Świat pełen zrównoważonych miast i osiedli, w których ludziom żyje się zdrowiej i bezpieczniej – to jedenasty cel zrównoważonego rozwoju. Jak biznes może pomóc go osiągnąć?
Partnerm materiału jest:

DB Schenker jest firmą logistyczną działającą globalnie, która w Polsce ma 17 terminali i kilkanaście magazynów. Każdego dnia trafiają do nich tysiące towarów, które samochodami są przewożone do sklepów i zakładów produkcyjnych. Tak rozległa działalność, prowadzona przez całą dobę, nie pozostaje obojętna dla środowiska i otoczenia społecznego.
Siła dialogu
Firma jest świadoma wpływu, jaki może wywierać na ludzi i naturę. Dlatego DB Schenker od lat konsekwentnie wdraża strategię zrównoważonego rozwoju opartą na trzech filarach: ekonomii, ekologii i społeczeństwie. W ramach każdego z tych filarów prowadzi działania na rzecz różnych grup interesariuszy. Organizacji zależy na tym, by oddziaływać na swoje otoczenie w sposób pozytywny. Współpraca z sąsiadami i okresowe akcje na rzecz miejscowych społeczności bazują na wiedzy, którą firma pozyskuje bezpośrednio ze swojego otoczenia. DB Schenker cyklicznie bada, jak osoby mieszkające w pobliżu terminali oceniają wpływ działalności operatora logistycznego na społeczność i naturę.
Już trzykrotnie przeprowadziliśmy badania Preferowany sąsiad. Po raz ostatni zorganizowaliśmy je w 2016 roku, przy wykorzystaniu ankiety internetowej, wywiadów telefonicznych i rozmów z wybraną grupą mieszkańców. Do udziału w badaniu zaprosiliśmy także tych sąsiadów, którzy na co dzień mają styczność z DB Schenker i działaniami firmy – jako klienci, dostawcy i pracownicy. Respondenci ocenili firmę, wypowiadając się na temat jej wpływu na gospodarkę i miejscowy rynek pracy, stan dróg, bezpieczeństwo, spokój oraz środowisko naturalne. Z punktu widzenia firmy szczególnie istotne były obszary wymagające poprawy wskazane przez lokalną społeczność. Sąsiedzi ocenili zaangażowanie operatora w działalność charytatywną i sposób budowania relacji z lokalną społecznością , wskazali także obszary, które wymagają poprawy.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »
Biznes mądrze odpowiedzialny
Strategia | Odpowiedzialność społeczna Julia Słowik PLChoć działalność społeczna jest dziś niezwykle modna, zarówno wśród przedsiębiorców, jak i w ich otoczeniu, to już sam skrót CSR wzbudza w wielu mieszane uczucia.

Inicjatywa, integracja i inspiracja
Z badania Preferowany sąsiad wynika, że mieszkańcy cenią biznes proaktywny, zaangażowany w życie społeczności. Doceniają to, że firma nie czeka na propozycje współpracy z sąsiadami, ale potrafi aktywnie nawiązywać kontakt i wychodzi z inicjatywą wspólnych działań.
A zatem operator logistyczny odgrywa ważną rolę w lokalnych działaniach. Może być inicjatorem akcji skierowanych do mieszkańców oraz występować w roli lokalnego integratora, który potrafi skupić wokół danej idei organizacje i mieszkańców, a także inne, często mniejsze, firmy. Okazuje się, że dla pojedynczych osób czy nawet organizacji, które chcą uczestniczyć w lokalnym rozwoju społecznym, taki partner ułatwia również realizację ich celów.
Spełniając te role, firma sama zyskuje bardzo cenne kompetencje i wiedzę o środowisku, w którym działa na co dzień. Ponadto biznes pozyskuje także ważne wskazówki, jak budować strategię działań społecznych, podkreślać jej znaczenie i rolę w przestrzeni społecznej.
Wyniki badania pozwalają wyróżnić obszary, w których aktywność DB Schenker jest postrzegana bardzo dobrze, jak i te sfery, które wymagają poprawy. O ile wysoko oceniana jest na przykład działalność charytatywna naszej firmy, o tyle źródłem wielu wyzwań nadal są inicjatywy proekologiczne, choć także w tym przypadku odnotowano postęp w porównaniu z wynikami poprzedniej edycji badania.
W strategii firmy obszar ekologii ma bardzo duże znaczenie. Już od paru lat DB Schenker prowadzi działania, których celem jest lepsze wykorzystanie przestrzeni ładownej samochodów. Jest to jeden z celów strategicznych firmy. Sukces w tym zakresie oznacza zmniejszenie liczby pojazdów na drogach, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i większe bezpieczeństwo dla innych użytkowników. Od wielu lat w cyklach corocznych odbywają się szkolenia skierowane do przewoźników i pracowników terminali, którzy mają istotny wpływ na sposób ładowania. Dotyczą one właśnie umiejętności układania ładunku tak, aby z jednej strony zapewnić jego bezpieczeństwo, z drugiej zaś jak najlepiej wykorzystać przestrzeń ładowną. Oprócz tego nadal prowadzone są kursy dla kierowców i organizowane zawody z bezpiecznej i ekologicznej jazdy.
Równowaga w transporcie
Na całym świecie DB Schenker angażuje się w poszukiwanie takich rozwiązań transportowych, które są przyjazne dla środowiska i mogą zostać również wykorzystane w centrach miast. W austriackich oddziałach firmy w Kufstein i Innsbrucku są testowane innowacyjne, elektryczne samo‑chody dostawcze. W DB Schenker w Czechach i Rumunii oraz we francuskim La Rochelle są wykorzystywane samochody zasilane gazem ziemnym o niższej emisji spalin. Z kolei w Tuluzie firma testuje pojazdy z nowymi typami silników elektrycznych, a do sieci logistyki miejskiej w Nantes, Le Mans i Rennes włączono rowery.
W Polsce inwestycje DB Schenker w ochronę środowiska polegają przede wszystkim na wykorzystaniu strategii lean w zarządzaniu – lepsze wykorzystanie ładowności samochodów, ekologiczna jazda oraz bazowanie na pojazdach o niskiej emisji szkodliwych substancji. Firma troszczy się także o bezpieczeństwo na drodze i, jak pokazują badania, te starania dostrzegają i doceniają nasi sąsiedzi. DB Schenker już w 2013 roku umieścił na samochodach naklejki z napisem „Czy jadę bezpiecznie?” i numerem telefonu, pod którym można zgłaszać uwagi dotyczące stylu jazdy kierowców. Program ma wpływ na promocję bezpiecznych zachowań i eliminowanie tych ryzykownych.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważne jest także odpowiednie rozłożenie ładunku w samochodach, tak aby poszczególne osie pojazdu były równomiernie obciążone.
„Zielone” terminale logistyczne
Terminale logistyczne nie należą do najłatwiejszych sąsiadów. Potencjalny hałas pojawiający się w trakcie nocnych przeładunków samochodów i zwiększony ruch na drogach to czynniki uciążliwe z punktu widzenia najbliższego sąsiedztwa. Dlatego też na całym świecie DB Schenker w ramach strategii zrównoważonego rozwoju sukcesywnie przenosi swoje obiekty poza miasta, zmniejszając hałas w pobliżu domów i redukując ruch na ulicach. W Polsce firma przeprowadziła poza miasta terminale z Rzeszowa, Krakowa i Trójmiasta, w ostatnim czasie z Białegostoku, Olsztyna i Zielonej Góry. Najnowsze terminale firmy to w pełni ekologiczne budynki. Spełniają najwyższe normy pod względem oszczędności energii, redukcji emisji COIndeks dolny 22, efektywnej gospodarki wodnej i cieplnej. Są to m.in. lampy LED‑owe i solarne, kolektory słoneczne podgrzewające wodę użytkową, zbiorniki na deszczówkę, urządzania grzewczo‑wentylacyjne pozwalające na odzysk ciepła. Specjalne piece kondensacyjne to najbardziej ekologiczne rozwiązania tego typu na rynku. Terminal w Białymstoku jako pierwszy tego typu budynek w Polsce otrzymał certyfikat BREEAM, który potwierdza wysoki stopień zaawansowania pod względem zastosowanych w obiekcie rozwiązań ekologicznych i komfortu dla użytkowników. Bliźniacze inwestycje pod Olsztynem i Zieloną Górą, oddane do użytku w ostatnim kwartale 2016 roku, są w trakcie procesu certyfikacji. Uroczyste otwarcie nowych obiektów było także okazją do nawiązania dialogu z lokalnymi społecznościami i dyskusji na temat współpracy biznesu ze społeczeństwem w zakresie lokalnego rozwoju.
Dialog ze społeczeństwem ma z punktu widzenia DB Schenker strategiczne znaczenie. Z jednej strony zwiększa świadomość działań podejmowanych przez firmę i zaufanie do niej, z drugiej pozwala firmie tak projektować swoje przyszłe działania, by rozwijała się w sposób zrównoważony, uwzględniający potrzeby środowiska społecznego i naturalnego. Prowadząc dialog z mieszkańcami, firma przyczynia się do zwiększania kapitału społecznego w Polsce i kształtowania postaw obywatelskich.