Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Pięć kroków ku dojrzałemu modelowi pracy hybrydowej

26 kwietnia 2023 6 min czytania

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy firmy na całym świecie pokonały długą drogę, w przyspieszonym tempie odkrywając i usprawniając najpierw zdalny, a obecnie głównie hybrydowy model pracy. Proces ten – według badań opracowanych przez CBRE – można podzielić na pięć odrębnych etapów, zaś ostatnim z nich jest osiągnięcie funkcjonalnej dojrzałości, w której firma działa sprawniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Partnerem materiału jest CBRE.

Ciekawym punktem odniesienia do tego pięcioetapowego rozwoju kultury organizacyjnej nastawionej na wykorzystywanie pracy hybrydowej jest podział zaproponowany (dla pracy zdalnej) przez Matta Mullenwega, amerykańskiego przedsiębiorcę i szefa organizacji Automattic. Według niego, firmy powinny rozwijać swoją kulturę organizacyjną w celu osiągnięcia stanu, który określa on mianem „nirwany”. Dzięki wykorzystywaniu pracy zdalnej przedsiębiorstwo funkcjonuje wtedy sprawniej, niż byłoby to kiedykolwiek możliwe podczas tradycyjnego modelu pracy biurowej.

Jeśli zatem weźmiemy pod uwagę badania preferencji polskich pracowników, którzy w ostatnich miesiącach pracowali zdalnie i rzeczywiście docenili ten tryb pracy, zgłaszając jednak chęć powrotu do wybranych zalet i atmosfery tradycyjnego biura, dążenie do dojrzałości kultury organizacyjnej (czyli „nirwany”, według definicji Mullenwega) wydaje się najlepszym scenariuszem przebudowy modelu funkcjonowania firmy. Tym razem jednak warto dążyć do budowy dojrzałego modelu hybrydowego, który zakłada sprawne łączenie pracy zdalnej i działań wykonywanych w biurze.

Etap 1. Szybka improwizacja

Jak pamiętamy, w przypadku pracy zdalnej etap ten wiele polskich przedsiębiorstw rozpoczęło dość gwałtownie w marcu 2020 roku. Pracownicy zostali nagle poproszeni o kontynuowanie swoich działań bez odwiedzania biura, w wielu przypadkach bez zauważalnego wsparcia ze strony pracodawców. Jak pokazywały ówczesne badania Personnel Service, aż 25% ankietowanych nie otrzymało nawet sprzętu potrzebnego do pracy zdalnej. Połowa firm, które zachęcały do home office, w ogóle nie interesowała się też warunkami technicznymi i ergonomicznymi, w jakich funkcjonować mieli ich pracownicy.

Podobny etap – ale na drodze do zbudowania dojrzałego modelu hybrydowego – nie wydaje się jednak zagrożeniem. Wiele firm bazuje już bowiem na doświadczeniach zebranych podczas kilkunastu miesięcy pracy zdalnej, więc przejście do kolejnych etapów budowania hybrydowej kultury organizacyjnej powinno przebiegać bez większych problemów.

Etap 2. Odtworzenie tradycyjnego biura w formie zdalnej

Po pokonaniu podstawowych problemów technicznych (np. wyposażeniu wszystkich pracowników w komputery przenośne) wiele firm zaczęło dążyć do możliwie wiernego odtworzenia modelu pracy biurowej w warunkach zdalnych. Szybko okazało się jednak, że nie jest to ani łatwe, ani nawet możliwe, co nie znaczy, że pracownicy nie dostrzegali również zalet nowego rozwiązania. Aż 30% z nich – w badaniu przeprowadzonym przez CBRE i Grafton Recruitment – deklarowało na przykład poprawę relacji z innymi członkami swoich rodzin. Z drugiej strony poważnie zatarły się granice między pracą a odpoczynkiem – niemal połowa ankietowanych wskazywała na gorszy work‑life balance, zdominowany przez obowiązki służbowe. Trzy czwarte z nich przyznało również, że pracują w domu więcej i w innych porach niż w biurze.

Etap ten wymaga zatem dużej dojrzałości organizacyjnej. Jeśli jednak wesprzemy w nim pracowników poprzez dodatkowe szkolenia i jasne określenie zasad pracy poza biurem, nie powinien on powodować większych komplikacji zarówno w funkcjonowaniu firmy, jak i w życiu prywatnym tworzących ją osób.

Etap 3. Odpowiednie narzędzia pracy

Na tym etapie przedsiębiorstwa odkrywają już wyraźnie, jakim wyzwaniem podczas pracy zdalnej staje się zapewnienie dobrej komunikacji zespołowej. Dlatego istotne okazuje się wykorzystywanie różnego rodzaju nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych, umożliwiających zdalne zebrania, wideokonferencje, przesyłanie plików, wspólną pracę, komunikację tekstową, werbalną i obrazową. Tego typu narzędzia są kluczowe dla pracy zdalnej, a jeśli zostaną odpowiednio wykorzystane, umożliwiają zachowanie odpowiedniego poziomu komunikacji w zespole. Nie jest to łatwe, ale – co pokazało badanie CBRE i Grafton Recruitment – 53% osób pracujących zdalnie stwierdziło, że ich relacje z kolegami z pracy nie uległy zmianie w stosunku do stanu sprzed pandemii, a 6% wskazało nawet na ich poprawę.

Etap 4. Komunikacja asynchroniczna

Na tym etapie przedsiębiorstwa zaczynają dbać o zaspokojenie „wyższych” potrzeb ich pracowników. Znów dochodzi do prób odtworzenia biurowej kultury organizacyjnej, ale nacisk położony jest na jej głębsze wartości, takie jak poczucie wspólnoty, integracja, budowanie jakościowych relacji między pracownikami czy zmodyfikowana odpowiednio oferta dodatkowych benefitów poprawiających zaangażowanie, identyfikację i dobrostan osób tworzących firmę.

Krótko mówiąc, firma zaczyna otaczać swoich pracowników podobnym poziomem opieki, jak w przypadku pracy biurowej. W efekcie pracownikom łatwiej przezwyciężyć jest trudności związane z pracą w domu. Skupiają się na zaletach tego rozwiązania, poprawia się ich efektywność i zaangażowanie. Co więcej, dopracowany model hybrydowy stanowić też może magnes przyciągający do przedsiębiorstwa nowe talenty – jak wynika z badania CBRE i Grafton Recruitment, 9 na 10 osób szukających zatrudnienia sprawdza, czy istnieje możliwość pracy zdalnej, i traktuje to jako warunek przystąpienia do rekrutacji. Hybrydowego modelu pracy oczekuje aż 64% pracowników, a jeśli dotychczasowy pracodawca nie oferowałby takiej możliwości, 61% ankietowanych deklarowało, że byłoby skłonne z tego względu zmienić pracę.

Etap 5. Dojrzała kultura organizacyjna

Na tym etapie rozwoju modelu pracy zdalnej lub hybrydowej firma zaczyna działać niczym dobrze naoliwiona maszyna. Wszystkie procesy realizowane są sprawniej niż w dawnym, tradycyjnym trybie pracy. To etap, do którego powinny dążyć wszystkie przedsiębiorstwa wykorzystujące lub wdrażające model pracy hybrydowej.

Niesie on ze sobą wszystkie korzyści płynące z łączenia pracy z biura i domu, a zatem pracownicy mogą zachować wygody związane z pracą zdalną, nie tracąc równocześnie zalet wiążących się z regularną obecnością w biurze. Więzi między samymi pracownikami, a także między pracownikami a firmą, pielęgnowane są w tej sytuacji na obu płaszczyznach (online i offline), co przekłada się na ich zaangażowanie i dalszy wzrost efektywności. Dodatkowo model ten zapewnia przedsiębiorstwu elastyczność i szybkość potrzebną do reagowania na zmieniające się potrzeby rynkowe.

PRZECZYTAJ GŁÓWNY RAPORT POŚWIĘCONY TEMATYCE BIUROWEJ »

Nowe funkcje biur w normalności 2.0 

, Tomasz Kulas PL

Na początku musimy zdać sobie sprawę z podstawowego faktu – powrót do biur takich, jakie znamy i pamiętamy jeszcze z początku 2020 roku, nie nastąpi już nigdy. Nawet jeśli zapewnimy pracownikom pełne bezpieczeństwo sanitarne czy zaszczepimy całe społeczeństwa, powrót do biur przeszłości stał się po prostu niemożliwy. Dlatego powinniśmy jak najlepiej przygotować się do przekształcenia tradycyjnych pomieszczeń w prawdziwe biura przyszłości.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!