Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Elastycznie, choć stacjonarnie

26 kwietnia 2023 7 min czytania

Przemiany rynkowe i oczekiwania pracowników coraz częściej wymuszają na pracodawcach zapewnienie dogodnych warunków do współpracy zdalnej. Młodzi ludzie i utalentowani specjaliści stawiają na elastyczność. Tymczasem model ten niekoniecznie jest optymalny z punktu widzenia innowacyjności. Jak sobie poradzić z tym wyzwaniem?

Partnerem materiału jest MDD.

Praca zdalna stała się w ostatnich latach niemal synonimem elastyczności, nie bezzasadnie zresztą. Możliwość decydowania o miejscu i czasie wykonywania obowiązków stanowi najczęściej wymienianą zaletę pracy w charakterze wolnego strzelca. Tymczasem pracodawcy nadal wspierają i promują tradycyjny, stacjonarny model zatrudnienia. Dążenia te wynikają ze świadomości, że to biuro jest czynnikiem tworzącym zespół, a przestrzeń do interakcji oraz szybka komunikacja i zakorzenienie w kulturze organizacyjnej firmy stanowią niekwestionowane atuty. Analizy firm headhunterskich wskazują natomiast, że wielu respondentów wyżej ceni elastyczność oraz możliwość rozwoju zawodowego niż atmosferę panującą w firmie.

Stworzenie biura atrakcyjnego i pożądanego przez pracownika jest uwarunkowane z jednej strony dopasowaniem jednostki do organizacji, z drugiej zaś dostosowaniem miejsca pracy do potrzeb zespołu. Taka sytuacja umożliwia budowanie lojalności, a w długofalowej perspektywie utrzymuje wysoki poziom zaangażowania i wysoką efektywność zatrudnionego. To szczególnie cenne, gdy z czasem maleje skuteczność zewnętrznych czynników motywacyjnych, takich jak wynagrodzenie czy poczucie stabilności.

Otwarta przestrzeń bez otwartych konfliktów

Efektywna współpraca jest pochodną sytuacji, w której pracownicy tworzą zgrany zespół. „Zgrany” nie oznacza jednak homogeniczny. Pracujący obok siebie ludzie różnią się m.in. zakresem obowiązków. Wspólna przestrzeń, w której funkcjonują przez kilkadziesiąt godzin w tygodniu, powinna pogodzić preferencje i oczekiwania wszystkich pracowników Taki efekt można osiągnąć, zapewniając prywatność i poczucie komfortu, m.in. akustycznego.

Badania realizowane w miejscach pracy jednoznacznie wskazują, że hałas jest największą bolączką respondentów niezadowolonych z warunków, w jakich pracują. To problem, któremu trzeba poświęcić więcej uwagi, szczególnie w biurach typu open space. „Ważne, aby organizować je z uwzględnieniem użytkownika ostatecznego – wyjaśnia Dymitr Malcew, który zaprojektował dla MDD m.in. budki akustyczne. – Realizując wcześniejsze projekty, zauważyłem, że kiedy wprowadziliśmy budki do biur, nie spotkały się z zainteresowaniem, choć wcześniej zgłaszano taką potrzebę. Pracownicy nie korzystali z nich. Przeprowadziłem sondę i dowiedziałem się, że przyczyną był tzw. efekt akwarium. Szklany boks wyrwany z biurowego kontekstu nie spełnił swojej roli. Tworząc budki, zaproponowałem więc dwa warianty, w tym jeden modułowy, pozwalający na rozbudowę konstrukcji w zależności od potrzeb”.

Pojedyncza budka Hana zapewnia więcej prywatności niż inne produkty na rynku. Zaprojektowana została, by tworzyć enklawę ciszy w gwarnym środowisku biura. Z kolei modułowa budka Hako pozwala swojemu użytkownikowi, aby sam zdecydował o jej ostatecznym kształcie. Najmniejszy model sprzyja pracy w ciszy, a wariant rozbudowany – spotkaniom w wąskim gronie. Łatwo je złożyć i przenieść w inne miejsce, co podkreśla elastyczność leżącą u podstaw projektu.

Kreatywność indywidualna

Przyjęło się uważać, że koniecznymi warunkami kreatywnego działania są burza mózgów, gwar i dynamika. Z przekonaniem tym postanowili zmierzyć się naukowcy z Institute of Personality Assesm specjalistów z różnych dziedzin, wyróżniających się inicjatywą i twórczym podejściem, a następnie przeprowadzili szereg eksperymentów. Na ich podstawie wykazano, iż pełnemu zaangażowaniu i doskonaleniu projektów sprzyjają cisza i samotność. Wprowadzane podczas takiego procesu korekty i zmiany są bardziej trafne. Okazało się również, że zespoły złożone z dziewięciu pracowników przedstawiały słabsze pod względem skuteczności pomysły niż mniej liczne grupy. Psycholog pracy Adrian Furnham stwierdził nawet, że te dowody mogą podważyć skuteczność stosowanej w biznesie metody grupowej burzy mózgów.

