Luksusowe apartamenty cieszą się coraz większym zainteresowaniem na polskim rynku. W dużych miastach w Polsce powstają kolejne ekskluzywne budynki, a deweloperzy prześcigają się w dostosowaniu oferty do najbardziej wymagających klientów.
O perspektywie rozwoju rynku nieruchomości luksusowych oraz zmianach na nim zachodzących opowiada Karolina Kaim, prezes zarządu Tacit Investment – jednego z najbardziej znanych inwestorów na rynku nieruchomości premium.
Co decyduje dziś o sukcesie nieruchomości luksusowych?
Jest spora grupa deweloperów, którzy starają się zaistnieć na rynku nieruchomości luksusowych w Polsce, kierując się m.in. potencjałem rynku w tym segmencie, coraz liczniejszą grupą zamożnych Polaków oraz większą niż kilka lat wcześniej atrakcyjnością naszego kraju w oczach zagranicznych inwestorów. Na przestrzeni lat zmieniło się bardzo wiele – wzrosła jakość materiałów wykończeniowych, dbałość o szczegóły, a deweloperzy zaczęli projektować budynki, korzystając z usług architektów światowego formatu. Aby osiągnąć sukces, należy jednak spełnić znacznie więcej warunków, ponieważ dobry projekt czy znane nazwisko architekta nie gwarantują sukcesu. Przy realizacji projektów w tym segmencie kluczowa jest umiejętność połączenia w spójną całość kilku czynników – unikalnej lokalizacji, wyjątkowego projektu oraz wizji odpowiadającej stylowi życia potencjalnych klientów. Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo finansowe inwestora, pozwalające na realizację całego konceptu w założonych wcześniej ramach czasowych.
Czego oczekują współcześni klienci? Z czego powinna składać się dobra oferta na rynku?
Filozofia, jaką wyznajemy w Tacit Investment, definiuje produkt luksusowy jako produkt skończony – dzieło wykończone z dbałością o każdy szczegół. Bo to właśnie te najmniejsze szczegóły zachwycają i tworzą wyjątkowe doświadczenie, którego oczekuje odbiorca końcowy. Wielokrotnie podkreślam, że szacunek do klienta – jego czasu i pieniędzy – nie pozwala na to, aby prezentować mu inwestycję w fazie pośredniej, wymagając od niego, żeby sobie wyobraził, jak w przyszłości będzie wyglądał jego apartament. Dlatego też potencjalnych nabywców zapraszam do oglądania projektów dopiero wtedy, kiedy są skończone, a wszystkie apartamenty wyposażone i wykończone materiałami najwyższej jakości. Przede wszystkim jednak projekt nieruchomościowy tej klasy musi być spójny z otoczeniem i ze stylem życia jego potencjalnych nabywców. Przykładami takich inwestycji są Cosmopolitan Twarda 4 oraz apartamenty Park Lane usytuowane w bezpośrednim sąsiedztwie Łazienek Królewskich. Trzeba mieć świadomość, że taki produkt nie jest dla każdego – każdy z nas ma inne potrzeby, gust, prowadzi inny styl życia i co innego go zachwyca. Apartament w budynku wysokościowym Cosmopolitan oczaruje zupełnie inne osoby niż ten w naszej najnowszej inwestycji – Park Lane. Pierwsza inwestycja jest skierowana do osób, które chcą mieszkać w sercu miasta i być w centrum wydarzeń, a druga jest adresowana do tych, którzy cenią spokój, harmonię i otoczenie zieleni, ale w pewnej odległości od ścisłego centrum. Z mojego doświadczenia wynika, że klient musi się w apartamencie „zakochać” od pierwszego wejrzenia, co oznacza, że zaraz po jego obejrzeniu wyobraża sobie, jak mógłby go umeblować. Jeśli od razu nie zaiskrzy, to wiem, że nic z tego nie będzie, a produkt po prostu nie jest dla niego.

Co łączy państwa projekty?
