Wielu menedżerów na świecie jest zdania, że otoczenie biznesowe stanie się w najbliższych latach bardziej skomplikowane. Mimo to część z nich wzmacnia schematy, które kiedyś pozwalały im odnosić sukcesy. Aby skutecznie rywalizować na rynku, konieczne jest dziś innowacyjne podejście do biznesu – również w przypadku korzystania ze wsparcia logistycznego ze strony zewnętrznych partnerów.
W ostatnich latach zauważamy zmianę podejścia polskich przedsiębiorstw, które zorientowane są na poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Potrzeby te dostrzega również ROHLIG SUUS Logistics, operator logistyczny zajmujący się zarządzaniem logistyką i łańcuchami dostaw. Logistyka kontraktowa, będąca jedną z usług świadczonych przez operatora, jeszcze do niedawna kojarzyła się tylko z prowadzeniem szeregu operacji w magazynach. Dzisiejszy rynek i oczekiwania klientów zmieniają się jednak na tyle szybko, że pojęcie logistyki kontraktowej stosuje się również w odniesieniu do projektów dotyczących obsługi całego łańcucha dostaw, w którym magazynowanie stanowi tylko jeden z wielu elementów. Coraz częściej pojawiająca się potrzeba zakupu usług jako całościowego łańcucha logistycznego skłoniła naszą firmę do poszukiwania narzędzi zapewniających jeszcze większe korzyści dla klientów, jak również kształcenia specjalistów czuwających nad wieloetapowym projektem od początku do końca. Takie podejście pomaga organizacji analizować łańcuch dostaw jako całość, szukać optymalizacji nie tylko wewnątrz poszczególnych produktów, ale również na ich styku. I jak się okazuje przynosi wymierne efekty.

Partnerem merytorycznym Raportu jest ROHLIG SUUS Logistics.
Usprawnienie procesów zakupowych
Dziś operator rozwija globalny łańcuch dostaw i pomaga światowym firmom usprawnić procesy zakupowe poprzez dostawę komponentów z Azji i Europy za pomocą różnych środków transportu (morskiego, lotniczego, kolejowego czy drogowego). Przykładem takiej realizacji jest współpraca z producentem oświetlenia, fabryką Philips Lighting w Pile (część światowego koncernu Philips), któremu ROHLIG SUUS zapewnia obsługę logistyczną, transport oraz magazynowanie komponentów z różnych części świata. Philips Lighting zajmuje się produkcją różnego typu oświetlenia (żarówki, LED, HUE, osprzęt i oprawy oświetleniowe, sterowanie światłem). Główne obszary wymagające zmiany i usprawnień zdiagnozowane na etapie ESI (Early Supplier Involvment) przez Philipsa i ROHLIG SUUS obejmowały m.in. rozdrobnienie łańcucha dostaw realizowanego przez różnych operatorów, co przekładało się na brak spójnej komunikacji w całym łańcuchu logistycznym, a także lokalizację miejsca składowania komponentów poza granicami kraju, co wiązało się z długim czasem dostawy z magazynu do fabryki. Obydwa czynniki miały wpływ na małą elastyczność produkcyjną Philips Lighting. Należało się także zmierzyć z koniecznością zmiany ręcznego wprowadzania danych (zamówień, potwierdzeń), dezinformacją w obszarze poziomu zapasów w drodze oraz ograniczoną elastycznością zmiany planów produkcyjnych.

Globalny łańcuch dostaw
Podejmując współpracę z ROHLIG SUUS, klient zdecydował się na skorzystanie z usługi VMI (Vendor Managed Inventory). Rozwiązanie to stosowane jest często w przypadku zarządzania zapasem przedprodukcyjnym firmy w taki sposób, aby w odpowiednim czasie komponenty trafiły na zapotrzebowanie produkcji. W tym przypadku proces VMI składa się z trzech elementów. Pierwszy to przepływ komponentów, w którym towary od dostawców są transportowane drogą morską, lotniczą i lądową z Azji i Europy do Polski, gdzie trafiają do składu celnego operatora, z którego na wywołanie klienta i po odprawie celnej dostarczane są do fabryki w Pile. Do momentu odbioru przez kupującego towary pozostają własnością dostawcy (vendora). Kolejne elementy to przepływ dokumentów oraz informacji, przy czym ten ostatni, czyli aktualna informacja oraz skuteczna komunikacja, jest kluczowy w powodzeniu tego rozwiązania.
Kompleksowa obsługa logistyczna wymaga od operatora innowacyjnego podejścia – szczególnie w przypadku współpracy z dostawcami pozaeuropejskimi. Kontraktacja złożona, rozwijana przez ROHLIG SUUS, charakteryzuje się długoterminową współpracą z klientem i obsługą całego procesu logistycznego. Wybrany operator wspólnie z klientem analizują potrzeby, możliwe do osiągniecia korzyści i proponują optymalne rozwiązania. Współpraca ta polega na zaufaniu i budowaniu długotrwałej relacji. Zyskuje na niej nie tylko klient, ale także operator logistyczny oraz wybrani dostawcy klienta.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Logistyka pełna potencjału
Strategia | Działania operacyjne Aleksander Krakowski PLNa polskim rynku przewozów towarowych wyraźnie dominuje transport samochodowy. Coraz większe znaczenie zyskuje jednak transport intermodalny.

