Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Hannibal u wrót, czyli jak przygotować się na spór z klientami?

25 kwietnia 2023 4 min czytania

W gazecie pojawia się artykuł o nowym pozwie grupowym. Niestety, tym razem sprawa dotyczy twojej firmy, dla której silne i stabilne relacje z klientami są podstawą sukcesu w biznesie. Jak się przygotować, gdy wiadomo, że już wkrótce dojdzie do konfrontacji?

Oszczędna w słowach Ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym wprowadziła odmienioną strukturę procesu. Postępowanie grupowe dzieli się na trzy etapy:

  • badanie dopuszczalności postępowania grupowego,

  • badanie składu grupy,

  • faza rozpoznania merytorycznego.

Długa batalia, liczona w latach, do której trzeba się przygotować. I choć w tym roku będziemy świętować piąte urodziny ustawy, dopiero teraz pozwy grupowe zyskują na popularności. Dlaczego?

Po pierwsze, ponieważ dopiero teraz sądy wydają pierwsze wyroki w postępowaniach grupowych. Choćby takie jak te w sprawie kredytów we frankach rozbudziły nadzieje konsumentów na wygraną przy nieznacznym koszcie.

Po drugie, ponieważ nie wszyscy początkowo zdali sobie sprawę z odrębności proceduralnych i ze złamania dotychczasowej rutyny procesu, a wiele spraw poległo już w przedbiegach na etapie formalnego badania pozwu.

Po trzecie, ponieważ średniej wielkości kancelarie prawne dostrzegły na tym polu możliwość swojego rozwoju i zaczęły aktywnie poszukiwać zarówno potencjalnych pozwanych, jak i poszkodowanych. Postępowania grupowe są nośne medialnie, przede wszystkim z uwagi na procesujące się strony. Pozwanym najczęściej jest podmiot, taki jak Skarb Państwa, lub instytucja finansowa. Z drugiej strony jako powodowie występują konkretne osoby, którym łatwo przedstawić historię swojego sporu z bezdusznym przeciwnikiem, zwłaszcza że nikt prawdziwości tych historii nie zweryfikuje. W takich warunkach łatwo wypromować pozytywny wizerunek prawnika, który otacza troską setki poszkodowanych obywateli lub konsumentów.

Co zrobić, gdy konsumenci zmierzają do sądu?

Nie daj się zaskoczyć. Aktywność mediów może być uciążliwa, ale możesz też wyciągnąć z niej dużo korzyści. Pamiętaj, że w postępowaniu grupowym musi się zebrać grupa co najmniej dziesięciu osób, jednak im grupa powodów jest liczniejsza, tym koszty postępowania są dla nich niższe. Aby dotrzeć do jak największej grupy potencjalnych powodów, pozwy grupowe ogłasza się na kluczowych portalach społecznościowych. Codzienne śledzenie prasy, blogów i forów pozwoli przewidzieć, który produkt stanie się celem ataku i na czym przeciwnicy oprą swoją koncepcję prawną. Monitoring mediów umożliwia zyskanie czasu niezbędnego do przygotowania strategii procesowej.

Zorganizuj sztab kryzysowy odpowiednio wcześniej. W pierwszej kolejności trzeba zdecydować, czy pracownicy działu prawnego będą na siłach, żeby poradzić sobie z pozwem grupowym. Na tym etapie zastanów się, czy obciążenie wewnętrznych prawników takim procesem nie zablokuje pracy nad bieżącymi sprawami. Wybór zewnętrznego doradcy bywa bardzo pracochłonny, więc warto zacząć go jak najwcześniej.

Ściśle współpracuj z działem reklamacji – wpływające skargi są dobrym sposobem na przewidzenie, który klient może być potencjalnym powodem i jak duża może być grupa niezadowolonych osób. Już z internetu dowiesz się, która kancelaria będzie reprezentowała konsumentów – pismami od niej szczególnie się zainteresuj.

Chroń swoją markę. Przy postępowaniach grupowych konieczne jest przygotowanie się od strony public relations, ponieważ są one proste do przedstawienia jako krzywdzenie konsumenta przez instytucje finansowe. Pamiętajmy, że sędziowie, aczkolwiek niezawiśli, również są zalewani przez przekaz medialny – bezstronne rozsądzenie sprawy może okazać się trudniejsze w atmosferze nagonki prasowej. Zastanów się, jaka strategia jest dla ciebie lepsza: okopanie się na pozycji czy inicjacja dyskusji na forum opinii publicznej? Warto postawić na znalezienie sojuszników wśród innych instytucji i związków branżowych lub skupić swoje wysiłki na nauczeniu pracowników, jak występować publicznie i mówić jednym głosem. Należy też rozważyć, czy dla firmy nie będzie korzystniejsze podjęcie negocjacji ze zmierzającymi do sądu klientami. Z jednej strony ugoda może ograniczyć ryzyko reputacyjne, ale z drugiej może również otworzyć przysłowiową puszkę Pandory żądań klientów.

A po wpływie pozwu… O wpływie pozwu najpewniej dowiesz się z prasy lub z Biura Obsługi Interesantów w odpowiednim sądzie. Postaraj się dotrzeć do jego treści jak najszybciej. Czas między wpływem pozwu a doręczeniem go przez sąd pozwanemu waha się między 2 tygodniami a 4 miesiącami i należy go jak najefektywniej wykorzystać na przygotowanie odpowiedzi na pozew.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!