Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Nie przeklinaj, nie krzycz, nie obrażaj! To źle wpływa na wyniki pracy

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Jak wynika z badań nieuprzejme zachowanie w stosunku do podwładnych może prowadzić do pogorszenia ich wyników. Podnosząc głos, krzycząc i obrażając współpracowników nie tylko wprowadzamy nerwową atmosferę, ale też możemy przyczynić się do podjęcia przez nich złych decyzji, które mogą mieć wpływ na powodzenie projektu.

Badanie, opublikowane w Journal of Applied Psychology, zostało przeprowadzone przez naukowców z Carnegie Mellon University (CMU), University of Florida (UF), University of Maryland, Envision Physician Services i Thomas Jefferson University Hospital.

Naukowcy przyjrzeli się, jak wpływa naganne zachowanie innych osób, na skłonność pracowników do ulegania efektowi zakotwiczenia, czyli tendencję do podejmowania decyzji i trwaniu przy niej, bazując na pierwszej i jedynej informacji.

Nawet – wydawałoby się – niewielkie przejawy nagannego zachowania w stosunku do podwładnych mogą odbić się na wynikach firmy. Naukowcy przeprowadzili serię badań w środowisku medycznym na grupie lekarzy‑rezydentów. Kiedy uczestnicy eksperymentu stykali się z nieprzyjemnym zachowaniem, znacznie częściej popełniali poważne błędy i stawiali błędne diagnozy, co mogło odbić się na zdrowiu, a nawet życiu pacjentów. Co ciekawe, agresja wcale nie musiała dotyczyć ich samych, ale ogólnej atmosfery panującej w miejscu pracy – wystarczyło, że w drodze do pacjenta lekarz minął po drodze dwie kłócące się osoby, aby chwilę potem postawić błędną diagnozę.

W jednym z eksperymentów brali udział anestezjolodzy. Jedna grupa lekarzy została narażona na nieprzyjemną sytuację. Druga pracowała w spokoju. Zadanie polegało na rozpoznaniu, na przygotowanym modelu ludzkiego ciała, co dolega pacjentowi.

Symulacja została przygotowana w taki sposób, że objawy wskazywał na reakcję alergiczną na podany lek. Jednak właściwą diagnozą był krwotok wewnętrzny. Z postawieniem dobrej diagnozy nie miała problemu grupa pierwsza. Druga grupa anestezjologów była natomiast świadkiem zainscenizowanej sytuacji, w której ordynator szpitala w trakcie eksperymentu wszedł do sali, po czym podniesionym głosem wyrażał pretensje do instruktora prowadzącego zajęcia o to, że ten nie był obecny na zebraniu. Lekarze, którzy byli świadkami takiego zdarzenia częściej popełniali błąd i stawiali błędną diagnozę, wskazując reakcję alergiczną, co w przypadku prawdziwego pacjenta mogłoby okazać się tragiczne w skutkach.

Pierwsza myśl nie zawsze jest najlepsza

Opisywane wyniki badań związane są z psychologicznym efektem zakotwiczenia. Jest to jeden z najpowszechniejszych błędów poznawczych, który polega na tym, że mamy tendencję do przywiązywania się do pierwszej opinii na dany temat, z jaką się zetknęliśmy.

Otóż, gdy jesteśmy zirytowani lub zdenerwowani, choćby właśnie będąc tylko świadkami sytuacji, jak ta opisywana powyżej, to efekt zakotwiczenia jest dużo silniejszy. Emocje utrudniają obiektywny osąd sytuacji i  zweryfikowanie własnego zdania na jakiś temat, np. uważne przyjrzenie się diagnozie stawianej przez innych lekarzy. Łatwiej wtedy o błąd, który w przypadku lekarzy może nieść ze sobą bardzo poważne konsekwencje.  A przecież nie tylko lekarze wykonują odpowiedzialną pracę.

Nasza praca pokazuje, jak niebezpieczne mogą być te pozornie drobne zachowania, niezależnie od tego, czy ktoś doświadcza ich bezpośrednio, czy jest po prostu ich świadkiem. Wydaje się, że małe zniewagi i inne formy niegrzecznych zachowań są stosunkowo niegroźne w porównaniu z innymi, wyraźniejszymi formami agresji, ale z naszych ustaleń wynika, że nawet one mogą one mieć poważne konsekwencje.

Indeks górny Binyamin Cooper, kierownik badania, członek zespołu Collaboration and Conflict Research Lab  w Tepper School of Business. Źródło cytatu: eurekalert.org Indeks górny koniec

Dlatego tak ważne jest, aby w miejscu pracy zapewnić przyjazne warunki i by czyjeś zachowanie nie powodowało nadmiernego zdenerwowania współpracowników. Krzyki, obrażanie, pretensje, szczególnie te wygłaszane podniesionym tonem, nawet jeśli wydają się zasadne i kierowane wyłącznie do konkretnej osoby, mają wpływ na wszystkich będących świadkami takiej sytuacji.

Naukowcy wskazali też przy okazji sposoby, w jaki firmy mogą budować u swoich pracowników odporność na tego efekt zakotwiczenia. Najważniejsze, aby uświadomić załogę, jaki wpływ na jej  decyzje mają nieprzyjemne sytuacje i stres w pracy. W takim przypadku warto przed podjęciem ważnej decyzji się zdystansować, np. wyobrażając sobie, że nie jesteśmy uczestnikiem zdarzenia. Drugim sposobem jest odczekanie kilku chwil, uspokojenie się i przemyślenie wszystkich „za” i „przeciw”. Często bowiem lepiej dłużej się zastanowić, niż działać pochopnie, pod wpływem emocji i opinii innych, narażając przy tym przedsiębiorstwo na straty zarówno czasu, jak i pieniędzy.

Jednym słowem – nie tym tonem! Wszystko można załatwić spokojnie, kulturalnie i konstruktywnie.

Indeks dolny Źródło: Wnioski pochodzą z badania opisanego w artykule Trapped by a first hypothesis: How rudeness leads to anchoring, opublikowanego w „Journal of Applied Psychology”. Indeks dolny koniec

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!