Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Kontrolować czy ufać: transparentne wydatki służbowe

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Wydatki służbowe to temat kontrowersyjny w każdej firmie. Na tym polu zawsze istnieje ryzyko pomyłek lub nadużyć. Choć wszystkich nigdy nie da się wyeliminować, to można starać się je ograniczyć. Wystarczy wprowadzić transparentne mechanizmy i zasady zrozumiałe dla wszystkich pracowników.

Partnerem materiału jest Edenred Polska.

Wielu pracowników podczas wykonywania swoich obowiązków musi korzystać ze środków służbowych. Oczywiście kwoty i częstotliwość ich wydawania zależą od funkcji, stanowiska i wyznaczonych przez pracodawcę zadań. Dla pracowników działu handlowego dysponowanie firmowymi środkami to pewnego rodzaju codzienność. Z kolei pracownicy innych działów, na przykład ci odpowiedzialni za utrzymywanie infrastruktury IT, korzystają z takich środków sporadycznie – w zależności od bieżących potrzeb. Każda firma ma uregulowania związane z wydawaniem służbowych pieniędzy. W większości przypadków kadra zarządzająca dysponuje kartami kredytowymi. W przypadku pracowników niższego szczebla firmy stosują różne rozwiązania. Według badań AC Nielsen wykonanych na zlecenie Edenred, prawie 80% firm w Polsce stosuje w tym zakresie zaliczki gotówkowe lub pracownicy angażują własne pieniądze. Kolejny problem, jaki wiąże się z rozliczaniem wydatków służbowych, to częstotliwość ich rozliczania. Wypłacanie środków po każdej, nawet najmniejszej, transakcji jest bardzo kłopotliwe. O wiele lepszym rozwiązaniem jest okresowe rozliczanie, o ile pracownicy będą sumiennie podchodzić do obowiązków i w określonym czasie przedstawiać pracodawcy faktury. W praktyce zatrudnieni często zapominają o nałożonym na nich dodatkowym obowiązku. Brak dyscypliny w tym zakresie skutecznie utrudnia proces kontroli wydatków służbowych i zarządzanie nimi. Efektywnym rozwiązaniem jest wprowadzenie zoptymalizowanych procedur.

Ile wydają polskie firmy?

Średnio około 1 000 000 – 1 700 000 zł rocznie

Średni udział wydatków na same podróże służbowe w całości kosztów przedsiębiorstwa to 3%

Optymalizacja wydatków służbowych i delegacji

Pierwszym, a za razem najważniejszym etapem na drodze do stworzenia skutecznego systemu zarządzania wydatkami służbowymi jest zgromadzenie wszystkich informacji dotyczących służbowych kosztów w jednym miejscu. Pozwoli to poznać skalę zjawiska oraz zdefiniować procedury w zakresie zarządzania wydatkami służbowymi. Kolejnym etapem powinno być przeanalizowanie wszystkich sposobów wykorzystywanych w firmie do przekazywania środków pracownikom na wydatki służbowe. Procesowi temu powinno towarzyszyć zebranie informacji o tym, kto i w jaki sposób korzysta z firmowych środków. Na końcu trzeba także sprawdzić, jak w firmie funkcjonuje sposób wnioskowania i rozliczania pracowników. Zebranie tych informacji to warunek konieczny zbudowania skutecznego procesu rozliczania wydatków służbowych, najbardziej optymalnego dla konkretnej firmy, a zarazem takiego, który będzie spełniał wszystkie potrzeby osób odpowiedzialnych za rozliczanie wydatków. Istotne jest też, by narzędzie leżące u podstaw nowego procesu było dostępne dla wszystkich zaangażowanych osób, a na dodatek zapewniło firmie absolutną kontrolę nad wydatkami i wyeliminowało nadużycia, czego wymiernym efektem będą konkretne oszczędności.

Organizacja procesu zarządzania wydatkami służbowymi

67% firm istnieje polityka wydatków, 50% pracowników jej nie przestrzega

97% firm pracownicy wnioskują o środki, korzystając z papierowego formularza lub Excela

Jak często pracownicy rozliczają wydatki?

