O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou – przedstawiciela TOUS w Polsce.
Jak przebiegała pani ścieżka kariery?

Karierę zawodową rozpoczęłam od pracy w nieruchomościach. Zajmowałam się pozyskiwaniem terenów i późniejszą ich sprzedażą dla sieci dyskontów spożywczych. Była to bardzo rozwojowa i ciekawa praca, natomiast nie pasjonowała mnie. Szukałam dziedziny, której mogłabym się całkowicie oddać. Gdy urodziłam dziecko, zaczęłam rozważać zmianę w swoim życiu. Zawsze interesowałam się modą, więc zaczęłam się zastanawiać, czy nie pójść w tym kierunku.
Szukając pomysłu na biznes, odkryłam markę TOUS. W 2009 roku na polskim rynku, oprócz lokalnych graczy, funkcjonowało niewiele firm biżuteryjnych. Często wyjeżdżałam do Hiszpanii, gdzie marka TOUS była mocno obecna. Jej produkty bardzo mi się podobały i często je kupowałam. W pewnym momencie przyszło mi na myśl, aby wprowadzić tę markę do Polski. Mąż, który był moim wsparciem i mentorem, poparł ten pomysł i motywował do zaangażowania się w jego realizację. Po roku otworzyliśmy pierwszy sklep. Dziś mamy 40 salonów w Polsce.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »
Siła mentoringu
Kobiety w biznesie, Przywództwo i zarządzanie ludźmi Joanna Socha PLŚwiadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Jak macierzyństwo wpłynęło na rozwój pani pomysłu?
Macierzyństwo dało mi ogromną energię do działania. Czułam, że mogłam pracować ze zdwojoną mocą, ponieważ chciałam się rozwijać jeszcze bardziej niż przed urodzeniem syna. Wielu rzeczy musiałam się nauczyć. Przygotowałam wstępną analizę, plany i założenia wprowadzenia marki, a następnie przedstawiłam je mężowi. Ze względów finansowych nie byłam gotowa na samodzielne prowadzenie tego projektu, więc bardzo się ucieszyłam, gdy mąż, mający duże doświadczenie w biznesie, postanowił zostać moim partnerem w tym przedsięwzięciu. Jego rady i wskazówki okazały się bardzo cenne. Na późniejszych etapach naszej biznesowej współpracy mieliśmy problem z rozdzieleniem życia w małżeństwie od relacji biznesowej. To było dosyć trudne i na początku mocno się ścieraliśmy. Ja miałam swoje racje, które opierały się na intuicji i znajomości modowych trendów, a mąż kierował się doświadczeniem biznesowym. W końcu wypracowaliśmy odpowiedni model współpracy – doprowadził nas do miejsca, w którym obecnie jesteśmy.
Z jakimi wyzwaniami musiała się pani zmierzyć podczas rozwijania biznesu?
Początki były bardzo trudne. Nie miałam żadnego doświadczenia w sprzedaży, więc był to dla mnie skok na głęboką wodę. Współpraca z mężem stanowiła szczególne wyzwanie ze względu na jego zaangażowanie finansowe. Bardzo chciałam udowodnić sobie i mężowi, że poradzę sobie z tym zadaniem. Wiedziałam, że taka szansa drugi raz może się nie pojawić. Poza tym dziesięć lat temu w Polsce było niewiele galerii handlowych. Nie przyjmowały one nieznanych marek z otwartymi rękoma. Zdarzało się, że jeździłam po domach handlowych z walizką produktów TOUS, żeby zaprezentować produkty oferowane przez tę markę. Był to trudny proces. Pierwszy salon otworzyliśmy w Krakowie, a nie w Warszawie – właśnie z wyżej wymienionych powodów.
Kto, poza mężem, był dla pani mentorem i źródłem inspiracji?
TOUS jest hiszpańską firmą rodzinną, którą założyli Salvador Tous i Rosa Oriol Tous. Największy sukces biznesowy zaczęli osiągać, gdy stali się małżeństwem. Rosa zaprojektowała pierwszą biżuterię, m.in. z symbolem misia. Rodzina ta od samego początku stanowiła dla mnie ogromną inspirację. Rosa i Salvador mają cztery córki, które stanowią ogromną siłę napędową w tym biznesie. Gdy odwiedziłam ich w Hiszpanii i bliżej poznałam, przekonałam się, że stanowią jedną rodzinę, która doskonale umie pogodzić relacje rodzinne z zawodowymi. To mnie niesamowicie zainspirowało. Miałam trudne początki w Polsce, ale każdy wyjazd do Hiszpanii dodawał mi energii i motywował do działania. Skoro rodzinie Tous udało się osiągnąć sukces na tak dużą skalę, to dlaczego nam miałoby się nie udać – pocieszałam się w duchu. Moje nadzieje się spełniły dzięki ciężkiej pracy, którą włożyliśmy w rozwój tego przedsięwzięcia.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostałe komentarze ekspertek »
Mentorki wskazują drogę do celu
Kobiety w biznesie, Liderzy Jolanta Wyszyńska PL, Alina Pszczółkowska PLMentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe.

Przywództwo nie zależy od płci
Kobiety w biznesie, Rozwój przywództwa Izabela Walczewska-Schneyder PLO znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Kultura sprzyjająca różnorodności
Kobiety w biznesie, Różnorodność Barbara Wiążewska PLO stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca
Kobiety w biznesie, Liderzy Agnieszka Maciejewska PL, Iwona Kozera PLO wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Przyszłość jest kobietą
Kobiety w biznesie, Liderzy Beata Staszków PLTrwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy
Kobiety w biznesie, Liderzy Małgorzata Lasota PLO programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery
Kobiety w biznesie, Planowanie kariery Katarzyna Bołtowicz PLO tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services.

Warto czerpać z doświadczenia innych
Kobiety w biznesie, Przywództwo i zarządzanie ludźmi Magda Taczanowska PLO roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dobry mentor kluczem do sukcesu
Kobiety w biznesie, Rozwój przywództwa Magdalena Kaleta-Gałwa PLO wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości
Zarządzanie sobą | Zrównoważony rozwój, Zarządzanie sobą Barbara Stepnowska PLO korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
