Złożoność współczesnych organizacji wymaga odpowiednio elastycznego łańcucha dostaw. Na rynku logistycznym w Europie jedynie zwinne przedsiębiorstwa mogą prosperować w środowisku ciągłych i nieprzewidywalnych zmian.
Zwinna logistyka to koncepcja organizacji kreująca i integrująca procesy, technologię oraz wyposażonych w wiedzę pracowników. Dzięki niej firma może szybko reagować na potrzeby klienta oraz zmiany na rynku przy zachowaniu kontroli nad jakością i kosztami. VIVE Transport oferuje swoim klientom zwinne łańcuchy dostaw budowane z zastosowaniem nadwozi wymiennych BDF (swap bodies). Nasze łańcuchy dostaw wkomponowują się w strategie zleceniodawców, przyczyniając się do zwiększenia ich przewagi rynkowej i elastyczności przy zaspokajaniu potrzeb ich klientów. Zwinność oferowanych przez nas łańcuchów dostaw polega na dynamicznym i elastycznym dostosowaniu się do potrzeb logistyki klienta poprzez powiększanie jego zdolności magazynowych. Zadanie firmy jest realizowane poprzez systematyczne uwalnianie ładunku z magazynu klienta po dokonaniu przez niego rozliczeń itp.
Ponadto nadwozia stanowią bardzo szybki i jednocześnie wysokowydajny kubaturowy środek transportu. Operacja zmiany pojazdów na trasie, możliwość zastąpienia pojazdu unieruchomionego poprzez przepięcie nadwozia umożliwia realizację przewozów w skrajnych przypadkach z tzw. poczwórną obsadą kierowców. W efekcie łańcuchy dostaw budowane z zastosowaniem nadwozi wymiennych realizują potrzeby klienta znacznie szybciej i elastyczniej niż inne środki transportu drogowego.

Partnerem merytorycznym Raportu jest VIVE Transport.
Zbudować zwinną organizację
Zwinność organizacyjna oznacza budowanie strategii przedsiębiorstwa opartej na teorii zasobowej. Stanowi ona bardzo rozpowszechnione podejście w zarządzaniu strategicznym, choć jednocześnie jest bardzo rzadko stosowana w przedsiębiorstwach logistycznych. Szczególnie istotną rolę w strategii przedsiębiorstwa przyznaje się interesariuszom, kluczowym partnerom będącym bezpośrednio zaangażowanym w budowę przewagi rynkowej.
Do pięciu interesariuszy VIVE Transport należą: dostawca paliwa, dostawca środków transportu (nadwozia BDF i pojazdy), ośrodek rozliczania kierowców, broker ubezpieczeniowy oraz kancelaria prawna. Wieloletnia współpraca z nimi, jak również wypracowane partnerskie relacje sprawiają, że są oni nie tylko dostawcami dóbr i usług, ale też wartości, które połączone w jedną całość pozwalają świadczyć pewne i powtarzalne usługi po stosunkowo niskich kosztach i bez straty dla jakości. Potwierdzają to takie mierniki jak terminowość dostaw VIVE Transport na poziomie powyżej 96% oraz wykorzystanie czasu jazdy do czasu pracy kierowcy (86%).
Celami w kreowaniu i rozwijaniu zwinnego przedsiębiorstwa są: szybsza reakcja na zróżnicowane wzorce popytu, lepsze zorientowanie na zleceniodawcę i rynek. Ponadto zaliczyć do nich należy lepsze zrozumienie potrzeb klienta i bliższe relacje z klientem, elastyczność usługi, zdolność do kreowania unikatowych usług, zdolność do szybkiego reagowania na nowe szanse rynkowe oraz do tworzenia wirtualnych korporacji i działania w warunkach zmian, a także większą odporność na ryzyko. Cele te są osiągane poprzez integrację organizacji, ludzi i technologii w zwinny łańcuch dostaw.
Ten tekst jest komentarzem eksperckim. Przeczytaj tekst główny »
Logistyka pełna potencjału
Strategia | Działania operacyjne Aleksander Krakowski PLNa polskim rynku przewozów towarowych wyraźnie dominuje transport samochodowy. Coraz większe znaczenie zyskuje jednak transport intermodalny.

Złożone łańcuchy
Złożoność współczesnych łańcuchów dostaw łatwo jest wykazać na przykładzie rynku odzieżowego w Europie. Błyskawiczne tempo wymiany garderoby przez mieszkańców Zachodu (szacuje się, że w rozwiniętych społeczeństwach statystyczny obywatel wytwarza rocznie aż 25 kg odpadów tekstylnych) napędza import. Znakomitym przykładem jest Polska, gdzie w ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost importu używanej odzieży z Europy Zachodniej. Towarzyszy mu napływ ogromnych ilości odzieży z krajów Dalekiego Wschodu, zwłaszcza z Chin. Tak dużej skali importu towarzyszy konieczność radzenia sobie z powstającymi odpadami tekstylnymi (nie tylko odzieżą, ale również wszelkimi odpadkami produkcyjnymi oraz tekstyliami wyposażenia wnętrz).
Rynek profesjonalnego recyklingu tekstyliów w Europie jest zdominowany przez trzy przedsiębiorstwa, wśród których jest też Grupa VIVE z siedzibą w Polsce. Łączną zdolność przerobu tych firm można oszacować na 300 tysięcy ton rocznie, co oznacza dzienną produkcję na poziomie około 400 ton na dobę dla każdej z nich. Odpowiada to około 18 pojazdom ciężarowym o kubaturze 120 metrów sześciennych.
Zakład Grupy VIVE w Kielcach zatrudnia około 1000 osób w trzyzmianowym systemie pracy (od poniedziałku do piątku). Aby pozyskanie odpowiednio dużej ilości tekstyliów było możliwe, prowadzi się ich zbiórkę z gospodarstw domowych w: Niemczech, Holandii, Włoszech (północnych), Czechach i Słowacji (zobacz ramkę Schemat łańcucha dostaw na rynku tekstyliów używanych). Zbiórka prowadzona jest z pojemników ulicznych oraz bezpośrednio z domów. Wynikiem sortowania jest około 15% czyściwa, 12% odpadu, zaś reszta nadaje się do wykorzystania jako odzież second hand. Głównymi odbiorcami odzieży używanej są kraje rozwijające się, choć cieszy się ona duża popularnością również w Europie.

Możliwości firmy VIVE Transport pozwalają na stworzenie atrakcyjnej oferty zarządzania łańcuchem dostaw. Zainteresować się nią powinny przede wszystkim przedsiębiorstwa, dla których oszczędzanie nie oznacza obniżania jakości usług, ale optymalizację funkcjonowania firmy. W ramach świadczonych usług VIVE Transport oferuje m.in. poprawę przepływu pieniędzy w firmie, projektowanie opakowań jednostkowych, zbiorczych i transportowych.
W ten sposób VIVE Transport umożliwia optymalne wypełnienie danego środka transportu. Szczególne korzyści mogą odnieść tu m.in. producenci opakowań, sprzętu AGD, części samochodowych, mebli oraz architektury ogrodowej.
Przeczytaj pozostałe komentarze »
Korzyści z prostoty
Strategia | Działania operacyjne Adam Godawski PLWspółczesny klient jest bardziej wymagający, świadomy swoich potrzeb i sposobów ich realizacji.

Innowacyjne rozwiązania w logistycznym łańcuchu dostaw
Strategia | Działania operacyjne Anna Galas PL
Megatrendy – megawyzwania w logistyce
Strategia | Działania operacyjne dr inż. Grzegorz Lichocik PLNowoczesna technologia przyspiesza procesy globalizacji i digitalizacji do nieznanego wcześniej tempa. Także w logistyce.

Korzyści ze wspólnych standardów
Strategia | Działania operacyjne Elżbieta Hałas PLWprowadzenie globalnych standardów GS1 w łańcuchu dostaw pozwala na znaczące usprawnienie procesów logistycznych.