W przypadku każdej naszej inwestycji oferujemy klientowi styl życia na najwyższym poziomie, a nie tylko metry kwadratowe. Każdą inwestycję traktujemy bardzo indywidualnie i tworzymy spójną koncepcję tego, jak inwestycja i jej mieszkańcy mają funkcjonować w danej przestrzeni. Podobnie postępujemy w przypadku powierzchni komercyjnych, których nie wynajmujemy każdemu chętnemu – bardzo starannie dobieramy najemców, tak aby wpisywali się w styl życia i oczekiwania mieszkańców. Stąd na parterze budynku apartamentowego Cosmopolitan Twarda 4 znajdują się wyjątkowe koncepty kulinarne, serwujące najlepsze dania kuchni z różnych stron świata, co podkreśla kosmopolityczny charakter budynku.
Kto zatem kupuje dziś apartamenty luksusowe?
Przede wszystkim kupują je ludzie, którzy odnieśli sukces zawodowy w biznesie bądź w sztuce. Są to ludzie spełnieni – często prezesi lub właściciele firm, którzy sami decydują o swoim życiu, szukają inspiracji w sztuce, muzyce czy architekturze i są otwarci na nowości. Takie osoby są bardzo mobilne, często podróżują i czują się związane z kulturą i sztuką całego świata. W większości przypadków ekskluzywny apartament jest dla nich kolejną nieruchomością, która wpisuje się w ich kosmopolityczny styl życia. Tacy klienci mają bardzo wysokie wymagania i są gotowi zapłacić znacznie więcej za apartamenty wykończone w najwyższym standardzie, usytuowane w najlepszych lokalizacjach. Bazując na wiedzy uzyskanej na podstawie sprzedaży naszych nieruchomości, możemy powiedzieć, że w naszym przypadku występuje ciekawe zjawisko – ponowny zakup apartamentu w tej samej inwestycji. Liczna grupa kupujących to nasi obecni mieszkańcy, którzy kupują kolejny apartament dla rodziny lub decydują się na zakup jeszcze większej powierzchni. To ważna informacja. Oznacza, że kierunek, który obraliśmy, i nasza filozofia świetnie się sprawdzają.
Jak ocenia pani przyszłość rynku nieruchomości premium w Polsce w ciągu najbliższych lat?
Każdy rynek – niezależnie od tego, czy jest dojrzały czy jeszcze rozwijający się – można porównać do piramidy. Jej wierzchołek stanowią właśnie nieruchomości luksusowe. Jestem przekonana, że ten segment rynku z pewnością będzie się dynamicznie rozwijał. Największym powodzeniem będą się cieszyć nieruchomości zaprojektowane i realizowane z wizją (kompletnym konceptem), która wpisuje się w styl życia mieszkańców. Oczywiście taka inwestycja musi być zrealizowana w najlepszej lokalizacji w centrum miasta, w sąsiedztwie historycznych zabudowań lub w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego parku. Nie bez znaczenia jest też sam projekt architektoniczny. Powinien być sygnowany przez światowej sławy architekta, spójny z otoczeniem, dający oddech i przestrzeń niezbędną do życia. Te wszystkie cechy muszą ze sobą współistnieć i to one właśnie mają decydujący wpływ na sukces inwestycji. Pozwala to klientom zakochać się w danym miejscu od pierwszego wejrzenia, bo wszystko jest dokładnie takie, jakie być powinno.
Czy w dzisiejszych czasach nieruchomości luksusowe są dobrą lokatą kapitału?
Nieruchomości z segmentu premium zawsze były i będą świetną inwestycją oraz znakomitą lokatą kapitału z kilku względów. Po pierwsze, rynek dóbr luksusowych rośnie szybciej niż gospodarka, a nieruchomości luksusowe oraz typu premium są odporne na wahania koniunktury. Oznacza to, że ceny apartamentów tej klasy mogą jedynie rosnąć. Najbardziej prestiżowe nieruchomości na świecie osiągają stały wzrost rentowności. Trend reurbanizacji, napływu ludności do miasta, jest odczuwalny wszędzie. Biorąc pod uwagę fakt, że ziemi w centrum Warszawy nie przybędzie, inwestycje położone w najlepszych centralnych lokalizacjach będą jedynie mogły zyskiwać na wartości. To są nieruchomości wymagające więcej cierpliwości przy sprzedaży, ale to jest cierpliwość, która się opłaca.