Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Osiągnij w pracy stan flow

27 kwietnia 2023 8 min czytania

Nigdy w historii ludzki umysł nie był zmuszony do przetwarzania tak dużej ilości danych, jak ma to miejsce obecnie. Jakie są tego efekty? Przede wszystkim czynniki te mogą znacząco wpływać na poziom stresu, a także stać się przyczyną spadku nastroju oraz obniżenia efektywności w pracy.

Według Global Web Index od 2012 r. czas poświęcany na korzystanie z nośników mobilnych wzrósł o 200%. Z kolei Mashable wyliczył, że co minutę na świecie wysyłane są 204 miliony maili, a National Center for Biotechnology Information wskazuje, że nasze >skrzynki mailowe sprawdzamy 30 razy na godzinę. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego dowodzą, że średnio co 3 minuty jesteśmy rozpraszani i odrywani od pracy, a powrót do stanu skupienia zajmuje nam ok. 23 minuty. W konsekwencji podnosi się nasz poziom stresu, a spada efektywność.

Realia skłaniają pracodawców do refleksji nad sposobem zagospodarowania przestrzeni biurowej oraz zaoferowania pracownikom bardziej komfortowych warunków pracy. Wszystko po to, by w dobie niezliczonej liczby bodźców człowiek miał szansę na chwilę zasłużonego odpoczynku.

Jak wynika z raportu CBRE „Wellness. Poznaj biurową przyszłość”, do 2040 roku granice między pracą a życiem prywatnym zostaną zatarte. A to w naturalny sposób zmieni postrzeganie miejsca pracy. Obecnie 8 na 10 pracowników przyznaje, że oferta firmy, z którą obecnie współpracują, będzie czynnikiem decydującym o zatrudnieniu i zatrzymaniu ich przez następne 10 lat. Wniosek jest zatem jeden – biura powinny bardziej sprzyjać pracownikom.

Natury nie da się oszukać, jednak można działać na jej korzyść

Jonathan Spira i Joshua Feintuch podają, że każdy pracownik traci średnio 28% swojego czasu pracy z powodu różnego rodzaju dystraktorów i problemów z koncentracją. Chcąc być bardziej efektywni, często powtarzamy sobie „pracuj intensywniej”, „bądź bardziej skoncentrowany”. Prawda jest jednak taka, że nieważne jak bardzo będziemy się starać, utrzymanie permanentnego skupienia jest fizycznie niemożliwe. Mózg jest „pożeraczem energii”, a skupienie limitowanym zasobem. Natura, nie chcąc dopuścić do utraty cennego surowca, wyposażyła mózg w fizjologiczny mechanizm kontrolujący poziom aktywności. Stosunkowa łatwość wytrącenia nas ze stanu skupienia ma za zadanie kontrolować cenną energię mózgu. Funkcjonowanie tego organu jest cykliczne i kompatybilne z rytmem utraty energii oraz regeneracji. W sytuacjach, kiedy chcemy „oszukać” naturę i usiłujemy pozostać w skupieniu dłużej, niż pozwala na to fizjologia, nie potrafimy efektywnie się uczyć, gorzej zapamiętujemy, popełniamy błędy. Pojawiają się wówczas irytacja, pesymizm i inne negatywne emocje, które powodują, że stajemy się nieproduktywni. W tym miejscu kluczowe staje się środowisko pracy, które powinno możliwie najbardziej sprzyjać „zbieraniu myśli”.

Multitasking jest passé – postaw na flow

Natłok spraw powoduje, że bardzo często próbujemy wykonywać wiele czynności jednocześnie, np. odpowiadamy na maile podczas spotkań, zerkamy na notatki podczas konwersacji, przeglądamy strony internetowe w trakcie rozmowy telefonicznej. Naukowcy z Uniwersytetu Michigan dowiedli, że wielozadaniowość (multitasking) nie sprzyja koncentracji. Skupienie uwagi na wielu zadaniach jest niemożliwe. Nawet jeśli działamy w ten sposób, to jedynie wydaje nam się, że mamy zdolności do multitaskingu. W istocie przerzucamy uwagę z jednego zadania na inne. Wyjątek stanowią czynności, za które odpowiedzialne są inne części mózgu, np. jazda na rowerze (zadanie manualne) i rozmowa (zadanie werbalne). David Meyer, ekspert badający multitasking, twierdzi, że wykonywanie kilku czynności w tym samym czasie poważnie degraduje procesy myślowe. Z kolei Eyal Ophir, Clifford Nass, i Anthony D. Wagner dowodzą, że im częściej przeskakujemy z czynności na czynność, tym dłużej trwa wykonywanie wszystkich zadań, a tym samym popełniamy więcej błędów i de facto… jesteśmy bardziej rozproszeni.

Mówiąc prościej, im większa wielozadaniowość, tym mniejsza skuteczność.

