Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
"Śliski", czyli korpomodel podbija świat - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Bez kategorii

„Śliski”, czyli korpomodel podbija świat

25 kwietnia 2023 9 min czytania

Jestem przekonana, że nie należysz do tych, którzy okazują komuś respekt, zainteresowanie i upewniają o swoim zaangażowaniu i sympatii, aby następnie zignorować tę osobę, kiedy nie ma nad tobą władzy – a przynajmniej tak ci się wydaje. Z pewnością jednak spotkałeś ten typ w swoim zawodowym życiu.

X był gwiazdą – już nie jest

Pracował w koncernie medialnym na dyrektorskim stanowisku. Miał władzę i budżety oraz ludzi, którzy byli od niego zależni. Swój dyrektorski awans zawdzięczał temu, że pracował w firmie od lat oraz wiedział, z kim trzeba trzymać, żeby mieć plecy i protektorów. Trzymanie z kimś wymagało niekwestionowania wątpliwych pomysłów, zgadzania się na robienie rzeczy moralnie wątpliwych, dawania cichego przyzwolenia na nieetyczne traktowanie ludzi i śmianie się z niestosownych dowcipów odpowiednich osób.

Nie wymagało lojalności, więc X nie wiedział nawet, czym owa lojalność jest. Nic dziwnego, skoro nawet w stosunku do własnych wartości nie był wierny i lojalny – wiele lat temu przestał się bowiem zastanawiać nad takimi niebiznesowymi sprawami. X wiedział, że swój awans zawdzięczał bardziej umiejętnościom dyplomatycznym niż kompetencjom. Nikt go przecież nie nauczył, co to znaczy być liderem z prawdziwego zdarzenia. Od swoich przełożonych, raczej znakomitych ekspertów niż menedżerów, też tego nauczyć się nie mógł. Ale też i po co, skoro jego szefowie nie mieli kompetencji przywódczych i odnosili sukcesy, a jak pokazywał jego własny awans, on też osiągnął sukces.

Miał jednak świadomość, że gdyby go ktoś przepytał, obserwował wnikliwie w pracy, postawił rzetelną diagnozę jego umiejętności menedżerskich, odkryłby jego niedostatki. Dlatego rozumiał, że musi pilnować swojej pracy w firmie za wszelką cenę. Gdyby ją stracił, musiałby zaczynać wszystko od początku – w profesjonalnych firmach weryfikujących kandydatów pod kątem wiedzy, umiejętności i postaw wylądowałby najwyżej na stanowisku specjalisty.

Marka firmy, jego pracodawcy, która dla niego była całym dotychczasowym światem zawodowym, na szerokim rynku pracy nie była już takim gigantem. Mając to na uwadze, w pracy X był skuteczny za wszelką cenę. Wiedział, że sponsorzy i protektorzy oczekują od niego nade wszystko skuteczności w realizacji zakładanych budżetów. Realizował je więc bezwzględnie, nie patrząc na koszty ponoszone przez swoją rodzinę i pracowników. Rodziny zresztą nie widywał, ponieważ przesiadywał w firmie dniami i nocami, aby udowodnić swoje zaangażowanie. Źle to znosił, był zmęczony i sfrustrowany, co odbijało się na jego stosunku do współpracowników, od których oczekiwał podobnych poświęceń i dyspozycyjności. Irytowali go ludzie zadowoleni i szczęśliwi. Do pasji doprowadzali go pracownicy oczekujący zgody na udział w szkoleniach organizowanych przez HR. Skoro on sam nie musiał się szkolić, nie widział najmniejszej potrzeby, żeby czas potrzebny na realizację ambitnych celów poświęcać na jakieś szkolenia i działania rozwojowe. Zresztą, tego samego zdania byli przecież jego przełożeni!

Przez długi czas miałam na temat X mieszane uczucia. Zawsze kiedy mnie widział, był nad wyraz grzeczny, miły i profesjonalny. Jednak pytany o nieobecność jego ludzi podczas kolejnych szkoleń, odejścia najlepszych ludzi z jego zespołu oraz zgłaszane raz po raz wątpliwości dotyczące mobbingu, udzielał pokrętnych odpowiedzi. Problemów nie widział, wina leżała po stronie roszczeniowych pracowników i wyśrubowanej, nierealnej strategii. Nie odpowiadał wprost, kiedy interesowałam się, jakie jest stanowisko szefów, którym zgłasza, że cele dla działu są nierealne.

