Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Ile wart jest Twój wizerunek?

25 kwietnia 2023 7 min czytania

Lato dobiegło końca, a wraz z nim zakończył się sezon letnich festiwali i powiązanych z nimi działań marketingowych. Firmy, które zainwestowały w sponsoring, stają dziś jak zwykle przed klasycznym pytaniem: czy było warto? Czy to w ogóle ma sens? Czy z naszego punktu widzenia się opłaca? Sprawdźmy.

W poprzednim tekście wspomniałem o różnych formach festiwalowego sponsoringu oraz sposobach na to, jak zdyskontować sukces samej imprezy z korzyścią dla marki, tak, by maksymalizować zwrot z inwestycji. Pozostaje nam więc jeszcze kwestia najważniejsza: jak to policzyć?

Ekwiwalent reklamowy

Ekwiwalent reklamowy – to najprostsze podejście do tego, by spróbować obliczyć wartość materiałów promocyjnych samego wydarzenia. Im częściej nasze logo czy nazwa pojawia się w mediach, tym wyższa wartość jest generowana. Liczenie ekwiwalentu polega na analizie tzw. stopki sponsorskiej, czyli stałego elementu każdego z nośników reklamowych (w przypadku wideo – planszy sponsorskiej, radia – czasu czytania nazwy sponsora; materiałów drukowanych – liczona jest powierzchnia każdego logotypu wraz z polem ochronnym lub, gdy logotypy są podobnej wielkości, brana jest pod uwagę ich liczba). Na tej podstawie obliczany jest procentowy udział w reklamie. Wartość każdej z reklam w poszczególnych kanałach szacujemy na bazie cenników emitujących je mediów. W ten sposób widzimy, jaką wartość miały reklamy wyemitowane przez organizatora, a potem procentowo – beneficjenta sponsoringu.

Tego typu podejście ma jedną podstawową wadę: to zimna, czysto matematyczna kalkulacja, oparta wyłącznie na liczbach, nie uwzględniająca rozmiaru, prestiżu oraz grupy docelowej wydarzenia – w oczywisty sposób czym innym jest sponsorowanie Dni Tuczna, czym innym Festiwalu Filmu i Muzyki Transatlantyk, a już zupełnie czym innym Open’er Festivalu. Poszczególne wydarzenia z podobnych kategorii różnią się między sobą i inaczej podejść należy do Open’era, nastawionego na masowego uczestnika, chwalącego sobie świetną  zabawę, a inaczej na przykład do OFF Festivalu, który kierowany jest do fana muzyki nieco bardziej świadomego, wyczulonego na niuanse, światowego.

Taka metoda byłaby może bardziej precyzyjna w przypadku wydarzeń sportowych głównego nurtu, choć i tu występują znaczne różnice i zupełnie inaczej sprawa przedstawia się, gdy mówimy o wspieraniu krajowych rozgrywek futsalowych, inaczej zaś, gdy chodzi o sponsoring rozgrywek w tenisa (Bella Cup) lub golfa (Lexus Hybrid Cup).

Należy mieć również na uwadze, że patronaty związane są z otrzymywaniem na preferencyjnych warunkach nośników reklamowych, które organizatorzy najczęściej oferują sponsorom w dalszej kolejności, już po zaspokojeniu potrzeb klientów pełnopłatnych. Oznacza to, że nie zawsze są to najatrakcyjniejsze z możliwych layouty prasowe czy powierzchnie outdoorowe w centrach miast. Częściej to nośniki, które wśród płacących pełne stawki marketerów nie cieszą się największą popularnością i sponsorom dostają się w dalszej kolejności. Należy jednak pamiętać o tym, że każdy przypadek rozpatrywać powinniśmy indywidualnie, wszystko zaś zależy od sprawności organizatora, rangi i prestiżu wydarzenia oraz jego stażu na wydarzeniowym rynku.

Praktyka, jeśli chodzi o to podejście, nasuwa z kolei dużo więcej problemów – powstaje na przykład kwestia, jak obliczać ekwiwalent, gdy mamy do czynienia ze sponsoringiem tytularnym (tak jak w przypadku festiwalu T‑Mobile Nowe Horyzonty)?

Kluczem do #sukcesu jest odpowiednie dobranie wydarzenia

Znaczenie kontaktu z klientem

Na pierwszy rzut oka prostą metodą pomiaru efektywności sponsoringu jest też obliczenie wartości kontaktu z klientem. Wówczas całościowy wkład sponsora jest dzielony przez liczbę pozyskanych leadów (w postaci możliwości przedstawienia oferty), pozostawienia danych osobowych lub mogącego przybrać wiele twarzy kontaktu z marką.

