Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Nieprzewidziane konsekwencje decyzji sprzedażowych. Jak sobie z nimi poradzić?

25 kwietnia 2023 4 min czytania

„Nasz kanał sprzedaży nie realizuje swojego potencjału opłacalności tak, jak powinien” – brzmi znajomo? Przed podobnym wyzwaniem stanęła firma Packaged Products Company (PPCo).

Firma PPCo sprzedawała swoje produkty (orzeszki i czipsy ziemniaczane), wykorzystując trzy kanały: supermarkety, detalistów, sklepy spożywcze. Zapewniało jej to ponad 80% przychodów. Spółka PPCo musiała jednak walczyć z silnymi konkurentami produkującymi przekąski o obniżonej kaloryczności oraz o krótkim czasie przygotowania. W rezultacie sprzedaż orzeszków i czipsów malała w ogólnych wynikach sprzedaży. Firma miała jednak w ofercie inne produkty – droższe i skierowane do innej grupy docelowej. Według badań odbiór danych produktów był pozytywny. Mimo to handlowcy cały czas koncentrowali się na sprzedaży mniej rentownych produktów. Dlaczego?

Przede wszystkim handlowcy sprzedający więcej produktów byli lepiej wynagradzani. By podnieść wielkość sprzedaży, handlowcy negocjowali z hurtownikami wielkie transakcje typu forward, a co za tym idzie – proponowali promocje cenowe motywujące klientów do robienia zapasów promocyjnych produktów w danym kwartale. Wskutek tego drastycznie spadała liczba zamówień z hurtowni, a zespół sprzedaży tylko przesuwał popyt w czasie, powodując nadmierny chaos.

Co należało w tej sytuacji zrobić? Zmodyfikować wynagrodzenia handlowców w taki sposób, aby premia nie zależała od wielkości sprzedaży i rodzaju produktu. Zamiast tego poszczególnym produktom zostały przyporządkowane punkty, dzięki czemu handlowcy sprzedawali także produkty o wyższej marży. Dodatkowo zmodyfikowano strukturę działu sprzedaży. Zbyt duża liczba handlowców opiekowała się supermarketami, a zbyt mała mniejszymi sklepami.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zaoferuj klientom optymalną liczbę opcji »

Punkty cenowe: jak sprytnie wpływać na decyzje zakupowe? 

Marta Trusiewicz PL, Bartosz Krzystanek PL

4 sposoby na wykorzystanie relacji pomiędzy punktami cenowymi do przebudowy portfolio.

Dokonano również zmian w obrębie zakresu obowiązków w dziale. Od tego momentu handlowcy zajmowali się jedynie sprzedażą, a nie – tak jak dotychczas – również obsługą klientów. Według analiz wcześniej bowiem poświęcali na to aż 40% swojego czasu. Zdecydowanie bardziej opłacało się zatrudnić trzy osoby do działu obsługi klienta na pół etatu, których koszt był równoważny z pensją jednego handlowca.

Co się udało? Handlowcy zaczęli sprzedawać o wiele więcej produktów o wyższej marży oraz ograniczyli promocje. Dodatkowi pracownicy działu obsługi klienta obniżyli koszty obsługi klientów.

Mimo że plan wydawał się świetny, nie wszystko poszło zgodnie z oczekiwaniami. PPCo zaczęło sprzedawać mniej orzeszków i czipsów. Malejąca sprzedaż wywarła wpływ na zakupy, ponieważ osłabła siła przetargowa PPCo w stosunku do dostawców oraz zdolność do negocjacji zniżek. Malejąca sprzedaż odbiła się również na transporcie i logistyce. Konsekwencje odczuły zarówno obszary rentowne, jak i nierentowne. Wskutek zwiększenia kosztów zakupu surowców i transportu produkty na pozór droższe musiały „zapracować” na pokrycie wyższych kosztów, przez co marże (nawet wysokie) nie były już tak odczuwalne.

Planując sprzedaż należy wziąć pod uwagę szereg czynników

Wprowadzenie do sklepu pracowników działu obsługi klienta wywołało konsekwencje, których nie przewidziały analizy. Dotychczasowa podwójna rola handlowców umożliwiała im bezpośredni kontakt z menedżerami i dyrektorami. Dawało to okazje do lepszego kontaktu i zdobywania bardziej szczegółowych informacji. Teraz jednak handlowcy nie zajmowali się tym, a pracownicy obsługujący klientów nie byli świadomi pośrednich zadań sprzedażowych.

Jakie były efekty zmian? Dwa lata po wdrożeniu zmian należało ponownie dokonać zmian w sposobie zarządzania sprzedażą. Wskaźnik EBITDA spadł, a analizę trzeba było rozpocząć od nowa.

Jak się okazuje, nie zawsze wszystko wychodzi tak, jak to sobie zaplanowaliśmy. Co więcej, przy planowaniu sprzedaży należy wziąć pod uwagę szereg czynników. Jeśli chciałbyś się dowiedzieć, jakie inne czynniki powinieneś uwzględnić, lub interesują cię inne ciekawe case’y sprzedażowe, zajrzyj do książki autorstwa Franka V. Cespedesa.

Sięgnij po nowość wydawniczą HBRP »

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!