Wiedziałam z firmowych korytarzy, że X negował potrzebę rozmów okresowych oraz inicjatyw typu badanie 360 stopni, jednak pytany o to, zawsze wyrażał swoje gorące wsparcie. Bo X się nie konfrontował z osobami, które mogły mu jakoś zagrażać. Po takim rozmowach miał zwyczaj często wpadać na kawę, żeby komplementować mój wygląd, znakomite pomysły, projekty oferowane pracownikom i jemu jako menedżerowi, wspaniałą atmosferę mojego gabinetu oraz moją obecność w firmie, ważną dla niego prywatnie i zawodowo. Ogromnie doceniał fakt, że może liczyć na moje wsparcie, doradztwo i coaching oraz że może się ode mnie uczyć, jak być dobrym człowiekiem. Takie rozmowy intensyfikowały się przed rozpoczęciem planowania budżetów wynagrodzeń i awansów. W dniu, w którym poszła w firmie wieść, że rezygnuję z pracy w charakterze dyrektora personalnego, X nie powiedział mi dzień dobry w windzie. Jako jeden z nielicznych nie odpowiedział również na e‑maila, którego wysłałam, żegnając się z pracownikami. Przestał lubić moje publikacje i wpisy na Facebooku, co miał zwyczaj czynić wcześniej. Nie było to dla mnie zaskoczeniem, więc przeszłam nad tym do porządku dziennego. Zdziwiłam się natomiast, kiedy po roku zobaczyłam e‑mail od X w swojej skrzynce pocztowej. Gratulował mi sukcesu, że po latach bycia dyrektorem zostałam podwójną panią prezes, widział stronę internetową i zasłużone dla niej wyróżnienia, bloga czytuje od deski do deski… i czy mogłabym napisać mu referencje, ponieważ jest w trakcie procesu rekrutacyjnego, a wie, że rekruterzy skontaktują się ze mną w pierwszej kolejności z racji tego, że byłam wieloletnim i znanym im dobrze dyrektorem personalnym.

Uprzejmie odmówiłam. Nie zapytał o powody.

Po co tak?

Uprzedzając pytania, zaznaczę, że X jest postacią fikcyjną o tyle, że stanowi zlepek cech kilku osób, które spotkałam na drodze zawodowej. Historia z prośbą o referencje jest prawdziwa. To, na co chcę zwrócić dziś uwagę, to nie kwestia oddawania duszy korporacji w miejsce budowania dobrych, międzyludzkich relacji.

Interesuje mnie pytanie: Po co tak? Nie ma długoterminowych zysków z podobnych do opisanej strategii komunikowania się z ludźmi. Skąd pomysł, że to ma sens i się opłaca?

  • Zysk w postaci awansu, na który się nie zasłużyło w opinii własnej oraz profesjonalistów?

  • Strach zamiast radości przypisany na stałe do awansu?

  • Rosnąca wokół człowieka grupa ludzi, którzy tracą do niego szacunek?

  • Trwonienie kapitału relacji, który w dzisiejszych czasach jest istotnym elementem kapitału osobistego?

  • Ogromny lęk przed utratą pracy w miejsce przekonania, że się pracuje z poczuciem frajdy i z możliwością wyboru?

Człowiek, który psuje świat

Jestem dość uodporniona na różne zachowania. Niewiele mnie dziwi, irytuje czy wytrąca z równowagi. Ludzie mają prawo realizować swoje cele zgodnie z własnymi potrzebami. Mogę nie akceptować tego, podobnie jak sposobów na to, ale to rozumiem. Nie oceniam, bo i po co.

To, na co mam m.in. zdecydowanie niską tolerancję, to ignorowanie mnie, nielojalność i dwulicowość. Te zachowania są świadectwem tego, że człowiek, który im ulega, myśli krótkoterminowo, nie szanuje siebie i ludzi oraz nie rozumie, dlaczego lojalność wobec siebie i innych jest cechą budującą wartościowy świat. Tacy ludzie po prostu psują sferę relacji, w której żyjemy i pracujemy. A ludzie z marką śliski lub psuja, o czym warto pamiętać, nie otrzymają referencji od tych, którzy codziennie zadają sobie trud i głowią, jak wprowadzać dobre zmiany, rozwijać biznes i firmę, która nam za to płaci, rozwijać ludzi, za których odpowiadamy, biorąc wynagrodzenie menedżerskie, oraz rozwijać siebie, żeby w lustrze widzieć przyzwoitego człowieka. A jeśli do tego wspomniana psuja jest niekonsekwentna i zapomina, że konsekwentnie przez lata budowała sobie reputację śliskiego i nieprofesjonalnego pracownika lub menedżera, to mamy prawo oceniać ją nagannie i referencji odmówić lub uczciwie uprzedzić, że nie będą one pozytywne.

Przyznaję ludziom pełne prawo nie zgadzać się ze mną, nie lubić mnie lub nie znajdować niczego ciekawego w mojej ofercie. To w żaden sposób nie wpływa na moją samoocenę. Ba, szanuję i wysoko oceniam ludzi, którzy uczciwie komunikują swój prawdziwy stosunek do rzeczy, spraw i ludzi, także jeśli jest on krytyczny. Oczywiście, wymaga to dobrze rozumianej asertywności połączonej z szacunkiem dla odmiennych poglądów. Otwarta, odważna i szczera komunikacja to wartość sama w sobie, podobnie jak umiejętność prowadzenia dyskusji w gronie, które ma odmienne poglądy. Szanuję osoby o odmiennych poglądach i równocześnie nie odczuwam sympatii dla osób, które:

  • Udają szacunek, przyjaźń, ciepłe uczucia, atencję i przywiązanie dla drugiego człowieka ze względu na jego stanowisko, władzę i budżety – odejście z firmy jest znakomitym tego testem, którego ten właśnie typ nie zdaje, choć większość zdaje śpiewająco.

  • Silą się na serdeczny uśmiech wbrew temu, że na widok drugiej osoby podnosi im się ciśnienie i rośnie nadkwasota.

  • Mataczą, bojąc się odważnie zakomunikować swoje zdanie.

  • Nie wstydzą się braku lojalności wobec osób im lojalnych lub racjonalizują nielojalność, szukając dla niej usprawiedliwień.

  • Niewolą sami siebie, uruchamiając spiralę „wolno mi czynić nieprzyzwoicie ze względu na…”, co napędza proces patologicznej komunikacji i relacji w miejscu pracy.

  • Mylą cele z wartościami.

Powiedzmy sobie uczciwie – to nie korporacja, to ludzie czynią sami sobie.

Jak zwykle – radę mam jedną. Na innych mamy ograniczony wpływ, na siebie – całkowity. Nie musisz uśmiechać się do ludzi, których nie lubisz. Wystarczy, abyś był profesjonalny i przyzwoity w codziennych relacjach z nimi. Masz znacznie większy wybór niż stukanie obcasami, sztuczne uśmiechy czy odgrywanie przed władzą jakiś sztucznych ról. Większość moich przełożonych, a dziś moi klienci cenią mnie za to, że komunikuję się wprost bez potrzeby ściemnianianawijania makaronu na uszy (jeśli wiesz, o czym mówię). Pisząc teksty na blogi, również nie piszę ich pod publikę w celu zdobycia poklasku, rozumiejąc, że są wymagające i ustawiają czytelnikowi wysoko poprzeczkę. Spróbuj podobnie, a zobaczysz, z jaką łatwością i obustronną przyjemnością będziesz mógł prosić ważnych ludzi o referencje.

Ciekawa jestem twoich doświadczeń ze śliskimi. Jeśli takich znajdziesz w swoim otoczeniu, zaparkuj ich na liście kałuża, a nie ocean, choć pierwszy z nimi kontakt może stwarzać wrażenie, że oto spotkałeś osobę, która przepłynie dla Ciebie wszystkie oceany świata. Jeśli znajdujesz argumenty na obronę takich zachowań – zapraszam do podzielenia się i do dyskusji. A może przychodzą ci do głowy inne typy korpoludzi, wówczas napisz, proszę (mój blog Jesteś Marką jest do dyspozycji) lub podrzuć pomysł, a to ja o nich napiszę.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!