Outsourcing logistyki nie jest nową ideą. Tradycyjnie głównym powodem outsourcingu była jednak potrzeba osiągnięcia korzyści operacyjnych, zwłaszcza redukcji kosztów. Dziś wiadomo, że takie podejście, choć przynosi firmie oszczędności, nie wykorzystuje całego wachlarza oferty operatorów logistycznych. Jest ona już dziś tak szeroka, że pozwala na realizację takich strategicznych korzyści, jak: dotarcie do nieosiągalnych dotąd klientów, wejście na zupełnie nowe rynki czy skokowa poprawajakości obsługi klienta. Modele wykorzystania rozszerzającej się oferty operatorów logistycznych pokazane są na rysunku Operatorzy zwiększają zakres oferowanych usług.
Pomimo nowych możliwości, jakie niesie za sobą przekazanie logistyki w obszarze dystrybucji w ręce zewnętrznego operatora, menedżerowie firm nadal często ograniczają się do operacyjnego wykorzystania outsourcingu. Dowodzą tego badania, cyklicznie prowadzone na rynku niemieckim przez Deutsche Logistik Zeitung i Miebach Logistik. Niezmiennie wynika z nich, że głównym motywem, jakim kierują się przedsiębiorstwa decydujące się na outsourcing logistyki, jest pragnienie ograniczenia kosztów. Na drugim miejscu znalazło się poszukiwanie sposobu uniknięcia inwestycji. Na dalszym planie są bardziej perspektywiczne, strategiczne cele: wykorzystanie synergii firmy i operatora logistycznego oraz wzrost elastyczności. Tylko 20% niemieckich firm wśród głównych motywów outsourcingu logistyki wymienia poprawę obsługi klienta i chęć koncentracji na podstawowej działalności. (Patrz ramka Wciąż liczą się głównie koszty).
Uzyskanie przez firmę korzyści operacyjnych, wynikających ze współpracy z zewnętrznym operatorem logistycznym, nie zawsze pociąga za sobą wykorzystanie wszystkich możliwości outsourcingu o charakterze strategicznym. Tymczasem to właśnie one mogą wpłynąć na pozycję konkurencyjną firmy. Można do nich zaliczyć:
pozyskanie nowych klientów,
wejście na nowe rynki,
dotarcie do dotychczasowych klientów z nowymi towarami i usługami,
poprawę jakości obsługi klienta,
zwiększenie elastyczności sieci dystrybucji i skrócenie czasu potrzebnego na wprowadzenie nowego towaru na rynek.
Zwiastuny zmian
Chociaż większość firm nadal nie dostrzega ogromnego potencjału tkwiącego w outsourcingu logistyki, na rynku można znaleźć coraz więcej przypadków, w których współpraca firmy i operatora logistycznego prowadzi do osiągnięcia korzyści strategicznych. Należą do nich np. wspólne operacje dystrybucyjne: Gillette z DHL Logistics, Ambry oraz Centrum Wina z Schenker, Fiata z TNT czy PTK Centertel z Masterlink Express. Zakresy tej współpracy są bardzo różne: od dystrybucji końcowej jednej tylko grupy produktów po tworzenie przez operatora sieci dystrybucyjnej koncernu dla całego regionu Europy. Różny jest też poziom partnerstwa: od relacji klient – operator oferujący dedykowaną usługę po ścisłą współpracę strategiczną przy tworzeniu od podstaw sieci logistycznej wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą. W Polsce nie zyskały jeszcze popularności rozwiązania polegające na tworzeniu joint venture producenta i operatora – a jest to jedna z najbardziej zaawansowanych form współpracy – warto więc posłużyć się przykładem spółki Tradeteam stworzonej w Wielkiej Brytanii przez browar Bass (obecnie Coors Brewers) i operatora logistycznego Exel. Jest to największy kontrakt outsourcingu logistycznego zrealizowany kiedykolwiek w Wielkiej Brytanii.
Jak najlepiej wykorzystać outsourcing logistyki w dystrybucji?
Mimo znacznego zróżnicowania wszystkie te przykłady współpracy firm i operatorów mają cechy wspólne. Wynika z nich, że outsourcing logistyki w sieci dystrybucji pozwala na osiągnięcie maksimum korzyści, zarówno operacyjnych jak i strategicznych, jeżeli wykorzysta się możliwości związane z czterema obszarami. Oto one:
synergia skali działania operatora i potrzeb klienta,
innowacje technologiczne i procesowe,
znajomość branży i rozwiązania dedykowane,
podział ryzyka i partnerstwo.