Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Odpowiedzialne strategie biznesowe

17 kwietnia 2023 6 min czytania

Raporty organizacji pozarządowych, deklaracje władz krajów rozwiniętych, działania największych korporacji czy nawet apele celebrytów – to tylko niektóre formy walki z zanieczyszczonym środowiskiem i zmianami klimatu. Niestety, według prognoz naukowców przyszłość nie rysuje się w różowych barwach, tym bardziej, że czas pandemii pokazuje jak bardzo jesteśmy uzależnieni od plastiku.

Pandemia odsłoniła to, jak mocno przemysł przyczynia się do niszczenia środowiska. Pośrednim dowodem jest m.in. że efektem lockdownu jest niższa emisja dwutlenku węgla, która np. w Chinach zmniejszyła się o ok. 25%. A zdaniem naukowców globalna emisja COIndeks dolny 2 będzie w tym roku niższa o ok. 8%. Tylko w Unii Europejskiej, zapotrzebowanie na energię w pierwszym kwartale 2020 roku spadło o 5%.

Wybuch pandemii pokazał też skalę zapotrzebowania na tworzywa sztuczne. Z danych WHO wynika, że w ciągu zaledwie jednego miesiąca służby medyczne globalnie zużywają 89 mln maseczek i 76 mln par rękawiczek. A to tylko ułamek problemu. Sporym wyzwaniem jest bowiem zmiana świadomości konsumentów, dla których temat ochrony środowiska zszedł na dalszy plan. Kluczowa będzie rola największych producentów FMCG i kontynuacja inwestycji w zrównoważony rozwój.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Inne materiały związane z tematem strategii biznesowych »

Strategia na niepewne czasy 

Jakub Boruc PL

W dobie coraz większej inflacji analitycy i eksperci są zgodni co do tego, że Polskę czeka spowolnienie gospodarcze, choć jego skala nie jest jeszcze znana. Częstą odpowiedzią firm jest nagłe cięcie kosztów, ale dopiero optymalizacja wpisana w długofalową strategię, realizowaną jeszcze w czasach wzrostu, pomaga zwyciężać nawet w niekorzystnej sytuacji gospodarczej.

Wyniki badań, opublikowanych niedawno w czasopiśmie „Science”, wskazują, że w najbliższych latach naszą planetę czeka ekologiczna katastrofa. Naukowcy szacują, że jeśli nie podejmiemy stosownych działań, do 2040 roku do naszego środowiska – zarówno na lądzie, jak i do akwenów wodnych – trafi 1,3 miliarda ton plastiku. Odpowiedzialni za to będą wszyscy – zaczynając od dostawców, przez producentów, na klientach końcowych kończąc.

Wezwanie do działania

Wiele międzynarodowych korporacji od dłuższego czasu stara się jednak coś robić na rzecz środowiska. Na przykład firma Unilever w 2010 roku zobowiązała się, że do 2030 roku zmniejszy o połowę wpływ swojej działalności na środowisko. Na koniec ubiegłego roku udało jej się m.in. zredukować emisję dwutlenku węgla na tonę produkcji o 65%, czy osiągnąć zerowy poziom odpadów przekazywanych na wysypiska przez wszystkie jej fabryki. Ostatnio Unilever ogłosił, że do 2039 roku osiągnie zerową emisję netto dla wszystkich produktów oraz zainwestuje 1 miliard euro w nowy Fundusz Klimatyczno‑Przyrodniczy.

„<a href=>Strategicznym celem przyświecającym największym producentom FMCG powinno być stworzenie wydolnego i efektywnego modelu gospodarki zamkniętej, w którym 100% plastiku może być ponownie wykorzystane i nie stanowić zagrożenia dla środowiska. Aby to osiągnąć, konieczna jest zmiana myślenia. Producenci nie powinni skupiać się tylko na kompensowaniu swojego wpływu na środowisko, ale tworzyć rozwiązania ekologiczne. W przypadku Unilevera już dziś wszystkie fabryki w Polsce przekazują 100% odpadów do recyklingu lub odzysku. Do 2025 roku wszystkie plastikowe opakowania, które produkujemy będą w całości nadawały się do ponownego użytku, przetworzenia lub kompostowania” – wyjaśnia Jean‑Francois Etienne, General Manager Unilever Polska.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Inne materiały związane z tematem strategii biznesowych »

