Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Ko-kreacja: potężne narzędzie dla organizacji dążących do większej innowacyjności

25 kwietnia 2023 9 min czytania

Amerykańskie Biuro Statystyki Pracy (Bureau of Labor Statistics) opublikowało w lipcu indeks cen konsumenckich (CPI), wykazując wzrost inflacji – największy od 1994 roku. Inflacja i polityka pieniężna mogą być wskaźnikami nadchodzącej recesji i wywołują u wielu firm oraz inwestorów obawy o nadchodzące wahania rynkowe. „Jeśli odnotujemy kolejny spadek PKB, Stany Zjednoczone doświadczą recesji” – zauważa Alexander Voigt, założyciel i dyrektor generalny daytradingz.com.

Zasadnicze pytanie brzmi, czy Rezerwa Federalna (The Federal Reserve System – bank centralny USA) może doprowadzić do tzw. miękkiego lądowania, czyli cyklicznego spowolnienia wzrostu gospodarczego, które pozwoli uniknąć recesji, a poprzez podwyżki stóp procentowych wpłynie na zmniejszenie inflacji bez szkody dla długoterminowego wzrostu gospodarczego?

Chociaż decyzja Fedu została podjęta w celu spowolnienia inflacji i zapobieżenia przegrzaniu gospodarki, może ona mieć nieprzewidziane konsekwencje. Jedną z obaw jest to, że wyższe stopy procentowe doprowadzą do zwiększenia kosztów pożyczek i zmniejszenia inwestycji biznesowych. To z kolei może doprowadzić do utraty miejsc pracy oraz spadku aktywności gospodarczej i innowacyjności.

W celu złagodzenia możliwych negatywnych skutków takiej decyzji, Muthu De Silva, zastępca dziekana w Birkbeck, University of London, zaleca przedsiębiorstwom przyjęcie proaktywnego podejścia i koncentrację na innowacjach. Jednym z możliwych sposobów na osiągnięcie takiego celu jest ko‑kreacja (współtworzenie), definiowane przez De Silvę jako „proces opracowywania produktów lub usług we współpracy z klientami lub innymi interesariuszami”. Proces ten może pomóc przedsiębiorstwom lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania swoich partnerów albo klientów by odpowiednio opracować nowe pomysły i rozwiązania.

– Współtworzenie może przybierać wiele różnych form, ale w istocie wiąże się z integracją zasobów, wiedzy i sieci partnerów w celu rozwiązywania wyzwań lub wykorzystania możliwości, których partnerzy nie są w stanie wykorzystać samodzielnie w ramach granic indywidualnych lub organizacyjnych – komentuje De Silva. Stwierdza też, że współtworzenie może działać jako narzędzie innowacji poprzez przezwyciężanie ograniczeń finansowych, surowcowych i wydajnościowych spowodowanych kryzysem.

Koncepcja współtworzenia nie jest nowa, ale w ostatnim czasie nabrała większego znaczenia, ponieważ firmy szukają sposobów, by zwiększyć swoją innowacyjność i sprawność. – Globalny kryzys gospodarczy skłonił również organizacje do ponownego oszacowania swoich modeli biznesowych i poszukiwania nowych sposobów współtworzenia wartości – dodaje De Silva.

Przedstawia także siedem korzyści wynikających ze współtworzenia wartości:

1. Zwiększona innowacyjność: współpraca z innymi może pomóc organizacjom zwiększyć poziom innowacyjności i opracować nowe pomysły, które nie pojawiły by się, gdyby działały samotnie.

2. Szybszy rozwój: współtworzenie może pomóc w przyspieszeniu procesu rozwoju, ponieważ wiele stron podejmuje współpracę w celu osiągnięcia wspólnego celu.

3. Lepsze relacje z klientami: współtworzenie wartości z klientami może pomóc w budowaniu silniejszych relacji i sprzyjać poczuciu lojalności.

