Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Kolejne wyzwanie w świecie VUCA – krótszy tydzień pracy. Czy polskie firmy są na to gotowe?

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Do Sejmu trafił projekt ustawy zmieniającej tygodniowy wymiar etatu z 40 do 35 godzin. Jego uzasadnieniem ma być poprawa zdrowia Polaków i zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Co istotne, nie przewiduje on zmian wysokości wynagrodzenia i umożliwia dużą swobodę w zakresie sporządzania harmonogramu pracy. Ustawa wydaje się być dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia pracowników, jednak stawia przed polskimi pracodawcami wiele wyzwań.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST W&W CONSULTING

CO ROKU, 10 października, obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak wskazują lekarze psychiatrzy, zwiększona presja społeczna związana z tempem życia, również zawodowego, ma swoje odzwierciedlenie w kondycji psychicznej Polaków. Według raportu Dobrostan psychiczny w pracy, będącego podsumowaniem badania przeprowadzonego w 2021 roku przez Smartscope na zlecenie Nationale- Nederlanden, prawie 70% polskich pracowników zauważa u siebie objawy wypalenia zawodowego. Stąd właśnie projekt ustawy. Pracownicy mają mieć bowiem więcej czasu na odpoczynek, spędzanie go z rodziną i przyjaciółmi, kontakt z naturą i aktywność fizyczną. Spodziewanymi skutkami skrócenia czasu pracy są również wzrost jej wydajności – przewidują projektodawcy.

Według danych OECD za 2021 r. Polacy pracują przeciętnie 1830 godzin w roku, co stanowi szósty najwyższy wynik wśród wszystkich państw OECD i drugi najwyższy wśród państw europejskich. Z kolei odnosząc się do danych m.in. ZUS, WHO, NFZ, GUS, tygodniowo 5 godzin i 43 minuty pracy „przepada” przez kiepski nastrój pracownika. W ciągu roku daje to 36 dni „udawania pracy” – możemy więc stwierdzić, że mamy do czynienia ze zjawiskiem stresu w pracy zwanym prezentyzmem. I jednocześnie daje to potwierdzenie, że sam cel projektu ustawy jest słuszny – mówi Marek Błądek, trener Wellbeing W&W Consulting.

Jak widać, zmiany są możliwe, a czasem wręcz konieczne. Na przykład po to, by zweryfikować, czy mają sens w dłuższej perspektywie.

Kto za to zapłaci?

Szlachetna w swoim założeniu ustawa ma jeden mankament. Skrócenie czasu pracy może być znacznym utrudnieniem dla pracodawcy, chociażby z uwagi na konieczność ponoszenia tego samego kosztu wynagrodzeń, mimo mniejszej dostępności pracownika oraz wiążącą się z tym mniejszą rentownością biznesu. Rośnie też ryzyko dotyczące warunków pracy i trudność z zapanowaniem nad szybkością wykonywanych zadań, co może się wprost przełożyć na wyższe wskaźniki wypadkowości.

– Wprowadzenie krótszego tygodnia pracy wymaga nieco innego podejścia do procesów występujących w firmie. Proszę sobie wyobrazić, że w założeniu 35‑godzinnego tygodnia pracy obowiązki powierzone pracownikom powinny być nie tylko wykonane poprawnie, ale także zrealizowane w krótszym okresie. Zatem intensywność zadaniowa w jednostce czasu pracy będzie większa, aniżeli jest wymagana obecnie. Natomiast, czego dowodzi część badań, każdy pracownik w 5‑dniowym tygodniu pracy „marnuje” około 5‑7 godzin tygodniowo – komentuje Marek Błądek.

Potencjał do zmiany więc jest. Pozostaje pytanie, jak właściwie zarządzić procesami, aby przyniosły oczekiwaną efektywność przy skróceniu czasu pracy. Warto jednocześnie pamiętać, że przy dzisiejszym rynku pracownika firmy mogą mieć kłopot, chcąc zwiększyć liczbę zatrudnionych osób, które przejmą nadmiarowe obowiązki. To zresztą też oznacza konkretny koszt.