Cała prawda o innowacjach w sferze modeli biznesowych 

Derek van Bever , Thomas Bartman , Clayton M. Christensen

Wiele prób przekształcenia modelu biznesowego kończy się niepowodzeniem. Aby to zmienić, menedżerowie muszą zrozumieć, w jaki sposób model biznesowy przechodzi przez możliwe do przewidzenia etapy rozwoju, a następnie wykorzystać tę wiedzę w kluczowych decyzjach dotyczących nowego modelu.

Działania na rzecz środowiska nie są tylko domeną producentów dóbr szybkozbywalnych. W ostatnim czasie firma Apple ogłosiła plany osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2030 roku. Podobne działania zapowiedział Microsoft, który wraz ze Starbucksem, Nike i Unileverem nawiązał współpracę mającą na celu pomoc innym firmom w osiągnięciu do 2050 roku neutralności węglowej. Microsoft zapowiada, że do 2030 roku nie tylko będzie neutralny klimatycznie, ale wręcz osiągnie ujemną emisję COIndeks dolny 2.

Recykling i segregacja

Co istotne, globalni potentaci nie tylko koncentrują się na celach długoterminowych, ale już wdrażają także innowacyjne rozwiązania, opracowane często we współpracy ze startupami i firmami technologicznymi. Przykładem może być firma Diageo, właściciel marki Johnnie Walker, która od 2021 roku chce zastąpić część tradycyjnych, szklanych butelek papierowymi odpowiednikami. W działania na rzecz środowiska włączył się też ostatnio Lidl, który stworzył linię obuwia z recyklingowego plastiku oraz sieć Aldi – ta z kolei postanowiła wycofać z oferty jednorazowe produkty powstałe z tworzyw sztucznych, jak np. talerze, sztućce, kubki i słomki. Prawdziwą rewolucję w gospodarce obiegu zamkniętego wprowadził w ubiegłym roku Unilever, który opracował technologię umożliwiającą segregację czarnych opakowań, które do tej pory właśnie ze względu na kolor nie mogły być sortowane przez maszyny, co w efekcie eliminowało je z procesu recyklingu.

Wyzwaniem, z którym będą musiały zmierzyć się firmy są konsekwencje wynikające z pandemii koronawirusa. Pojawia się coraz więcej obaw, że wiele międzynarodowych organizacji, które odczuły kryzys, może wstrzymać inwestycje w zrównoważony rozwój. Badania firmy BCMM „Gospodarcze efekty epidemii koronawirusa – planowane działania przedsiębiorstw w II kwartale 2020 roku” pokazują, że wydatki na inwestycje planuje ograniczyć lub całkowicie wstrzymać blisko 80% firm, a wydatki na rozwój i innowacje – blisko 70%. Zdaniem Jeana‑Francoisa Etienne’a, prezesa i dyrektora zarządzającego na południową i wschodnią  Europę w Unilever, w przypadku największych przedsiębiorstw zahamowanie prac mogłoby przynieść katastrofalne skutki. *”*Rolą największych producentów jest wyznaczanie trendów rynkowych, także w kontekście działań proekologicznych. To w dużej mierze od nas zależy, aby nie tylko wdrażać nowe rozwiązania, ale także dzielić się nimi z innymi” – twierdzi.

Oczywiście, starania producentów oraz obowiązki nakładane przez regulatora (zgodnie z tzw. dyrektywą plastikową od 2025 roku wszystkie butelki plastikowe muszą być wykonane w minimum 25% z materiału pochodzącego z recyklingu) to tylko fragment większej całości. Do zmiany konieczna jest jeszcze zmiana świadomości konsumentów, którzy powinni nie tylko znać skalę wyzwania, ale także zrozumieć istotę problemu i postępować odpowiedzialnie.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!