Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Siła kolorów we wnętrzach według skandynawskiej marki Muuto

26 kwietnia 2023 7 min czytania

W każdej sekundzie swojego życia jesteśmy otoczeni kolorami – odcieniami malowanych ścian w salonie, barwą tapicerki na sofie w holu czy blatu naszego biurka w pracy. Kolory, bez względu na to, czy są jasne lub ciemne, żywe lub subtelne, wpływają na nasz indywidualny odbiór przestrzeni i to, jak czujemy się w danym wnętrzu.

Partnerami materiału są firmy Bene oraz Muuto.

1https://www.muuto.com/

, mieszczącej się w sercu stolicy skandynawskiego designu – Kopenhadze, kolor jest nieodłącznym elementem inspiracji i kreacji. Ta fascynacja widoczna jest nie tylko w projektach mebli, oświetlenia czy akcesoriów biurowych, ale także aranżacji showroomu, stylizacjach sesji zdjęciowych czy odkrywaniu nowych odcieni i zmian koloru pod wpływem naturalnego światła. Design Director firmy Muuto, Thomas Bentzen tłumaczy, w jaki sposób marka wykorzystuje barwy do tworzenia komfortowych, przyjaznych przestrzeni roboczych: „Nasze podejście do pracy z kolorem jest oparte przede wszystkim na intuicji. Choć nie można racjonalnie zdefiniować co sprawia, że dany kolor jest dobry lub zły, to możemy zdecydować, czy pasuje do danego projektu określając, jakie emocje w nas wywołuje.”

Społeczne kodowanie kolorów

Stwierdzenie Bentzena jest wyrazem szerszego przekonania, widocznego w świecie architektury i designu, że kolor powinien być uważany za rzecz subiektywną. Jeden kolor może trafiać w nasz gust, podczas gdy drugi bardziej podoba się innym osobom. Wynika to z naszego osobistego stosunku do kolorów i indywidualnych zdolności do ich postrzegania – receptory światłoczułe w oczach różnych osób mogą inaczej odbierać ten sam kolor. Dodatkowo nasz stosunek do różnych barw jest nieodłącznie związany z osobowością, kulturą czy wychowaniem – określony kolor może mieć wyjątkowe znaczenie dla ludzi żyjących w jednej kulturze, a jednocześnie oznaczać coś zupełnie innego w innych społecznościach.

„Naszym nadrzędnym celem w pracy z kolorami jest stworzenie palety, która zaspokoi różne potrzeby. Zawierającej skalę barw ciepłych związanych z ziemią, które wprowadzają nas w stonowany, przyjemny nastrój np.: poprzez drewniane wykończenia. Rozszerzoną o bardziej żywe kolory, jak zieleń, błękit, pomarańcz czy czerwień, które nadają przestrzeniom nowoczesnego charakteru. Wreszcie uzupełnioną eleganckimi i subtelnymi barwami, takimi jak szary, złamana biel i czerń” – tłumaczy Bentzen. I dodaje: „Planując kolorystykę wnętrz należy także pamiętać o rodzaju powierzchni, na której będzie położony dany kolor. Niebieski będzie wyglądał inaczej na stalowej powierzchni, a inaczej na tacy z tworzywa sztucznego z recyklingu lub drewnianym krześle”.

Uniwersalny język barw

Kolekcje projektowane przez Muuto kryją wiele intrygujących kolorów – od spalonej pomarańczy przez jasnoniebieski, po eleganckie szarości i miedziane brązy. Mówiąc o gamie barw stosowanej przez Muuto, Bentzen wyjaśnia: „Paleta kolorów nieustannie ewoluuje wraz z naszym wyobrażeniem o rozwoju Muuto. Jest to więc w pewnym sensie niekończąca się praca. Jednak staramy się wprowadzać do naszych projektów kolory, które będą aktualne nie tylko przez najbliższych sześć miesięcy, ale wybiegną w przyszłość. Razem stworzą paletę barw, która odda wyjątkowy charakter marki, i jednocześnie będzie też aktualna w nadchodzących latach.”

Inną ciekawą rzeczą związaną z kolorem jest fakt, że nigdy nie funkcjonuje sam. Żółta sofa może być piękna, ale jaki będzie nasz odbiór, jeśli kolor ścian w pomieszczeniu, w którym jest ustawiona, nie będzie harmonizował z jej kolorem? Aranżacje powinniśmy traktować kompleksowo i myśleć nie tylko o barwie danego przedmiotu, ale także analizować kontekst i przestrzeń, w której będzie on umieszczony. „Myślę, że musimy być bardziej świadomi używania różnych kolorów do różnych celów. W otwartym miejscu pracy lub przestrzeni coworkingowej możemy wykorzystać żywe barwy, które wnoszą energię do wnętrza. Bardziej subtelne i proste kolory powinny być zaś używane w sali konferencyjnej lub małym biurze, w którym musimy usiąść i skupić się na zadaniach” – zauważa Bentzen.

