Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Jak technologie kognitywne mogą pomóc menedżerom podczas kryzysu

26 kwietnia 2023 6 min czytania

Firmy optymalizujące wykorzystanie narzędzi do automatyzacji mogą zmniejszyć presję odczuwaną przez zespoły.

Nawet w najlepszych czasach menedżerowie mają długą listę zadań do zrealizowania, będących odzwierciedleniem szerokiej gamy priorytetów – należą do nich zajmowanie się codzienną działalnością, śledzenie postępów na drodze do osiągnięcia celów firmy, planowanie przyszłości, nadzorowanie poszczególnych osób w swoich zespołach i znacznie, znacznie więcej. Ponadto tempo pracy w firmach wzrosło gwałtownie w ostatnich latach, a wraz z nim wzrosła jeszcze bardziej jej złożoność.

Teraz, gdy pandemiaCOVID‑19 wywróciła wszystko do góry nogami, lista zadań wydłużyła się jeszcze bardziej – a z powodu redukcji personelu, nieobecności oraz nowych sposobów pracy te zadania trzeba teraz realizować, mając do dyspozycji mniejsze zespoły.

W swojej pracy z szeroką gamą branż, od pakowanych dóbr konsumpcyjnych po ropę naftową i gaz, widzę, że niektóre firmy z większym powodzeniem od innych dostosowują się do tych gwałtownych zmian: dotyczy to organizacji, które wdrożyły technologie kognitywne.

Zrozumieć automatyzację kognitywną

Technologie kognitywne, będące produktem badań nad sztuczną inteligencją, opracowywane są od dziesięcioleci. Thomas H. Davenport i Vikram Mahidhar zaproponowali niezłą ich definicję w swoim artykule opublikowanym w roku 2018. Głosi ona, że te technologie „wykorzystują zdolności – takie jak wiedza, percepcja, ocena oraz odpowiednie środki dla wykonania określonych zadań – które kiedyś stanowiły wyłączną domenę istot ludzkich”. O ile większość firm i liderów rozumie nowatorski i destabilizujący potencjał technologii kognitywnych, jak podkreślają Davenport i Mahidhar, większości z nich brakuje jednocześnie jakiejkolwiek strategii wykorzystania takich technologii.

Jedną z najważniejszych spośród tych technologii jest automatyzacja kognitywna. Sprowadza się ona do prostej idei: maszyny gromadzą tony danych, przetwarzają je w czasie rzeczywistym i w wyniku tego pokazują firmie, jakie kroki najlepiej będzie podjąć. Działa, gdy firmy umożliwiają załadowanie informacji na temat swoich transakcji w pojedyncze miejsce w chmurze. Tam AI przetwarza informacje w sposób ciągły, wyciąga wnioski i odsyła z powrotem kluczowe informacje.

Automatyzacja poznawcza oferuje menedżerom ogromny potencjał. Na przykład systemy takie mogą zarządzać dostawami, gwarantując, że właściwa ilość produktów trafia do obszarów najwyższego zapotrzebowania przy użyciu najszybszych kanałów wysyłkowych. Ponadto mogą śledzić produkcję, proces zakupów, zapasy, kwestie finansowe i tak dalej.

To samo dotyczy obsługi klienta. Jeśli różni klienci zgłaszają podobny problem, ale przy wykorzystaniu różnych platform (takich jak witryny internetowe, Twitter, telefon, czat oraz aplikacje) i różnych języków, automatyzacja kognitywna może pomóc w znacznie szybszym analizowaniu danych, niż mógłby to zrobić człowiek, agent obsługi klienta, znaleźć podobieństwa i zwrócić uwagę menedżerów na problem, którym należy się zająć.

Jest oczywistym, że automatyzacja kognitywna jest przydatnym narzędziem dla menedżerów w środowiskach stabilnych. W czasach kryzysu, takiego jak pandemia koronowirusa, te technologie są jeszcze bardziej potrzebne firmom.

Automatyzacja kognitywna w czasach COVID‑19

Od nagłego pojawienia się pandemii COVID‑19 nieomal każdy aspekt biznesu jest niestały i nieprzewidywalny. Na przykład kanały wysyłkowe zostały zablokowane, co wprowadziło chaos do łańcuchów dostaw. Wytrąciło to z rytmu nie tylko logistykę, ale także produkcję. Często, aby zbudować jakiś produkt, fabryki potrzebują komponentów z wielu krajów. Jeśli dotychczasowy dostawca nie jest w stanie dostarczyć komponentów do fabryki, trzeba znaleźć innego – i to szybko.

Dysponując automatyzacją kognitywną, firmy mogą lepiej to zrobić. Takie systemy są w stanie pokazać, że wysyłka z Chin nie dotrze do fabryki w Indiach, ale za to fabryka w Malezji jest w stanie masowo produkować ten sam sprzęt i wysłać go do Indii, i to korzystając ze specjalnej trasy gwarantującej obecnie najkrótszy czas dostaw, zważywszy na warunki pogodowe i otwarcia kanałów.

Jednocześnie konsumenci szukają obecnie innych produktów i usług niż przed pandemią. Popyt się zmienia częściowo w reakcji na zmieniające się zalecenia ze strony rządu oraz urzędników odpowiedzialnych za zdrowie publiczne. Do czasu, gdy wzrost lub spadek zapotrzebowania stanie się jasny dla wytwórców produktów lub usług, zapotrzebowanie może ponownie ulec zmianie. Często skutkuje to opóźnieniem utrudniającym firmom zdobycie i zmagazynowanie towarów, których klienci w danej chwili szukają.

Dzięki automatyzacji kognitywnej to opóźnienie może szybko zniknąć. Na przykład firmy mogą zostać bezzwłocznie zaalarmowane, że popyt w Cleveland wzrósł, a w San Francisco zmalał, i odpowiednio przekierować wysyłki.

Łatwiejsze zarządzanie ludźmi

Kiedy powyższe zadania zostaną powierzone systemom automatyzacji kognitywnej, menedżerowie mają więcej czasu, aby skoncentrować się na tym, czego maszyny nie są i nie będą w stanie ogarnąć w przewidywalnej przyszłości, czyli na zarządzaniu ludźmi.

Pracownicy muszą wiedzieć, na czym polegają ich nowe zadania, jakie są cele organizacji, jak zmieniają się roczne projekcje i jak może wyglądać przyszłość firmy w perspektywie krótko- i długofalowej. Muszą wiedzieć, co mają mówić klientom oraz innym interesariuszom. Muszą wiedzieć, co mogą zrobić, aby pomóc firmie zatrzymać dalsze ponoszenie strat. Menedżerowie muszą poświęcić pracownikom dość czasu, aby przekazać im taką wiedzę.

Obecne warunki są szczególnie stresujące. Wielu pracowników martwi się o utratę pracy. Stres i niepokój mogą zmniejszyć wydajność, a jednocześnie zwiększyć rotację personelu i czas nieobecności w pracy. Poza samą czystą empatią menedżerowie powinni skoncentrować się na mocnych zachętach biznesowych, aby zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa.

Ostatnią rzeczą, z jaką menedżerowie powinni się borykać podczas pandemii, jest zajmowanie się lawiną zadań, którymi mogą się zająć maszyny. Maszyny nie zarażą się ludzkim wirusem. Zoptymalizujmy nasze użycie maszyn tak, aby jak najszybciej zmniejszyć presję odczuwaną przez nasze zespoły.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!