Przeciwieństwem multitaskingu jest flow – stan, w którym człowiek całkowicie skupiony jest na jednym zadaniu. Jego osiągnięcie jest ogromnym wyzwaniem dla pracowników, jednak naukowcy wskazują, że można go uzyskać dzięki regularnemu trenowaniu uważności. Pionierem badań funkcjonowania mózgu poddawanego medytacjom jest dr Richard Davidson. Obserwował on buddyjskich mnichów i dowiódł możliwości trwałej przebudowy mózgu pod wpływem regularnych medytacji (tzw. neuroplastyczność). Oczywiście spędzanie tysięcy godzin na medytacji nie jest najlepszym rozwiązaniem dla przeciętnego śmiertelnika, jednak jak donosi „Psychiatry Research”, 30 minut ćwiczeń uważności dziennie przez 8 tygodni jest w stanie zmienić fizjologicznie mózg i zmniejszyć próg wrażliwości na wykrywanie zagrożeń. W istocie oznacza to, że angażując się w uważność, osiągniemy zdolność kontrolowania uwagi i będziemy potrafili nie dopuścić do rozproszenia.

Nowe technologie i odpowiednia infrastruktura balansują środowisko pracy

Z najnowszych danych CBRE „EMEA Occupier Survey 2018” wynika, że 62% przedsiębiorstw planuje w ciągu najbliższych 3 lat zwiększyć nakłady inwestycyjne na technologie związane z nieruchomościami. Eksperci zwracają uwagę, że nowe rozwiązania będą bardziej niż dotychczas skupiały się na pracowniku, a nie na budynku. Dziś dwie na trzy firmy inwestują w systemy zarządzania energią, w przyszłości postawią raczej na aplikacje dla personelu i klientów – to właściwy krok w stronę poprawy komfortu pracy.

W obecnych czasach niewiele biur ma odpowiednio zrównoważone środowisko pracy. Przeważają w nich otwarte przestrzenie, brakuje miejsc wspierających pracę w skupieniu. Jak zatem powinny być one zaprojektowane, aby wspierały funkcjonowanie ludzkiego mózgu, a nie osłabiały go? Biurowych dystraktorów nie da się zupełnie wyeliminować, jednak środowiska pracy powinny wspierać pracę w skupieniu, dając ludziom narzędzia i rozwiązania umożliwiające osiąganie i utrzymywanie stanu flow. Pracownicy powinni mieć możliwość wpływania na poziom wizualnej i akustycznej izolacji, a także kontrolowania bodźców w swoim otoczeniu.

Zgodnie z e‑bookiem CBRE Po pierwsze człowiek! Czyli jak stworzyć idealną przestrzeń do pracy? każde biuro powinno być zaprojektowane jako przestrzeń różnych, wzajemnie uzupełniających się stref i przestrzeni, gdzie dowolnie można wybierać najbardziej odpowiednie miejsce dla aktualnie wykonywanych czynności. Pamiętajmy, że dzień w biurze to sinusoida – każdy człowiek indywidualnie realizuje różne zadania i przechodzi przez kolejne fazy pracy mózgu. W związku z tym nie ma jednego, powtarzalnego schematu, który odpowiadałby potrzebom każdego z nas. Dlatego ważne jest, aby jeszcze w fazie projektowania przestrzeni założyć wiele opcji jej zagospodarowania i spojrzeć na projekt biura holistycznie.

Miejsce pracy powinno być narzędziem, które w efektywny sposób będzie wspierało pracowników w lepszym zarządzaniu swoją uwagą, aktywacją i reaktywacją umysłu, a ci powinni sami wybrać najbardziej odpowiednie miejsce dla aktualnie wykonywanych czynności.

Eksperci CBRE wskazują 5 trendów biurowych opartych na strategii dbania o dobrą kondycję pracowników, na które już teraz powinni zwrócić uwagę pracodawcy.

Trend 1. Swoboda

Brak sztywnego harmonogramu pracy, biuro stanowiące przestrzeń do wymiany myśli oraz wspólnych spotkań to podstawa idei wellness, która – jak dowodzą badania – w dłuższej perspektywie wpływa na jakość pracy oraz zaangażowanie zespołu.

Trend 2. Dbanie o starsze generacje pracowników

Prognozy Głównego Urzędu Statystycznego zakładają, że już w 2050 roku w Polsce zabraknie nawet 10,5 mln pracowników w wieku produkcyjnym, niezbędnych do utrzymania aktualnego stosunku do osób w wieku emerytalnym. Oznacza to, że w interesie pracodawców jest budowanie programów oraz warunków pracy zachęcających do pozostawania jak najdłużej aktywnym zawodowo.

Trend 3. Zdrowy tryb życia

W interesie pracodawców jest troszczenie się o zdrowie pracowników – dzięki temu m.in. obniża się wskaźnik absencji. Dlatego nowoczesne biura powinny być projektowane w taki sposób, aby zachęcać i motywować do dbania o siebie.

Trend 4. Obniżenie poziomu stresu pracowników

Z wykorzystaniem różnych metod i udogodnień należy pomagać pracownikom w obniżeniu poziomu stresu. Do podstawowych rozwiązań należą m.in. oferowanie elastyczności w zakresie wyboru czasu i miejsca pracy, a także zaaranżowanie stref relaksu.

Trend 5. Indywidualne podejście

Każdy pracownik ma inne potrzeby – czego innego oczekuje młody rodzic, a czego innego student, który stara się godzić pracę z nauką. Dlatego firmy powinny podejść do tych osób indywidualnie. I to nie tylko w zakresie elastyczności godzin pracy.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!