowników do działania. »

Dobre zdrowie i jakość życia

Eliminacja ubóstwa we wszelkich jego formach (cel nr 1 zrównoważonego rozwoju) jest jednym z najbardziej palących wyzwań globalnych, a jednocześnie kluczowym elementem dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju. Uczestnicy debaty przekonywali, że biznes w Polsce podejmuje różnorodne działania, których celem jest właśnie walka z ubóstwem. Do dobrych praktyk należą projekty edukacyjne i stypendialne, skierowane do różnych grup dzieci i młodzieży, czy też redukowanie barier (w tym finansowych), z którymi na co dzień mierzą się osoby z różnego typu deficytami ruchowymi.

Zaproszeni goście podczas debaty dużo uwagi poświęcili celowi nr 3, czyli dobremu zdrowiu i jakości życia. W tym kontekście skoncentrowali się m.in. na odpowiedniej edukacji żywieniowej, która ma kluczowy wpływ na realizację tego celu. Agnieszka Dolna z Fundacji NUTRICIA – organizacji, która troskę o zdrowie wpisała w swoją misję i strategię – podawała przykłady licznych projektów edukacyjnych, realizowanych w Polsce, których celem jest edukacja rodziców, lekarzy i położnych, dotycząca znaczenia żywienia w 1000 pierwszych dni życia człowieka już od poczęcia. Inne działania, które mają wspierać zdrowie, promuje Santander Consumer Bank. Firma organizuje wydarzenia sportowe, promuje ideę polskiej transplantologii, przybliża problemy, z jakimi w codziennym życiu zmagają się chorzy na mukowiscydozę. PKN ORLEN z kolei zaangażował się we wsparcie rozwoju sportu profesjonalnego i amatorskiego oraz promowanie badań profilaktycznych w ramach ogólnopolskiego programu „Po pierwsze, zdrowie”.

„Świadome społeczeństwo to też świadomi klienci, którzy będą wymagać najlepszych produktów. Dzięki temu firmy się mobilizują i nieustannie ulepszają swoje produkty, szukają innowacyjnych rozwiązań. To jest zysk obopólny, ponieważ klient otrzymuje dostęp do usług, które spełniają jego oczekiwania, a firmy lepiej rozumieją swoją rolę i stają się bardziej odpowiedzialne” – przekonywała Ewelina Seget z PKN ORLEN.

O tym, że zysk jest obopólny, świadczy przykład podany przez Agnieszkę Dolną. Stwierdziła, że na podstawie wyników badań sposobu żywienia i stanu odżywienia niemowląt i małych dzieci w Polsce, które zainicjowała i przeprowadziła Fundacja NUTRICIA, firma fundator zdecydowała się zmienić oferowane przez siebie produkty w taki sposób, by rozwiązywały najczęściej występujące problemy żywieniowe, jak np. niedobór witamin i składników mineralnych w diecie. Organizacja zmieniła także sposób komunikacji ze społeczeństwem, powołała do życia edukacyjny program 1000 pierwszych dni dla zdrowia. Okazało się bowiem, że niewłaściwa dieta dzieci była wynikiem m.in. tego, że rodzice miewali trudności ze zrozumieniem naukowo sformułowanych zaleceń.

Klimat i środowisko

Eksperci podjęli również temat ochrony środowiska i klimatu. Ich zdaniem, sam fakt, że światowi liderzy spotkali się w ubiegłym roku w Katowicach, aby dyskutować o przyszłości świata, świadczy o tym, że ten temat nabrał w Polsce szczególnego znaczenia. Czy polski biznes jest jednak świadomy wyzwań związanych z klimatem i czy podejmowane przez niego inicjatywy są wystarczające, by zmierzyć się z wyzwaniami? Redakcyjni goście wyrażali taką nadzieję. Ewelina Seget zwróciła uwagę na rosnącą liczbę działań edukacyjnych i praktycznych rozwiązań związanych z ochroną środowiska i jako przykład podała panele fotowoltaiczne oraz pierwsze ładowarki do pojazdów elektrycznych na stacjach ORLEN.

ochroną środowiska związany jest również temat zrównoważonych miast. Istnieje wiele wyzwań, którym współczesne firmy muszą sprostać, aby miasta nie tylko tworzyły nowe miejsca pracy i jednocześnie nie nadwerężały dostępnych zasobów. Eksperci są jednak dobrej myśli, jeśli chodzi o wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, ponieważ innej drogi nie ma. Populacja osób zamieszkujących miasta nieustannie rośnie, dlatego niektóre przedsiębiorstwa, jak Lafarge, inwestują w energooszczędne materiały budowlane pochodzące z recyklingu.

