Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Mapowanie podróży klienta, czyli wchodzenie w cudze buty

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Świat późnego kapitalizmu i cyfrowego marketingu nie jest łatwy do zrozumienia. W biznesowej żegludze niezbędna jest dobra mapa, na przykład przedstawiająca podróż klienta.

Partnerem materiału jest Salesforce.

Z pozoru podróż zakupowa klienta jest prosta. Klient X coś kupuje, jednostka Y sprzedaje. W rzeczywistości jednak ta droga jest dużo bardziej skomplikowana, ale jej poznanie jest gwarantem sukcesu dla firm. Na poziomie koncepcji jest to diagram, który ilustruje kolejne kroki, jakie muszą wykonać klienci, zanim dokonają transakcji i co się z nimi dzieje tuż po zakupie.

Mapowanie podróży klientów pomaga firmom wejść w buty klientów i zobaczyć ich biznes z perspektywy klienta. Takie działanie daje wgląd w typowe kluczowe punkty dla klientów, może poprawić jakość obsługi klienta, a także określić, jakich klientów i potencjalnych klientów potrzebują firmy, aby odpowiednio się rozwijać.

Kluczowe jest poznanie tego pierwszego kroku: jak to się stało, że dany klient zainteresował się daną ofertą? Czy była to reklama outdoorowa, czy post w mediach społecznościowych, a może działanie działu call center. Odpowiednio przygotowany diagram w plastyczny sposób wskazuje, jaki punkt zaczepienia jest najskuteczniejszy. Pozwoli to przygotować odpowiednią strategię: np. zlikwidować dział call center, jeśli ten nie jest punktem pozyskania klienta.

Mapowanie pozwala odkreślić także dalszą relację na linii klient‑marka. Poznanie tejże relacji – np.; momentów wzmożonego kontaktu bądź tymczasowego odejścia od marki – pozwala przygotować idealną, skrojoną na miarę ofertę. Zgodnie z potrzebami, oczekiwaniami i możliwościami klienta.

Aby uczynić mapę tak użyteczną, jak to możliwe, należy uwzględnić każdy punkt, w którym klient wchodzi w kontakt z firmą, od poleceń znajomych aż po reklamy telewizyjne. Mapy mogą zawierać elementy ilościowe z takich elementów, jak analityka internetowa, CRM lub oprogramowanie call center. Generalnie im więcej danych, tym mapa jest bardziej szczegółowa i pozwala na dokładniejszą analizę persony (wyobrażonego klienta).

Największe korzyści z mapowania podróży klienta:

– pozwala zobaczyć, gdzie klient wchodzi w interakcję z firmą

– pozwala przygotować konkretny komunikat dostosowany do klienta

– pozwala określić czy podróż klienta jest logiczna

– pozwala zrozumieć dlaczego klient porzuca kontakt z firmą

– pozwala odnaleźć luki między pożądanym doświadczeniem klienta a tym, który faktycznie otrzymał

Mapy podroży klienta bywają mniej lub bardziej rozbudowane, czasami obejmują okres „od kołyski, aż po grób”, to znaczy ilustrują cały cykl kontaktu klienta z organizacją. W idealnym ujęciu obejmuje on następujące etapy: rozpoznanie/badanie produktu, zakup, używanie, dzielenie się opinią z innymi.

Ten cykl może być zaburzony, gdy klient decyduje się na zakup pod wpływem zdecydowanej rekomendacji produktu przez znajomych bądź pod impulsem. Wówczas może on przeskoczyć z etapu świadomości od razu na etap zakupu. I odwrotnie, może też poświęcić dużo czasu na kolejne powtórzenia procesu badawczego, na przykład jeśli w grę będzie wchodził drogi produkt.

Niekiedy klienci rezygnują z etapu dzielenia się z opinią, dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy pomiędzy klientem a marką nie wytworzyła się więź. Taki punkt zaznaczony na mapie podróży klienta pozwala dodatkowo określić, czy używanie danego produktu bądź usługi buduje przywiązanie.

Proces tworzenia mapy produktu można podzielić na 4 etapy:

  1. Tworzenie persony (grupy docelowej). Persona to nic innego jak reprezentant naszej grupy bądź konkretnego segmentu klientów. Ma być rzeczowa i oparta na twardych danych (pomocne do jej stworzenia będą m.in. badania ilościowe, reklamacje, opinie z social mediów, własne obserwacje, badania jakościowe), bo wyłącznie dobrze stworzona persona pozwala zrozumieć klienta, który interesuje się konkretnym produktem bądź usługą.

  2. Szkicowanie pierwszej mapy. Mając personę bądź persony, można przystąpić do tworzenia mapy. Należy pamiętać, że jedna persona odpowiada jednej mapie. Na początku określa się podróż klienta się zaczyna, a gdzie kończy. Później określa się punkty styku, czyli miejsca/monety, gdzie klient ma kontakt z firmą. Przy każdym punkcie próbuje się określić, co robi tam klient i dlaczego się tam znalazł, a także co jest jego doświadczeniem.

  3. Weryfikowanie planów i zadań. Gotowa mapa pozwala określić swoje cele. W tym momencie można poznać całe procesy, narzędzia, zespoły w firmie…a także zrozumieć, czy klient jest zadowolony. Poznanie tych wszystkich zależności pomaga ustalić cele.

  4. Aktualizowanie mapy. Mapa podróży klienta nie jest czymś gotowym. Taką mapę trzeba stale i wciąż aktualizować. Każdego dnia klienci otrzymują nowe oferty, propozycje,  ich uwaga wciąż jest zajmowana. Do mapy należy podejść jak do narzędzia, które usprawnia wewnętrzne procesy komunikacji, pozwala zrozumieć klienta, a także sprzyja powstawaniu innowacji. Dobra mapa to najważniejsze narzędzie każdego marketera.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!