Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

HR i komunikacja pod jednym dachem

25 kwietnia 2023 5 min czytania

HR i komunikacja w jednym stały domu… Komunikacja na górze, przeważnie bliżej organizacyjnego szczytu, a na pewno we fleszu firmowych świateł, a HR na dole, w roli nieco bardziej operacyjnej, wspierającej.

Paweł, (czyli HR – przyp. red.) spokojny, nie wadził nikomu… Koncentrował się na kontrolowaniu procesów i miał świadomość swojej niezwykłej odpowiedzialności organizacyjnej (wrażliwości społecznej i wiedzy, że za headcountem kryje się człowiek), skupiał się na długoterminowych strategiach zapewnienia organizacji spójnego zarządzania zasobami ludzkimi, podczas gdy…

Gaweł najdziksze wymyślał swawole – w dynamicznych kampaniach tu i teraz komunikujących kreatywnie założenia, akcje, zarządzanie kryzysami i zmiany organizacyjne…

Pozostali mieszkańcy firmowego domu do obu pokojów przychodzili jak do eksperckiego center of excellence z podjętą już menedżerską decyzją, co chce się uzyskać, jednak różnice pomiędzy traktowaniem piętra działu personalnego a działu komunikacji widać było na pierwszy rzut oka.

Dwa światy, dwa wystroje

Na komunikacyjnych piętrach elitarno‑eksperckie wnętrza były wypełnione detalami, często dużą liczbą luster, a szybka winda łączyła je z piętrami marketingu i sprzedaży, podczas gdy piętro personalne było jakby bardziej masowe, administracyjne, bez wizerunkowego blichtru.

Na ścianach piętra komunikacyjnego wisiały kolorowe plakaty z odpowiednim logo, do tego działu inni mieszkańcy domu przychodzili po ekspercką radę, prośbę o pomoc w pokazaniu, że właśnie ten projekt jest ważny. Komunikacyjne ustalenia były konkretne, szybko mierzalne (najlepiej w czasie rzeczywistym) i obowiązkowo na odpowiednim szablonie prezentacyjnym, z użyciem możliwie najbardziej angażującego wideo lub wpadającego w oko przekazu graficznego. Na efekty nie trzeba było długo czekać.

Dekorując komunikacyjne pomieszczenia, projektanci nie zapomnieli o mocnych akcentach, a ewentualne rozwiązania niepraktyczne wytłumaczone zostały jako design‑choice.

Interesujesz się tematyką HR? Dołącz do Klubu HR!

HR 2017. Kto zwycięży w walce o pracownika?HR 2017. Kto zwycięży w walce o pracownika?

To wyjątkowa społeczność liderów HR, którzy chcą pełnić strategiczne funkcje w swoich organizacjach. Aktywizujemy przedstawicieli działów personalnych, uzupełniamy i doskonalimy ich kompetencje biznesowe oraz tworzymy przestrzeń do wartościowego networkingu. Dowiedz się więcej!

Na piętrach komunikacyjnych dominował wystrój popartowy, aby dynamika wnętrza oddawała stan umysłu mieszkańców. Zamiast krzeseł organizowano decision standing parties, podczas których następuje błyskawiczna wymiana zdań:

– Mam projekt do zakomunikowania.

– W porządku, prześlij mi wszystkie materiały zewnętrzne, które masz. Wymyślimy, jak zrobić wokół tego szum.

Drzwi działu personalnego nie zawsze były tak otwarte jak drzwi działu komunikacji (przez osobowe kwestie wrażliwe). Do pomieszczeń HR nie pukało się z nastawieniem Czy możesz narzędziami komunikacyjnymi, które kontrolujesz, opowiedzieć moją historię? – jak to miało miejsce w przypadku działu komunikacji, ale z nastawieniem potrzebuję: szkolenia, zatrudnić pracownika, zwolnić pracownika, narzędzi motywacji, budżetu na integrację lub wyjaśnienia, jak wygląda nowy system wynagradzania itd.

Pomieszczenia personalne były urządzone bardziej tradycyjnie, cięższe w odbiorze. Sofa miała być bardziej praktyczna niż designerska. Na ścianach w mocnych oprawach wisiały: misja, wizja i wartości, podczas gdy w części komunikacyjnej na ścianach migały ekrany z przeglądem prasy i spotami reklamowymi.

Kultura, klimat i nastawienie do współzamieszkiwania

Różnice w podejściu mogła zneutralizować ogólna kultura otwartości i współpracy międzydziałowej. Jednak jeśli domek, czyli firma, miał tendencję do działania w ramach ścisłego podziału na działy HR‑owo‑komunikacyjne, zazębienie – zamiast we współpracę – przeradzało się w walkę o priorytet i uwagę kluczowych menedżerów w firmie.

Komunikacja firmy jest wiarygodna, jeśli komunikacja wewnętrzna i komuniakcja HR są spójne

Utrzymanie takiego stanu rzeczy przez pozwolenie na głębokie różnice w standardach między komunikacją a HR sprowadza nas do kolejnej strofy wiersza:

Zmiłuj się waćpan, poluj ciszej nieco, bo mi na górze szyby z okien lecą.

Oczywiście, że pracownicy chętniej skorzystają z zaproszenia na all hands meeting połączonego z lunchem niż na spotkanie w sprawie nowego programu oceny pracowniczej połączonego z koniecznością nauczenia się np. systemu IT.

Zanim zaprosimy gości

Podczas przeprowadzania pierwszych wywiadów do pracy doktorskiej nasunęło mi się spostrzeżenie: żeby to, co komunikuje firma, było wiarygodne, potrzebna jest spójność komunikacji wewnętrznej z komunikacją HR, podczas gdy w większości przypadków te dwa elementy odgradza się krętymi schodami.

A czasem wystarczy, żeby komunikacja wewnętrzna przeszła się na piętro HR‑owe z ofertą wizerunkowego wsparcia komunikacji procesów personalnych. Wizerunkowo i ludzko wyjdzie to firmie na dobre.

Każdy pracownik pracuje na wygląd firmowego domu i wszyscy mieszkańcy odpowiadają za tzw. internal branding, czyli to, jak organizacja wygląda od wewnątrz.

I dopiero kiedy zrobimy gruntowne porządki w domu, możemy pomyśleć o sadzeniu krzewów ozdobnych, zaproszeniu gości z zewnątrz, aby poznali nas bliżej. Wszystko po to, aby firma zyskała miano otwartej, do której przyjemnie się wchodzi.

Pomysłem jest otworzenie okna i wpuszczenie fali świeżego powietrza – komunikacyjnego przywództwa (communicative leadership), ale to już opowieść na kolejny wpis… rodem ze Szwecji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dobry sposób na dodatkową motywację pracowników »

Komunikacja wewnętrzna i jej miejsce w firmie 

, Magdalena Różycka PL

Powierzyć ją jakiemuś działowi czy stworzyć osobną komórkę?

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!