Eliminacja ubóstwa we wszelkich jego formach jest jednym z najbardziej palących wyzwań globalnych. #rozwój #wyzwania

Myśl globalnie, działaj lokalnie

Chociaż zrównoważony rozwój jest celem globalnym, to żeby zrealizować związane z nim zamierzenia, konieczne są lokalne działania i lokalni liderzy. Ich znalezienie nie należy do łatwych zadań, ale zdecydowanie się opłaca. Adam Piwek wymienił szereg korzyści wynikających z zaangażowania lokalnych społeczności w działania CSR‑owe. Powiedział, że Santander Consumer Bank od czterech lat prowadzi ogólnopolską Akademię Zdrowia, w ramach której organizuje bezpłatne treningi nordic walkingu z udziałem lokalnych instruktorów. Ci uczą Polaków, jak prawidłowo używać kijków do nordic walkingu i dbać o swoje zdrowie, korzystając z różnych form rekreacji i aktywności fizycznej. „W 2018 roku treningi odbywały się w 172 miejscowościach. Dzięki aktywności i charyzmie lokalnych liderów w miasteczkach mających kilka tysięcy mieszkańców w zajęciach bierze udział nawet kilkaset osób!” – przekonywał Piwek.

Pozostali uczestnicy debaty zgadzali się ze stwierdzeniem, że współpraca i dialog z lokalnymi społecznościami mają kluczowe znaczenie dla rozwoju biznesu. Zwłaszcza wówczas, gdy zakłady produkcyjne firm powstają w małych miejscowościach, w których lokalne społeczności niekoniecznie chcą mieć nowego sąsiada, który ingeruje w ich otoczenie. W takiej sytuacji kluczowe okazują się rozmowa i partnerstwo, na co zwróciła uwagę Magdalena Grońska z Lafarge. W tym celu firmy organizują m.in. programy grantowe, których celem jest angażowanie lokalnych środowisk oraz integrowanie ich z biznesem. Tak postępuje na przykład Fundacja Santander Bank, która realizując konkurs grantowy „Tu mieszkam, tu zmieniam”, przekazuje pieniądze na realizację zainicjowanych przez lokalne społeczności projektów. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest to, aby projekt odbywał się właśnie lokalnie i był dostępny dla wszystkich mieszkańców.

Partnerstwo, zdaniem ekspertów, może wykraczać poza współpracę z mieszkańcami. Warto, jak przekonywała Ewelina Seget, wykorzystywać potencjał partnerów społecznych i budować sieć partnerstw – angażować miejscowe organizacje pozarządowe w lokalne inicjatywy, a te realizujące projekty ogólnopolskie włączać w programy rządowe. Dziś firmy w Polsce mogą dołączyć do takich inicjatyw, jak np. Partnerstwo na rzecz Dostępności autorstwa Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju czy też Partnerstwo na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce, będące pomysłem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Zaproszeni goście nie mieli wątpliwości, że prowadzenie odpowiedzialnego biznesu się opłaca. Sukces biznesowy zależy w końcu w dużej mierze od zaufania, jakie się zbuduje wśród klientów – a to zaufanie zależy od uwzględnienia celów społecznych.

Stawiamy na wiedzę 

, Agnieszka Dolna PL

Fundacja NUTRICIA od ponad 20 lat konsekwentnie realizuje misję, którą jest ochrona, promocja i zapewnienie zdrowia poprzez żywienie.

Z Polakami po zdrowie 

, Adam Piwek PL

W ubiegłym roku ponad 230 tysięcy Polaków uczestniczyło w różnych formach aktywności związanych z promocją zdrowego stylu życia, wspieranych przez Santander Consumer Bank.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj