Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Marketing bez marketingu, czyli jak zarobić miliard dolarów?

25 kwietnia 2023 4 min czytania

Czy jeżeli nie możesz czegoś kupić, zakładasz firmę, która to zmieni? Jeśli tak, z dużym prawdopodobieństwem nazywasz się Nick Swinmurn. Jeśli nie, czytaj dalej.

W 1999 roku Nick Swinmurn postanowił wybrać się do lokalnego centrum handlowego po nową parę brązowych Airwalków. Ku swojemu rozczarowaniu wrócił z niczym. Sfrustrowany postanowił założyć sklep, w którym ludzie zawsze będą mogli kupić upragnioną parę butów. Chciał, by były tam wszystkie możliwe modele. Na każde zawołanie.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Po co jednak komuś taki sklep? Jak duży musiałby być? Gdzie trzeba by było składować wszystkie towary? Cóż, jest jedno miejsce, które z łatwością pomieści wszystkie buty świata. To… internet. I o ile dziś taka koncepcja nikogo nie zaskakuje, o tyle prawie 15 lat temu nie było to takie oczywiste.

Zappos

Nick Swinmurn nie mógł jednak pozwolić sobie na realizację tej śmiałej wizji w pojedynkę. Dlatego znalazł wspólników – Tony’ego Hsieh i Alfreda Lina. Wspólnie uruchomili stronę ShoeSite.com. Po paru miesiącach zmienili nazwę na ładniejszą, bardziej dźwięczną: Zappos (nawiązując do hiszpańskiego zapatos – buty).

To sposób, w jaki zaczyna się historia wielu start‑upów. Jednak niewiele z nich odnosi tak duży sukces. Na czym on polega? Gdzie tkwi do niego klucz?

Naucz się najlepszej strategii »

Dwa czynniki sukcesu

Po pierwsze – wyróżniający się pomysł. Wynikający z obserwacji na temat rzeczywistej, niezaspokojonej potrzeby, na którą odpowiedź pojawiła się w postaci nowego modelu biznesowego, skierowanego do nowego, rosnącego rynku ludzi kupujących przez internet.

Po drugie – realizacja. Model biznesowy – składający się z 3 głównych elementów: łańcucha dostaw, obsługi klienta i kultury korporacyjnej – w unikatowy i spójny sposób zapewnia sukces połączony z 3 wartościami marki: zabawą z domieszką dziwaczności (a little weirdness), więcej za mniej i efektem WOW! w obsłudze klienta.

Obsługa klienta

Widzimy, że najważniejszą wartością marki oraz kluczowym elementem modelu biznesowego jest obsługa klienta – cel: to provide the best customer service possible. Darmowy numer telefonu, darmowa dostawa, darmowe zwroty, 365 dni na zwrot towaru, dostępność firmy 24/7, pracownicy infolinii Zappos nie mają KPI nastawionych na czas trwania rozmowy, a ich głównym celem motywacyjnym jest satysfakcja klienta.

Kultura korporacyjna, opisana w 480‑stronicowym Culture Book zakłada jak największy komfort i swobodę pracowników, aby umożliwić im kreatywność i zaangażowanie. Dostają oni darmowe lunche, darmowe maszyny vendingowe, bibliotekę firmową, chillout room i darmową opiekę zdrowotną. Każdy dział firmy ma swój własny wystrój wnętrza wykonywany często własnoręcznie przez pracowników.

Marketing to nie wiedza o tym, jak sprzedawać to, co się produkuje, tylko co i jak sprzedawać.

Efekty

Zbyt piękne, by było możliwe, rozdmuchane koszty, gdzie tu ROI – pomyślisz? Przeciętnie pracownicy firmy odpowiadają na 5 000 telefonów dziennie i 1 200 e‑maili tygodniowo. Najdłuższa nagrana rozmowa z klientem trwała 8 godzin.

Efektem tej niezwykłej mieszanki jest to, że Zappos nie musi praktycznie inwestować w reklamę. 75% klientów lojalnie powraca i robi zakupy, generując dodatkowo pozytywny word of mouth, m.in. szeroko i pozytywnie komentując w mediach społecznościowych kolejne poczynania firmy.

Dlatego już w rok po rozpoczęciu działalności Zappos osiągnął obroty na poziomi 1,6 miliona dolarów. Widząc to, Tony Hsieh postawił sobie za cel zwiększyć w ciągu 10 lat obroty firmy do 1 miliarda dolarów. W 2007 roku obroty firmy wynosiły już 870 mln USD, a w 2008 firma zrealizowała sprzedaż wartą miliard dolarów, czyli 2 lata wcześniej niż przewidywał plan! W 2009 roku firmę kupił Amazon, pozostawiając jednak markę i firmę jako oddzielnie funkcjonującą organizację.

Można by skonkludować, że Zappos osiągnął sukces bez marketingu. Ale prawda jest inna – Zappos, podobnie jak Apple, jest machiną marketingową. Bo, parafrazując Kotlera, marketingto nie wiedza o tym, jak sprzedawać to, co się produkuje, tylko co sprzedawać i jak to sprzedawać.

Zarówno Apple, jak i Zappos mają tę wiedzę w małym palcu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zapewnić sobie wierność klientów? »

Biznes oparty na lojalności 

Krzysztof Ratnicyn PL

O tym, jak polskie przedsiębiorstwa radzą sobie z budowaniem lojalności klientów, rozmawiali uczestnicy debaty redakcyjnej HBRP.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!