Każdorazowo jesteśmy w stanie z dużą dokładnością zmierzyć liczbę osób, które udało się zachęcić do skorzystania z oferty, zwłaszcza jeśli ta była promocyjna, dedykowana na potrzeby wydarzenia oraz skierowana wyłącznie do jego uczestników. Możemy się tutaj posłużyć najjaskrawszym z przykładów, sponsoringiem w wykonaniu korporacji tytoniowych. Prowadzą one szereg działań, konsekwentnie zbierając dane osobowe klientów na każdym sponsorowanym przez siebie wydarzeniu, co nie dziwi, jako że dla nich jest to jedyna możliwość komunikacji z klientami. W ich przypadku takie aktywności są centralnym elementem marketingowego kalendarza, a liczba pozyskanych kontaktów jest podstawowym KPI.

Jest to oczywiście cenny zasób, który w wymianie sponsor–organizator można pozyskać, ale czy aby sprawna metoda mierzenia efektywności sponsoringu? Czy PGE jest w stanie policzyć, ile umów B2B podpisali handlowcy tej firmy dzięki wsparciu gdańskiej Areny? Jeżeli przyjmiemy kontinuum, na którego jednym końcu znajdą się branże alkoholowa i tytoniowa, a na drugim produkty FMCG lub popularne usługi (na przykład bankowość), to można uznać, że metoda ta stopniowo traci na uniwersalności, im bliżej drugiego z tych krańców się znajdujemy.

Wartość ekwiwalentu PR

To zdecydowanie najtrudniejsze podejście. W środowisku PR‑owym zwykło się przyjmować, że marketer, próbujący obliczyć ROI z działań PR, to marketer kompletnie nie rozumiejący idei PR‑u. Nie da się jednak zaprzeczyć, że bycie sponsorem to także pokrycie medialne znajdujące odzwierciedlenie w oficjalnych komunikatach organizatorów i prasy relacjonującej wydarzenie. Można je mocno zwielokrotnić zwłaszcza w przypadku sponsoringu tytularnego, gdy stadion lub scena zawierają nazwę sponsora. Agencje public relations jako dowód swojej efektywności przedstawiają raporty z liczbą i jakością cytowań w mediach. Niezależnie od tego policzalnego wskaźnika – najtrudniej będzie udowodnić wpływ działań PR na wyniki biznesowe sponsora.

W przypadku kultury festiwalowej sponsorzy prześcigają się w kreatywności przy tworzeniu własnych stref, co również przekłada się na organiczne zainteresowanie mediów. Wartość wizerunkowa kampanii PR może być większa niż pozostałych świadczeń, ale zasługuje na oddzielne opracowanie.

Żadna z zaprezentowanych metod nie daje ostatecznej odpowiedzi na zadawane przez sponsorów pytanie: co będę z tego miał? Zamiast tego daje jednak jasną wskazówkę: kluczem do sukcesu jest odpowiednie dobranie wydarzenia, przygotowanego przez doświadczonego organizatora, posiadającego znakomitą sieć medialnych kontaktów. Takiego, które jednocześnie pasuje do naszej grupy docelowej, jak i wzbogaci naszą markę. Nawet najlepiej przygotowany sponsoring ekskluzywnej marki samochodów „nie chwyci”, a wręcz dość mocno zazgrzyta podczas Sunrise Festivalu, skierowanego do młodych odbiorców muzyki elektronicznej. Tak samo jak OFF Festival, ze swoją wyjątkową atmosferą wydarzenia kreującego nowe trendy, wyprzedzającego czasy i poszerzającego muzyczne horyzonty uczestników, nie jest właściwym miejscem na promowanie piwa w plastikowych butelkach. Zrozumienie idei oraz otoczki każdego z wydarzeń stanowi zawsze pierwszy krok do sponsoringowego sukcesu i… spójnego wizerunku, który staje się kluczowym wyróżnikiem na rynku, gdzie tak łatwo o kopię.

PRZECZYTAJ TAKŻE: PR w kryzysie »

Jak ratować zrujnowany wizerunek 

| Sebastian Stępak PL

Zarząd międzynarodowego koncernu kosmetycznego staje przed wyzwaniem ratowania organizacji przed porażką wizerunkową.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!