Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Jak AI zmienia sektor finansowy?

12 września 2024 6 min czytania

Globalnie już 45% instytucji finansowych inwestuje w rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji – według danych EY. Natomiast jak wynika z raportu Banking on AI przygotowanego przez Accenture, technologia ta może zwiększyć produktywność instytucji finansowych nawet o 1/3. Grzegorz Chudek, dyrektor zarządzający i lider praktyki Cloud First w polskim oddziale Accenture, w rozmowie z Pauliną Kostro omawia, jak GenAI zmienia sektor finansowy, wpływając na obsługę klienta i wprowadzając innowacyjne rozwiązania.

Paulina Kostro: Sztuczna inteligencja szturmem podbija różne branże i jest na językach wielu ludzi. Dziś ciężko znaleźć sektor, gdzie rozwiązania AI nie miałyby zastosowań. Jak sztuczna inteligencja adaptuje się w sektorze finansowym?

Grzegorz Chudek: Sztuczna inteligencja – w ogólnym rozumieniu– jest wykorzystywana w sektorze finansowym od kilkunastu lat. Natomiast obecnie często dyskutujemy o generatywnej sztucznej inteligencji, czyli o nowych rozwiązaniach, które dopiero niedawno weszły do powszechnego użytku, takich jak czaty, generatory obrazów i filmów czy inne interaktywne rozwiązania. Proces adopcji GenAI w sektorze finansowym dopiero się rozpoczyna, ale już wspieramy w tym obszarze największe banki w Polsce i widzimy ogromny potencjał drzemiący w tej technologii.

Niektóre z nich mają za sobą pierwsze kroki we wdrażaniu GenAI, podczas gdy inne z powodzeniem zakończyły wstępne etapy i przygotowują się do bardziej zaawansowanych działań w zakresie jej zastosowania. Proces ten przebiega jednak wolniej niż w innych branżach, co wynika głównie z konieczności przestrzegania surowych regulacji dotyczących bezpieczeństwa i precyzji generowanych informacji, które są kluczowe w sektorze finansowym.

A od jak dawna te technologie są stosowane?

Zastosowanie rozwiązań technologicznych zawsze przekłada się na doświadczenia klientów, nawet jeśli mówimy o optymalizacji wewnętrznych procesów operacyjnych. Przykładowo machine learning jako rodzaj AI obecny w bankowości od kilkunastu lat jest używane do przygotowywania ofert dla klientów, prognozowania, jakie produkty mogą ich zainteresować, oraz szacowania ryzyka kredytowego. Natomiast generatywną sztuczną inteligencję, która w bankach pojawia się mniej więcej od roku, część z nich wykorzystuje zewnętrznie, by wspierać klientów, podczas gdy inne stosują ją tylko wewnętrznie.

Jakie korzyści dla sektora finansowego przynosi stosowanie generatywnej sztucznej inteligencji? Dlaczego banki inwestują w te rozwiązania?

GenAI może wpływać na dwa główne obszary: przychodowy i kosztowy. Po stronie przychodowej AI może wspierać obsługę klienta, dostarczając informacje o ofercie, prezentując produkty, a nawet prowadząc sprzedaż. Po stronie kosztowej z kolei AI może automatyzować wiele powtarzalnych zadań w back‑office, takich jak obsługa reklamacji czy inne operacje, które teraz wykonują duże zespoły ludzi. Takie wykorzystanie AI przyczyni się do zmniejszenia kosztów i zwiększenia efektywności.

Na przykład, w call center rozmowy z AI mogą być tak naturalne, że za 2–3 lata nie będziemy w stanie odróżnić, czy kontaktujemy z człowiekiem czy z botem. To może również znacząco poprawić szybkość i wiarygodność otrzymywanych informacji.

Klienci banków są gotowi rozmawiać z botami napędzanymi przez generatywną sztuczną inteligencję? Czy w przypadku finansów osobistych nie oczekują kontaktu z prawdziwą osobą?

Klienci obecnie niechętnie rozmawiają z botami, głównie dlatego, że istniejące rozwiązania voicebotowe nie spełniają ich oczekiwań. Jednak nowe modele LLM, które potrafią komunikować się naturalnie i empatycznie, mogą zmienić ten stan rzeczy. W przyszłości jakość interakcji z AI będzie na tyle wysoka, że klienci mogą nawet preferować rozmowy z botami, które zapewniają szybkie i precyzyjne odpowiedzi.

Kiedy możemy spodziewać się, że różnica między rozmową z botem a rozmową z człowiekiem zniknie? Jakie są przewidywania co do rozwoju tej technologii?

Najwięksi dostawcy technologii już udostępniają zaawansowane modele, ale wdrożenie tych rozwiązań w bankach będzie wymagało kilku lat. Zmiana systemów informatycznych i procesów sektora finansowego sprawia, że w jego przypadku proces transformacji będzie trwał nieco dłużej niż w innych branżach. Choć technologia jest już gotowa, pełna adaptacja wymaga czasu, zwłaszcza w kontekście regulacji i integracji z istniejącymi systemami.

Jak banki radzą sobie z utrzymywaniem specjalistów zajmujących się sztuczną inteligencją, biorąc pod uwagę długi okres implementacji i rozwój technologii?

Wdrożenie nowych narzędzi AI trwa stosunkowo krótko, mierzy się je w tygodniach. Jednak zmiana w całym sektorze i adaptacja do nowych technologii może zająć kilka lat. W tym kontekście istotne jest to, że banki i firmy nie muszą na ten okres zatrudniać nowych specjalistów. Zamiast tego mogą na wczesnych etapach współpracować z dostawcami usług i technologii – a równolegle inwestować w rozwój umiejętności własnych pracowników.

Jakie kroki są kluczowe dla udanego wdrożenia sztucznej inteligencji w sektorze finansowym?

Najważniejsze jest skorzystanie z modeli dostarczanych przez dostawców chmury publicznej. Wymaga to podpisania umowy z dostawcą, integracji z chmurą publiczną oraz zapewnienia odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Dla banków, które już korzystają z chmury, wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji jako dodatkowej usługi nie stanowi dużego wyzwania. Jednak dla tych, które dopiero zaczynają korzystać z chmury, proces budowy odpowiednich fundamentów i sformułowania zasad bezpieczeństwa będzie bardziej czasochłonny.

Czy banki mają obawy dotyczące bezpieczeństwa przy wdrażaniu sztucznej inteligencji? Jakie pytania najczęściej zadają klienci?

Zapewnienie bezpieczeństwa danych jest podstawą każdego wdrożenia technologii w bankach. Przedstawiciele tych instytucji często pytają, czy ich dane będą bezpieczne i czy dostawcy modeli uczą się na tych danych. Dostawcy modeli zapewniają, że tak nie jest. Jednocześnie jako Accenture dodajemy do tego, że odpowiednia architektura i anonimizacja danych mogą dodatkowo zabezpieczyć wrażliwe informacje.

Jakie typy rozwiązań bazujących na generatywnej sztucznej inteligencji są obecnie najczęściej wdrażane w sektorze finansowym?

Najczęściej wdrażane rozwiązania to systemy bazujące na generatywnej AI do wsparcia wewnętrznej bazy wiedzy oraz obsługi klienta. Pierwsze z nich pomagają pracownikom w szybkim dostępie do różnych informacji i wiedzy o procedurach. Drugie zaś wspierają obsługę klienta w call center i oddziałach, udzielając odpowiedzi na pytania dotyczące produktów i usług. Trzecim, bardziej zaawansowanym zastosowaniem, jest budowa systemów obsługujących bezpośrednią komunikację z klientami w sposób płynny i naturalny.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!