Jak wskazują dane z OECD, kraje o najwyższej średniej liczbie godzin pracy wcale nie są najbardziej produktywnymi krajami. Jednak każda organizacja powinna odpowiedzieć sobie na pytanie: czy potrafi zwiększyć efektywność procesów bez narażania pracowników na wypadki i stres, skoro na tę samą pracę mają mniej czasu? Należy się również zastanowić, czy dla obu stron jest to rzeczywiście korzystna zmiana. Z całą pewnością zasadniczym argumentem przemawiającym za skróceniem tygodnia z perspektywy pracownika byłoby uzyskanie dodatkowego czasu wolnego od pracy. W zamian firma może zyskać status przyjaznego pracodawcy, to zaś może okazać się pomocne dla liderów jako efektywna odpowiedź na zjawisko masowych odejść pracowników, zwane wielką rezygnacją – mówi Magdalena Włastowska, Head of Business Development W&W Consulting.

Gdy się człowiek spieszy, to…

Pośpiech nie sprzyja ani wydajności, ani bezpieczeństwu pracy. Dane GUS dotyczące przyczyn wypadków przy pracy dowodzą, że nieprawidłowe zachowanie pracownika stanowi przyczynę ponad 60% wszystkich wypadków, z czego ponad 26% spowodowanych jest brakiem koncentracji wywołanej… przede wszystkim pośpiechem.

Wyobraźmy sobie człowieka pracującego na rusztowaniu, który musiałby wykonać te same zadania szybciej, a jednocześnie z tą samą starannością oraz przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa. Albo operatora wózka widłowego. Skrócenie jego czasu pracy będzie się wiązać z koniecznością zwiększenia tempa i intensywności pracy. Łatwo więc można przewidzieć, że będzie to skutkowało złamaniem wewnętrznych uregulowań firmy w zakresie dopuszczalnej prędkości i ryzykiem wypadku. Trzeba również zaznaczyć, że pracownik, zaniedbując kwestie BHP i ppoż., naraża nie tylko siebie, ale także wszystkie inne osoby znajdujące się w pobliżu – dodaje Magdalena Włastowska.

…firmy muszą pomyśleć o zasadach BHP

Jeśli ustawa ostatecznie wejdzie w życie, polskie firmy postawione zostaną przed olbrzymim wyzwaniem: jak zachować wydajność, a jednocześnie zapewnić bezpieczne warunki do pracy? Co zrobić, jeśli okaże się, że niemożliwe będzie pozyskanie dodatkowych rąk do pracy, szczególnie na tych stanowiskach, na których przyspieszenie tempa wykonania pracy groziłoby poważnymi konsekwencjami utraty zdrowia i życia? W odpowiedzi na te pytania proponujemy:

  • przeprowadzenie szczegółowego audytu stanu bezpieczeństwa wraz z konkretnymi propozycjami eliminacji ryzyka i usunięcia zagrożeń – szczególnie w kontekście wykonywania obowiązków dla realizacji założonych celów w ramach 35‑godzinnego tygodnia pracy;

  • wdrożenie i prowadzenie efektywnego systemu BHP w organizacji – w formule zaktualizowanej pod kątem nowego wymiaru czasu pracy;

  • postawienie na spersonalizowane szkolenia BHP, uwzględniające specyfikę pracy na danym stanowisku;

  • wprowadzenie regularnych warsztatów well‑being, mających na celu dodatkowe wsparcie zdrowia mentalnego pracowników, szczególnie na stanowiskach, w których łatwo o wypalenie, na przykład związanych z obsługą klienta.

Pracownicy coraz częściej szukają miejsca w organizacjach, które podzielają ich wartości, a bezpieczeństwo w miejscu pracy jest dla nich priorytetem. Zmiana sposobu myślenia oraz działania może utorować drogę do bardziej bezpiecznych procesów, co w efekcie przyczyni się do zmniejszenia ilości wypadków i wpłynie w sposób pozytywny na obraz firmy jako przyjaznego i bezpiecznego pracodawcy. Natomiast audyt BHP jest podstawą do określenia dróg rozwoju w budowaniu kultury bezpiecznej pracy, a przede wszystkim we wzmacnianiu świadomości pracodawcy i pracowników związanej z bezpieczeństwem.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!