  • 51% firm raz na miesiąc

  • 36% firm raz na tydzień

  • w pozostałych 13% zależnie od ilości wydatków

Kontrola i zaufanie – dostępne narzędzie

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorstw, które szukają optymalizacji przy rozliczaniu podróży służbowych, firma Edenred wprowadziła Spendeo – kompleksowe narzędzie bazujące na przedpłaconych kartach płatniczych oraz platformie internetowej i aplikacji mobilnej. Posługując się tym narzędziem, można w szybki i prosty sposób zredukować koszty i czas poświęcany na obsługę całego procesu planowania, realizowania i rozliczania wydatków służbowych i delegacji. Ponadto można znacznie ograniczyć obieg dokumentów pomiędzy pracownikami, menedżerami a działem finansów. Pełny monitoring bieżących wydatków to wymierne oszczędności dla firmy, która usprawnia wiele procesów, redukuje koszty operacyjne i minimalizuje obieg papierowej dokumentacji.

Waga scentralizowanych danych

W dzisiejszych realiach gospodarczych prowadzenie firmy to spore wyzwanie. Trzeba nadążać za zmieniającą się rzeczywistością i przede wszystkim oczekiwaniami klientów. Firmy działają praktycznie 24 godziny na dobę. To szalone tempo powoduje, że firmy często zapominają o podstawowych zasadach prowadzenia biznesu, jak chociażby optymalizacji firmowych wydatków. Przedsiębiorcy oczekują pomocy, zwłaszcza przy zarządzaniu wydatkami służbowymi. W wielu firmach są one wspierane tylko w części lub wcale. Osoby zarządzające wydatkami korzystają z wielu narzędzi, które czynią ten proces bardziej uciążliwym. Wyzwaniem, które podejmujemy z naszymi klientami, jest przede wszystkim scentralizowanie informacji o wszelkich wydatkach służbowych oraz ustalenie przejrzystych zasad korzystania ze służbowych funduszy, dzięki czemu zyskujemy nad nimi pełną kontrolę. Tylko takie kompleksowe działania prowadzą do sukcesu.

Sylwia Ciemińska, Business Development Manager w Edenred Polska

Kartę Spendeo można powierzyć każdemu pracownikowi – zarówno oni, jak i menedżerowie mogą na bieżąco kontrolować limity wydatków. Wszystkie transakcje wykonane kartą są widoczne w czasie rzeczywistym na platformie i w aplikacji mobilnej, a wymagane dokumenty pracownik może przesłać do księgowości z dowolnego miejsca o każdej porze dnia. Aplikacja mobilna Spendeo umożliwia między innymi sprawdzanie salda karty i historii transakcji, wysyłanie wniosków o doładowanie karty. A dodatkowo dzięki opcji skanowania rachunków jest to doskonałe narzędzie dla pracowników będących często w podróżach służbowych. Warto wspomnieć jeszcze, że korzystając z kart przedpłaconych, można zredukować do minimum ryzyko związane z obrotem gotówki.

Ze Spendeo firma zyskuje zarówno kompleksowe, szybkie i proste we wdrożeniu narzędzie do planowania, realizowania i rozliczania wydatków służbowych, jak i narzędzie analityczne. Pracownicy wraz ze Spendeo otrzymują jasne i przejrzyste zasady korzystania ze środków służbowych.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przeczytaj pozostałe komentarze »

Nie bójmy się rewolucji 

, Iwona Pękala PL, Konrad Myśliński PL

Szybkie zwycięstwa mogą prowadzić do jeszcze wyższych kosztów, lub nawet do zatorów w procesach.

Proste innowacje dają olbrzymie korzyści 

, Elżbieta Hałas PL

Sieć drogerii Rossmann od lat aktywnie stosuje standardy GS1, dotyczące identyfikowania towarów. Czy podobny system może działać u dostawców?

Koszt energii to nie tylko cena 

, Tomasz Ostrowski PL, Piotr Witek PL, Krzysztof Oczko PL

Firmy, które planują zmniejszyć koszty związane z energią elektryczną, powinny zacząć od wykonania gruntownych analiz uwzględniających własne potrzeby, rynek dostawców usług i otoczenie prawne.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj