Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Reklama w Internecie: irytująca, ale skuteczna

8 marca 2023 5 min czytania

W swoich działaniach marketingowych firmy coraz częściej wykorzystują Internet. Do popularnego już e‑mailingu dochodzą takie formy reklamy, jak: button, skyscraper, pop‑under czy toplayer. Menedżerowie decydujący o wydatkach marketingowych powinni wiedzieć, które z nich są najbardziej popularne wśród internautów.

Od kilku lat na światowym rynku reklamowym zarysowuje się wyraźny trend – rosną wydatki na reklamę w Internecie. Tendencja ta jest dostrzegalna także na rynku polskim. O ile w 2004 roku na reklamę on‑line przeznaczono 87 mln zł, o tyle w roku 2005 – jak wynika z raportu IAB Polska „Internet 2005 Polska, Europa i świat” – już 140 mln zł, a w roku 2007 nakłady mają być nawet dwukrotnie wyższe. Według przewidywań podobna dynamika wydatków utrzyma się w kolejnych latach. Prognozy te skłoniły firmę Gemius do przeprowadzenia badania, które miało pokazać, jakie jest faktyczne nastawienie internautów do reklam on‑line i która forma internetowego przekazu jest najbardziej skuteczna. Badanie zrealizowano w 2006 roku. Objęto nim ponad 22 tysiące osób korzystających z Internetu z siedmiu krajów Europy Środkowo‑Wschodniej (Polski, Litwy, Czech, Rumunii, Słowacji, Ukrainy i Węgier). W Polsce zebrano opinie od prawie 3,5 tysiąca użytkowników sieci, pytając ich o firmy wybierające Internet jako medium reklamowe, same reklamy oraz ich różne formy przekazu.

W ocenie zarówno polskich, jak i zagranicznych respondentów reklamodawcy wykorzystujący sieć postrzegani są jako firmy „nowoczesne”, „dynamiczne” i „zaawansowane technicznie”. Taki wizerunek firm nie zaskakuje w kontekście skojarzeń z samym Internetem jako medium sprzyjającemu nowoczesnym działaniom.

Internauci doceniają zalety reklam on‑line

Polscy uczestnicy badania, na tle uczestników z innych krajów, dość krytycznie patrzą na reklamy on‑line. Aż 87% polskich respondentów uważa, że reklamy pojawiają się w Internecie zbyt często, a przynajmniej co drugi ocenia je jako „irytujące” bądź „nudne”. Mimo to prawie połowa badanych Polaków akceptuje taki rodzaj reklamy, ponieważ traktują je jako swoistą „formę opłaty” za dostęp do bezpłatnych stron WWW. Tak sądzi również 77% badanych czeskich użytkowników sieci.

Pomimo dość negatywnego nastawienia internautów do ogółu działań reklamowych realizowanych w sieci, ich zachowania i deklaracje świadczą o tym, że w konkretnych przypadkach chętnie zaglądają do reklam internetowych. Aż 64% ankietowanych przyznaje, że czasem klika na reklamy, a 34% z nich uważa reklamy on‑line za skuteczne. Doceniają oni bowiem podstawowy i unikalny walor reklam internetowych, jakim jest „furtka” do strony WWW reklamodawcy, na której można dokonać zakupu bądź przynajmniej szczegółowo zapoznać się z ofertą firmy. Możliwość zakupienia produktu po kliknięciu na reklamę i przekierowaniu na stronę sklepu internetowego ceni sobie 34% użytkowników Internetu, natomiast 65% z nich poszukuje na stronach internetowych dodatkowych informacji na temat reklamowanych produktów bądź usług.

Uważają reklamy za irytujące i nudne

Celem badania było oszacowanie wśród internautów stopnia znajomości różnych form reklamy internetowej oraz wykrycie najpopularniejszych. We wszystkich krajach objętych badaniem najlepiej rozpoznawanymi przez internautów formami reklamowymi okazały się: e‑mailing i pop‑up (ich znajomość deklaruje odpowiednio 61% i 56% badanych). W Polsce e‑mailing jest znany 67% użytkowników sieci, a następna pod względem popularności forma, billboard – 60% respondentów. Nastawienie internautów wobec różnych form przekazów reklamowych jest dość zróżnicowane i zależy od tego, jak bardzo natrętne się one wydają (nie można przeglądać strony, jeśli nie zamknie się okna reklamowego). Znacznie bardziej pozytywnie odbierane są te kreacje, które nie zakłócają tak bardzo pracy i aktywności internautów (np. button, link sponsorowany, banner oraz billboard). Najmniejszą sympatią cieszą się natomiast formy bardziej inwazyjne: toplayer, reklamy typu pop (pop‑up, pop‑under), interstitial oraz brandmark (zob. ramka Najbardziej lubiane przez polskich internautów formy reklamy internetowej).

Reklama w Internecie: irytująca, ale skutecznaReklama w Internecie: irytująca, ale skuteczna

Najmniej lubią – często otwierają

Biorąc pod uwagę dużą intensywność działań reklamowych w Internecie, trudno dziwić się negatywnemu nastawieniu uczestników badania wobec nich. Tyle tylko, że nastawienie to jedno, a zainteresowanie – drugie. Choć reklamy oceniane są jako irytujące i nudne, to mimo wszystko internauci nie tylko klikają na nie, ale również poszukują w sieci dodatkowych informacji na temat reklamowanych w ten sposób produktów i usług. Do reklam najczęściej otwieranych należą te formy, które nie zawsze są przez internautów lubiane, np. toplayer czy pop‑up. Często są one tak skonstruowane, że internauta musi je otworzyć, aby wejść na interesującą go stronę WWW. Wykorzystują to reklamodawcy, o czym świadczy wzrost wydatków na tę formę reklamy (zob. ramka Wzrost wydatków na różne formy internetowej reklamy).

Reklama w Internecie: irytująca, ale skutecznaReklama w Internecie: irytująca, ale skuteczna

Dla firm ważne jest, że dzięki tej formie promocji udaje im się osiągać założone cele. Reklama w Internecie umożliwia bowiem skierowanie oferty do wąskiej, ale precyzyjnie określonej grupy klientów (dane dotyczące oglądalności poszczególnych witryn pozwalają dokładnie zdefiniować grupę docelową).

Wyniki badań mogą więc pomóc firmom przygotować takie przekazy reklamowe, które będą zaspokajać oczekiwania internautów i jednocześnie skutecznie wspierać działania marketingowe firm.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!