Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Nowa normalność, czyli czas webinariów

26 kwietnia 2023 5 min czytania

Jedną z większych zmian, jakie przyniosła pandemia, był ogromny wzrost zainteresowania webinarami. W marcu zanotowano w naszym kraju wzrost zainteresowania kursami internetowymi aż o 1156%. Choć już powoli wychodzimy z lockdownu, to webinary pozostaną stałym, częstym elementem biznesowej rzeczywistości. Mogą być też realnym źródłem dochodu.

Z webinarów obecnie korzystają zarówno freelancerzy, jak i korporacje zatrudniające kilkanaście tysięcy osób. W czasie pandemii dla wielu podmiotów stały się one kluczowym narzędziem prowadzenia biznesu. Podczas gdy jedni wykorzystują je tylko do komunikacji, inni dzięki nim zarabiają. Jak wynika z raportu ClickMeeting, webinary stały się głównym źródłem dochodu dla 12% organizatorów wydarzeń tego typu, a dodatkowym dla 32%. Potwierdza to liczba płatnych spotkań organizowanych online, która wzrosła o 547% rok do roku.

Według raportu z narzędzia korzystają zarówno małe, jak i duże firmy. Freelancerzy mają 18,66% udziału w grupie organizatorów webinarów, firmy zatrudniające do 10 osób – 14,89%, organizacje zatrudniające od 10 do 50 pracowników – 22,91%, a te, które mają pomiędzy 51 a 200 zatrudnionych – 22,59%. Natomiast największe firmy i instytucje, a więc zatrudniające powyżej 200 osób, stanowią 20,95% organizatorów webinarów.

Pandemia wpłynęła także na to, jak organizatorzy webinarów określają swoje cele. Respondenci przede wszystkim wskazali na: cel edukacyjny (39%), profesjonalne sesje szkoleniowe (29%), prowadzenie spotkań biznesowych i organizację spotkań z pracownikami (29%) czy współpracę nad projektami (24%). Nieco mniej popularnymi celami, które wybrali badani, są: prezentacja produktu (19%), szkolenia dla klientów (17%), szkolenia i wdrażanie pracowników (16%), pozyskiwanie klienta (13%), a także generowanie leadów i edukacja potencjalnych klientów (10%).

WEŹ UDZIAŁ

Nowy model biznesowy

„W czasie pandemii dużą popularność zyskały tzw. płatne webinary, czyli sposób na prowadzenie komercyjnych szkoleń i kursów online. Organizator umożliwia udział w wydarzeniu każdemu, kto opłaci dostęp. W marcu 2020 roku ich liczba na platformie ClickMeeting była większa aż o 547% w stosunku do marca 2019 roku. Tę zmianę widzimy też w wykorzystaniu funkcji wydania certyfikatu po ukończeniu spotkania, szkolenia czy kursu online. W tym wypadku zainteresowanie jest wyższe o 995%” – wyjaśnia Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting.

Wiele osób przeniosło swój biznes do świata online. Aż 12% badanych zadeklarowało, że płatne webinary są dla nich głównym źródłem uzyskania dochodu, jednocześnie potwierdzając, że można utrzymać się z ich prowadzenia. Z kolei aż 32% ankietowanych stwierdziło, że ten rodzaj wydarzeń online jest ich dodatkowym źródłem dochodu. To pokazuje, że łącznie dla 44% organizatorów wydarzeń na badanej platformie ta metoda gwarantuje wpływy do budżetu. Dodatkowo 81% ankietowanych zadeklarowało, że po zakończeniu kwarantanny i zasad dystansu społecznego nadal będzie używać platform webinarowych.

O tym, że pandemia przyśpieszyła transformację cyfrową, pisaliśmy już kilkukrotnie tutaj. Dziś już wiemy, że webinary, nagrania wideo dostępne na żywo lub na żądanie, na stałe pojawiły się w biznesowym świecie. Jako formy online wpisują się w nową normalność łączącą świat wirtualny i realny. W modelu hybrydowym – bo o nim mowa – webinary jako forma wirtualnych spotkań będą odgrywać ważną rolę. Pandemia była bodźcem, który sprawił, że firmy – zarówno małe, jak i duże – otworzyły się na wykorzystywanie technologii na potrzeby biznesu.

Nie tylko szkolenia

Dziś rola webinarów wykracza daleko poza pierwotny, typowo szkoleniowy format. Mogą być poręcznym narzędziem content marketingu. Uczestnictwo w takim spotkaniu online jest zdecydowanie bardziej atrakcyjne dla odbiorcy niż np. czytanie artykułów czy książek. Praktyka dowodzi, że materiały audiowizualne cieszą się znacznie większą popularnością niż materiały tekstowe. Dlatego ludzie chętnie biorą udział w webinarach, nawet jeśli organizowane są przez firmy niekoniecznie związane ze szkoleniami.

Wykorzystanie webinarów w działalności marketingowej to prosty sposób na ułatwienie konsumpcji treści klientom, co może być kluczowym wyróżnikiem w epoce nadmiaru.

Ten kanał sprzedaży/konsumpcji treści nie jest też tak angażujący jak fizyczna obecność na szkoleniu czy praktyka czytelnicza, co jest również dużą zaletą. Warto jednak pamiętać, że webinar nie powinien być tłem. Dlatego też ważny jest możliwie konkretny wybór tematu i odpowiednie prowadzenie „spotkania”. Wzbudzenie zaciekawienia odbiorców tematem to jedno. Istotną kwestią jest samo utrzymanie tego zainteresowania w trakcie trwania webinaru.

Długość trwania wykładu online to temat dyskusyjny. Z badania State of Webinars 2018: The Report Is Here! wynika, że najbardziej optymalnym czasem są 63 minuty. Około 30–40 minut warto poświęcić na samo przedstawienie tematu, zaś pozostałą część (ok. 15–20 minut) – na odpowiedzi ze strony słuchaczy. Kwestie techniczne – wybór platformy – to już sprawa indywidualna, zależna od konkretnych potrzeb firmy. Niemniej nie można mieć wątpliwości, że ta forma komunikacji i sprzedaży (to mocny trend) będzie się rozwijać.

Więcej niż chwilowa moda

Od czasu lockdownu ilość zaproszeń na różnej maści webinary trafiających do mojej mailowej skrzynki zwiększyła się wielokrotnie. W pewnym momencie można było odnieść wrażenie, że każdy chce prowadzić swój webiar. Teraz, po pierwszym zluzowaniu obostrzeń, w dobie modelu hybrydowego zaproszenie na wirtualne seminaria nie przypominają spamu, ale uczestnictwo w takich spotkaniach stało się dla mnie czymś tak naturalnym jak słuchanie podcastów. Różnica między jednym i drugim formatem jest między innymi taka, że to webinary dostały pozytywnego kopniaka od pandemii. Stały się podstawowym elementem nowej normalności. To dużo więcej niż chwilowa moda.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!