Kluczem do sukcesu jest stworzenie pracownikom odpowiednich warunków. „Oferując ludziom pracę w biurze open space, powinieneś zapewnić im alternatywę w postaci prywatnej przestrzeni” – wyjaśnia Dymitr Malcew.

Różnorodność i współpraca

Rozwiązaniem nie jest popadanie w przesadę i całkowite zarzucenie pracowniczych interakcji. Należy się skupić na ulepszeniu warunków, w jakich ta współpraca ma się odbywać. Chodzi przede wszystkim o znalezienie równowagi pomiędzy oczekiwaniami ludzi o ekstrawertycznej i introwertycznej osobowości, ciszą i głośną debatą, odpoczynkiem i intensywnym działaniem.

Jedną z największych barier na drodze do wysokiej wydajności są nieintencjonalne wzajemne przeszkadzanie i wymuszone przerwy. Dzisiaj wiemy już także, że – wysławiana przez całą dekadę – umiejętność skupiania się na wielu zadaniach jednocześnie to mit. Ludzki mózg nie funkcjonuje w ten sposób. To, co potocznie nazywamy wielozadaniowością, jest w istocie szybkim przerzucaniem uwagi pomiędzy czynnościami, co obniża wydajność i zwiększa ryzyko błędów. Bycie wśród ludzi i we wspólnej przestrzeni może być jednak cenną inspiracją.

Oferując ludziom pracę w biurze open space, powinieneś zapewnić im alternatywę w postaci prywatnej przestrzeni.

W jednym i drugim przypadku pomocne okażą się produkty akustyczne, w szczególności systemy budek. Pojedyncze kabiny są przeznaczone do pracy jednoosobowej, a wariant Meeting – do zespołowej, pozbawionej niepożądanych zakłóceń z zewnątrz.

Ciszej, proszę

Duże, pozbawione ścian działowych przestrzenie biurowe nie służą ani pracownikom, ani firmom. Ponadto sytuacja ekonomiczna znacznie pogarsza warunki pracy. W Stanach Zjednoczonych w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku na jednego pracownika przypadało powyżej 45 mkw. biura, po pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku już tylko 18 mkw.

Dziś truizmem jest stwierdzenie, że open space obniża ogólną wydajność i zdolność zapamiętywania. Menedżerowie wyższego szczebla coraz częściej pracują w otwartej przestrzeni, co sprawia, że ich podwładni odczuwają silne napięcie i mają wrażenie, że są ciągle kontrolowani. Taka sytuacja nie tylko nie stwarza warunków do budowania zgranego zespołu, ale także zakłóca codzienną wydajność.

Ludzie reprezentujący różne typy osobowości tworzą najbardziej efektywne zespoły. Potwierdzają to zarówno badania, jak i dane na temat rodzaju struktur przywódczych wielu przedsiębiorstw. Istotne jest także środowisko pracy zapewniające zarówno swobodne interakcje społeczne, jak i możliwość wycofania się do przestrzeni prywatnej, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Prócz typowych sal konferencyjnych ważne są kantyny, centra rekreacyjne, tereny zielone. Umożliwiają one spotkania w swobodnej, nieformalnej atmosferze, która bardzo często stanowi źródło inspiracji. Coraz więcej przedsiębiorstw rozumie wartość, jaką daje taka równowaga. Stąd wynika rosnąca popularność produktów akustycznych oraz podział biur na strefy, nawet jeśli dominuje w nich układ otwarty.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Twoje nowe narzędzie 

, Mateusz Żurawik

Biuro to nie tylko przestrzeń, w której pracujemy. Rozplanowanie budynku, zagospodarowanie powierzchni, ergonomia i estetyka są skutecznymi narzędziami do zarządzania organizacją. 

Miejsce dla każdego 

, Sylwia Tomczak PL

Pracownik powinien mieć elastyczne podejście do klienta i do wykonywania swoich zadań. W ogłoszeniach o pracę często pisze się też o elastycznych godzinach pracy.

Poznawać, rozumieć i udoskonalać 

, Ewelina Solecka PL, Mikołaj Tarnawa PL

Wiele osób uważa, że gdy w ekspresie jest świeża kawa, drukarki zostały podłączone, a każdy pracownik ma przy czym i na czym usiąść, kończy się projekt nowego biura.

Pięć głównych błędów w oświetleniu miejsca pracy 

, Radosław Buczkowski PL

Właściwe oświetlenie biura to jeden z kluczowych czynników decydujących o komforcie wykonywania codziennych obowiązków. 

Człowiek w centrum 

, Arkadiusz Rudzki PL

Przez dekady architekci i deweloperzy koncentrowali się na tworzeniu biurowców maksymalnie oszczędnych i z najbardziej efektywnie wykorzystaną przestrzenią.

Z myślą o pracowniku 

, Ewa Łydkowska PL

Biuro to nie tylko przestrzeń do pracy, ale coraz częściej także narzędzie do rywalizacji o najbardziej poszukiwanych pracowników

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!