4. Zwiększona efektywność: gdy wiele stron współpracuje ze sobą, zwiększają się szanse na poprawienie efektywności przez oszczędność zasobów i czasu.

5. Większa elastyczność: współtworzenie może dać organizacjom większą swobodę w szybkim reagowaniu na zmiany potrzeb rynku albo klientów.

6. Podział ryzyka: gdy wiele stron jest zaangażowanych w tworzenie czegoś nowego, mogą się one dzielić ryzykiem i korzyściami. Może to pomóc w zmniejszeniu indywidualnego obciążenia finansowego każdej ze stron.

7. Jednoczesne generowanie wartości biznesowej oraz społecznej: firmy współtworzące z innymi stronami ekosystemu, takimi jak rząd, społeczeństwo i uniwersytety, prawdopodobnie będą rozwijać obie formy wartości.

Pomimo powyższych korzyści, przy współtworzeniu wartości należy wziąć pod uwagę pewne wyzwania. Na przykład konieczne jest upewnienie się, że wszystkie zaangażowane strony mogą prowadzić efektywną współpracę i że istnieje klarowny podział ich zadań – stwierdza Jon Cowell, dyrektor generalny Edgecumbe. I wyjaśnia: – Gdy badaliśmy reakcje biznesu na recesję w 2008 roku, zauważyliśmy wyraźną zmianę w myśleniu wielu starszych liderów: bardziej angażowali się w sprawy operacyjne oraz wykazywali wyraźne defensywne uprzedzenia w podejmowaniu decyzji.

Cowell, który wykłada na Uniwersytecie w Oxfordzie, dodaje też: – Nie tylko osłabiło to autonomię ich personelu, co znalazło odzwierciedlenie w niższym poziomie zaangażowania pracowników, lecz także zmniejszyło koncentrację liderów na budowaniu fundamentów przyszłego sukcesu. Jego zdaniem podobna dynamika ma miejsce obecnie, być może najbardziej w sektorze podróży lotniczych, gdzie tysiące lotów jest odwoływanych z powodu braków kadrowych, które sektor ten uznał za trudne do naprawienia po ostrych redukcjach personelu dokonanych w odpowiedzi na ograniczenia podróży spowodowane pandemią. – To nie tylko hamuje odbudowę przychodów i podkopuje zaufanie klientów; lecz także przyczynia się do tworzenia stosunków w przemyśle, w których strajki stają się codziennością, potęgując nieszczęścia sektora –  podsumowuje Cowell.

Pomimo tych wyzwań zgadza się jednak, że współtworzenie może być potężnym narzędziem dla organizacji, które chcą stać się bardziej innowacyjne i sprawne. – Sekretem sukcesu w trudnych czasach jest koncentracja i innowacyjność – ujawnia De Silva. Firmy muszą skupić się na swoich klientach oraz zrozumieć ich wymagania i oczekiwania lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Muszą również skupić się na swoich pracownikach i stworzyć atmosferę, która zachęca ich do kreatywności i produktywności. Zamiast wstrzymywać finansowanie obiecujących projektów innowacyjnych z powodu ograniczeń, z jakimi borykały się w czasie kryzysu, firmy powinny polegać na zasobach łańcucha dostaw lub ekosystemu, by wspólnie angażować się w takie projekty.

Przykładem może być Grupa Haier, jeden z największych na świecie producentów sprzętu gospodarstwa domowego. Na początku lutego 2020 roku, gdy jej rodzime Chiny zmagały się z pierwszą falą koronawirusa, Grupa stanęła jednocześnie przed pewnym wyzwaniem, ale też szansą. Otóż Heji Home, chińska firma zajmująca się wyposażeniem wnętrz, skontaktowała się z Haier z prośbą o pomoc w produkcji mobilnych oddziałów izolacyjnych, które chciała przekazać Pierwszemu Szpitalowi Partnerskiemu w Wuhan, miejscu wybuchu epidemii koronawirusa.