Dopasowanie do potrzeb
Korzyści współpracy z jednym operatorem logistycznym obejmują także rozwiązania przygotowane specjalnie na potrzeby danego projektu. W przypadku współpracy z Philips Lighting była to realizacja bezpośrednich drobnicowych serwisów morskich z Szanghaju, Xiamen, Hongkongu do Gdańska. Na potrzeby tego procesu została uruchomiona procedura składu celnego w istniejącym magazynie w Poznaniu. Dodatkowo klient oczekiwał pełnego zakresu informacji o dostępności produktów na każdym etapie łańcucha dostaw, w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji oraz możliwości natychmiastowej reakcji na zmiany w planach produkcyjnych. Przeprowadzano integrację systemów klienta i operatora, dzięki której wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw mają dostęp do raportów zawierających aktualne informacje, umożliwijące m.in. analizę każdego zlecenia na poziomie konkretnego elementu (goods in transit). Warto również wspomnieć o krótkim czasie na uruchomienie projektu (8 tygodni), z którym musiał zmierzyć się ROHLIG SUUS. Powołał z własnych zasobów zespół projektowy, odpowiadający za operacje oraz procesy IT, połączył też interesy wielu stron: klienta oraz ośmiu dostawców z Azji i Europy. Organizacji udało się wypracować kontraktowy model współpracy, bezpieczny dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw.
Zalety współpracy z wiodącym dostawcą logistycznym
Metody stosowane przez ROHLIG SUUS sprawdzają się w organizacjach stosujących podejście „end to end” (idea, według której wyeliminowanie jak największej liczby kroków pośrednich pozwala organizacji osiągnąć lepszy wynik). Dotyczy to sytuacji, kiedy brakuje ciągłości między procesami, w których pojedyncze wskaźniki są prawidłowe, natomiast całościowe niekoniecznie. Kontraktacja złożona ma również sens, kiedy prosta zmiana w procesie powoduje zmianę we współpracy z każdym dostawcą osobno.
Korzyści z wdrożenia obejmują nie tylko sferę kosztową, ale także bezpieczeństwo rozwiązania, podatności na zmiany, szybkości ich wdrażania, optymalnego zarządzania powierzchnią magazynową. Korzyści dla dostawców pozaeuropejskich to m.in.: niższe koszty frachtu dzięki wysyłaniu większych partii towaru, kontrola zapasu do momentu wyprowadzenia ze składu, zapewnienie wyższego standardu obsługi klienta, jak też minimalizacja błędów prognozowania.W zmieniającym się otoczeniu biznesowym usługi logistyczne już dziś muszą odpowiadać na nowe wyzwania, a innowacyjne podejście do procesu zakupowego to umożliwia. Współpraca z wiodącym operatorem, który zapewnia kompleksową obsługę logistyczną, przynosi długoterminowe korzyści wszystkim zaangażowanym w proces stronom i umożliwia szybkie reagowanie na zmiany rynkowe i aktualne trendy.
Przeczytaj pozostałe komentarze: »
Korzyści z prostoty
Strategia | Działania operacyjne Adam Godawski PLWspółczesny klient jest bardziej wymagający, świadomy swoich potrzeb i sposobów ich realizacji.

Przewaga dzięki zwinności
Strategia | Działania operacyjne Grzegorz S. Woelke PLZłożoność współczesnych organizacji wymaga odpowiednio elastycznego łańcucha dostaw.

Megatrendy – megawyzwania w logistyce
Strategia | Działania operacyjne dr inż. Grzegorz Lichocik PLNowoczesna technologia przyspiesza procesy globalizacji i digitalizacji do nieznanego wcześniej tempa. Także w logistyce.

Korzyści ze wspólnych standardów
Strategia | Działania operacyjne Elżbieta Hałas PLWprowadzenie globalnych standardów GS1 w łańcuchu dostaw pozwala na znaczące usprawnienie procesów logistycznych.