Inspirujące środowisko pracy

Chociaż nasz sposób postrzegania kolorów jest kwestią indywidualną, oddziaływanie barw na codzienne życie jest niezaprzeczalne – kolory, które nas otaczają, wpływają na to, jak się czujemy i jakie emocje nam towarzyszą. Mogą pobudzać do pracy, wysiłku intelektualnego i stymulować nowe pomysły lub relaksować, wyciszać i uspokajać. Mogą także rozpraszać lub powodować irytację, która nie sprzyja produktywności. Dlatego kolor jest tak istotnym elementem aranżacji każdego pomieszczenia, szczególnie przestrzeni roboczej. Odpowiednie zestawienia kolorystyczne w biurze, podobnie jak dobrze zaprojektowane wyposażenie, mogą podnosić efektywność i mobilizować zespół. Filozofia Muuto znalazła wyraz w kartach kolorystycznych, opracowanych w oparciu o wiedzę ekspertów i badaczy, dla każdego z tworzyw dostępnych w ofercie firmy. Dzięki propozycjom klienci mają możliwość zaprojektowania harmonijnych wnętrz, idealnie dostosowanych do funkcji, jaką mają spełniać i wspierających zadania, jakie stoją przed ich użytkownikami.

„Ostatecznie czynnikiem, który sprawia, że dany kolor pasuje do świata Muuto są emocje, które odczuwamy, gdy na niego patrzymy. Kolor jest istotną częścią DNA naszej marki. Dlatego dążymy do postrzegania koloru jako integralnego elementu wnętrza, który bierzemy pod uwagę podczas projektowania miejsca pracy, wyboru mebli do salonu czy projektowania oświetlenia w restauracji. Chodzi o potraktowanie koloru jako sposobu na podkreślenie przeznaczenia i funkcjonalności przestrzeni, w której mieszkamy czy pracujemy, abyśmy czuli się w niej swobodnie i mogli się zrelaksować” – mówi Thomas Bentzen. I w ramach podsumowania dodaje: „Na koniec dnia wszystkie rozważania związane z kolorami sprowadzają się do tego, jaki funkcjonalny i estetyczny efekt chcemy uzyskać za jego pomocą. Podsumowując – dążymy do scharakteryzowania cech każdej z barw i emocji, jakie wywołuje, aby móc za nimi podążać i odpowiednio implementować w naszych projektach.”

Spektrum aranżacyjnych możliwości

Holistyczne podejście do aranżacji wnętrz prezentowane przez Muuto widoczne jest także w działaniach partnerów skandynawskiego producenta. Filozofię, dotyczącą wpływu kolorów czy materiałów na nasze samopoczucie, prezentuje partner Muuto – firma Bene. Austriacki producent wysokiej jakości mebli biurowych zauważa, że w domowych wnętrzach jednym z priorytetów jest odpowiedni dobór kolorów. W przestrzeniach biurowych ten aspekt jest nadal niedoceniany. Tymczasem wysokiej jakości materiały zapewniają przyjemną, inspirującą atmosferę, a ich barwy warunkują, w jaki sposób otoczenie wpływa na pracowników. Bene wykorzystało te spostrzeżenia, aby uczynić biurowe wnętrza bardziej funkcjonalnymi i wspierającymi efektywność. Najnowsze zestawienia kolorystyczne i propozycje materiałów wykończeniowych, dostępnych w ofercie firmy, zebrane zostały w cztery spójne koncepcje aranżacyjne pod nazwą Bene Spectrum.

Firmy Muuto i Bene współpracują przy projektach aranżacji przestrzeni biurowych wierząc, że umiejętnie zaplanowany wachlarz kolorystyczny może stymulować efektywność i wpływać na samopoczucie w miejscu pracy.

Jednym ze wspólnie zrealizowanych projektów jest siedziba firmy CCC, gdzie podczas wyboru mebli do kawiarni firmy kryteria były z góry określone. Architektom z In Design zależało na tym, aby wyposażenie wpisało się w kameralną stylistykę nawiązującą do wnętrz domowych. Kolorystyka musiała być zatem spójna z pastelowymi tapicerkami, kontrastowymi elementami architektonicznymi i powierzchniami z naturalnego drewna. Ważna oczywiście była jakość, mogąca sprostać częstemu użytkowaniu we wnętrzach komercyjnych.

Na uwagę zasługuje również drugi wspólny projekt – wnętrze nagrodzone w 2019r. nagrodą Prime Property Prize. To siedziba firmy L’Oréal w Warszawie zaprojektowana przez Trzop Architekci. Stonowana kolorystyka biura: szarości i biele, dopełniona została odcieniami błękitów, fioletów i mocnym niebieskim odcieniem. Całość doskonale komponuje się z ciepłym dębowym drewnem i zielenią naturalnej roślinności. Jedyny kontrast stanowią stalowe konstrukcje przepierzeń i niektóre meble twarde w czarnej barwie.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!