Współtworzenie może być potężnym narzędziem dla organizacji, które chcą stać się bardziej innowacyjne i sprawne.

Według Harvard Business Review, „jednostki te wymagały systemów wentylacji i sterylizacji powietrza oraz oczyszczania ścieków, które spełniałyby rygorystyczne normy medyczne. Żadna z firm nie produkowała wcześniej takiego sprzętu, ani nie miała zasobów projektowych i potencjału łańcucha dostaw niezbędnego do samodzielnego działania.”

Obie firmy podjęły więc współpracę i pomimo powszechnych blokad spowodowanych epidemią oraz zamknięcia innych firm na czas Chińskiego Nowego Roku, udało im się stworzyć funkcjonalny prototyp urządzenia i dostarczyć go do szpitala w ciągu dwóch tygodni. Następnie wdrożyły je do produkcji, dostarczając kolejne izolatoria do lokalnych szpitali.

Po zakończeniu tego etapu współpracy Haier i Heji kontynuowały pracę nad różnymi wersjami mobilnych punktów izolacyjnych. Następnie, również razem, opracowały mobilną stację badania kwasów nukleinowych, a wkrótce potem mobilną stację szczepień. Cały proces, od początku do końca, obejmujący projektowanie, prototypowanie oraz produkcję, trwał zaledwie sześć tygodni. To niezwykłe osiągnięcie, biorąc pod uwagę okoliczności.

Jest to przykład tego, że dwie firmy o różnych, ale uzupełniających się możliwościach były w stanie szybko współtworzyć oraz dostarczać nowe produkty w odpowiedzi na pilną potrzebę. Jednakże przy okazji nasuwa się pytanie: co powinny zrobić inne firmy, które tradycyjnie nie współpracowały ze sobą, by szybko i sprawnie nawiązywać takie partnerstwa?

NA PODOBNY TEMAT:

Współpracujemy, kiedy to najlepsza opcja 

Barry Nalebuff , Adam Brandenburger

Efektywna współpraca opiera się na wspólnym tworzeniu wartości przez zaangażowane firmy. To wartość, którą firmy mogą stworzyć razem, a czego nie osiągną osobno.

Zawirowania w gospodarce zazwyczaj stanowią wyzwanie, ale mogą być też szansą dla firm gotowych do tego, by z innymi zainwestowania we wspólne badania i rozwój. Firmy, które nie będą się bać takiego kroku, zyskują dobrą pozycję do wykorzystania kolejnego okresu ekspansji, według Erika Anderssena, starszego głównego menedżera produktu w wiodącej firmie zajmującej się rozpoznawaniem mowy. Anderssen uważa, że zamiast ograniczać innowacyjność w czasie spowolnienia gospodarczego, firmy powinny zadbać o zróżnicowanie portfela inwestycyjnego i być gotowe zwiększać swoje nakłady w takich obszarach jak aktywa alternatywne i nieskorelowane, przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu innych. – Z naszych obserwacji wynika, że firmy, które skupiają się na innowacjach i kontynuują je w czasie spowolnienia gospodarczego, to te, które staję się po jego zakończeniu silniejsze –  mówi. A De Silva zauważa: – Przede wszystkim należy uznać ko‑kreacje za idealny sposób pokonania wyzwań, jakie narzuca recesja.

Podsumowując, globalna recesja może stanowić poważne wyzwanie dla firm i gospodarek na całym świecie. Jednak liderzy mogą pomóc swoim firmom przetrwać ten kryzys, kontynuując wprowadzanie innowacji przez współtworzenie.

Współtworzenie może stać się potężnym narzędziem napędzającym innowacje, nawet w tych trudnych czasach. Co więcej, współpracując z innymi firmami, uniwersytetami i instytucjami rządowymi, można połączyć zasoby, aby pokonać wyzwania związane z recesją. A inwestując we współtworzenie dziś, można przygotować firmę na sukces, gdy gospodarka w końcu się ożywi.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!