Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Szef społecznie (nie)odpowiedzialny

25 kwietnia 2023 6 min czytania

Koncept H2H (Human to Human) wypierający B2B czy B2C wdziera się w agendy biznesowe zarządów spółek, wpływając na charakter strategicznych priorytetów. Coraz częściej i coraz bardziej otwarcie w debacie publicznej pojawiają się kwestie związane z mobbingiem i zachowaniami w pracy naruszającymi godność człowieka.

To kieruje uwagę społeczną, w tym także uwagę inwestorów, partnerów biznesowych i klientów, na kwestie dotyczące jakości kultury zarządzania. Budowanie zdrowej kultury organizacji to zadanie długoterminowe i ambitne.

W tym kontekście wagi nabiera kwestia odpowiedzialności zarządzających najwyższego szczebla, którzy osobiście reprezentują biznes przed pracownikami, klientami, radami nadzorczymi i akcjonariuszami, a tym samym są odpowiedzialni za jakość kultury zarządzania w swoich firmach – odpowiadają za promowanie oczekiwanych wartości, definiowanie nieakceptowalnych i egzekwowanie właściwych postaw i zachowań raportującej kadry menedżerskiej.

Wszyscy wiemy, że w biznesie jest czas tylko na te kwestie, które zarząd wskaże jako priorytety i wymagane standardy. Może więc w przyszłości, w przypadku zaistnienia w firmie zjawiska mobbingu i poważnego naruszenia profesjonalnych standardów menedżerskich, honorowo do dymisji powinien podawać się zarząd lub jego członkowie odpowiedzialni wszak nie tylko za wynik budżetowy? Śmiała teza? Tyle profesjonalizmu, ile osobistej odpowiedzialności mierzonej cyframi wynagrodzenia.

Kultura zjada reputację lidera na śniadanie

Parafrazując słowa Petera Druckera o wyższości kultury nad strategią firmy. Nie ufam historiom o odpowiedzialnym biznesie i wysokiej jakości ofercie w przypadku firm, w których panuje niska, koszarowa, jarmarczna czy byle jaka kultura zarządzania i komunikacji. Bo jakaś panuje zawsze.

Budowanie marki w dzisiejszych czasach to konwersacja ze wszystkimi ważnymi partnerami, także pracownikami, skoro w biznesie wygrywa się dziś z konkurencją dzięki kompetentnym, zaangażowanym i zmotywowanym pracownikom, zarządzanym przez świadomych i kompetentnych liderów.

Historia firmy opowiadana na rynku poprzez działania CSR, kampanie reklamowe, employer brandingowe i inne aktywności komunikacyjne musi być wiarygodna i spójna z tą snutą przez pracowników przy rodzinnym obiedzie. Niejedna firma zaliczyła kryzys, gdy klienci dowiedzieli się, że wysoką jakość produktów zawdzięcza się wyzyskowi siły roboczej.

Na co mamy wpływ?

W firmach opartych na wytworach intelektualnych pracowników wiedzy jest dokładnie tak samo, z czego powinny zdać sobie szybko sprawę organizacje mające aspiracje budowania pozycji lidera swoich rynków. Dziś taki sam kryzys może dotknąć firmę, która bez szacunku traktuje swoich pracowników tu, w środku Europy, nie tylko w krajach Trzeciego Świata.

My jednak skupimy się dziś nie na kryzysach reputacji, ale na tym, na co mamy wpływ – na sobie i naszych osobistych standardach komunikacji i zarządzania. W końcu spotykamy się w przestrzeni harwardzkiej Blogosfery Liderów Biznesu. Skoncentrujmy naszą uwagę na zaufaniu do nas i naszej firmy, która chcąc w dzisiejszych czasach skutecznie konkurować na rynku, winna zadbać o kapitał reputacji własnej i zarządzających nią liderów.

Zbuduj swoją strategię personalną opartą na szacunku.

Relacje oparte na szacunku

Właśnie – liderów. Lider, jak już wspominaliśmy we wcześniejszych tekstach, to ktoś więcej niż szef posiadający formalną władzę przypisaną do stanowiska z wyższych szczebli struktury organizacyjnej. To osoba skutecznie budująca autorytet dzięki okazywaniu innym szacunku. To marka osobista premium spełniająca kryteria, które precyzyjnie opisuję w książce Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą.

Biznes budujący skutecznie swoją wartość rozumie dziś, że warunkiem sukcesu jest szeroko rozumiana odpowiedzialność społeczna wpisana w strategię biznesową i jej kluczowy kawałek, nazywany strategią personalną.

Przyjrzyjmy się więc, co w praktyce cechuje lidera społecznie odpowiedzialnego:

  • rozumie, że jego sposób komunikowania firmowej strategii podległym ludziom wpływa na efektywność biznesową firmy;

  • jest świadom, że sposób, w jaki komunikuje się na co dzień z podwładnymi i kolegami, wpływa na ich samopoczucie (zdrowie), poczucie własnej wartości, standardy etyczne, sposób traktowania innych, etc.;

  • odpowiedzialnie promuje pożądane wartości;

  • rozumie, że należy rozwijać inteligencję duchową, bo to w biznesie sfera etyki i moralności;

  • zarządza ludźmi w sposób motywujący do zgody i współpracy bardziej niż do niezgody, tropienia obcychwrogich sił wewnętrznych/zewnętrznych;

  • widzi wpływ działalności firmy na otoczenie i zasoby wewnętrzne/zewnętrzne;

  • jest świadom swojej strategii zawodowej, osobistych wartości, talentów, bo dzięki temu sprawnie rozwija kapitał talentów podległych mu ludzi;

  • pozyskuje wiedzę na temat generacji Y i Z, bo zarządzanie w środowisku multigeneracyjnym to nowe wyzwanie profesjonalnych liderów biznesu – nie złości się z powodu ich odmienności, tylko szuka skutecznych narzędzi motywacji i współpracy;

  • rozumie, że młodzi pracownicy uczą się od niego – że kształtuje ich na całe życie – w przyszłości będą powielać jego postawy i styl komunikacji budujący lub rujnujący kapitał intelektualny i społeczny, choćby kapitał zaufania w biznesie;

  • reaguje w sytuacjach, w których w jego otoczeniu dzieją się rzeczy złe i patologie;

  • stosuje jasne i sprawiedliwe zasady oceniania i nagradzania;

  • nie relatywizuje i nie odmienia przez przypadki pojęć honor, lojalnośćodpowiedzialność.

Ktoś może pomyśleć: mam być harcerzem, czy co? Jeśli to oznacza: prawy, odpowiedzialny, realizujący powierzone cele, kreujący właściwe standardy, mający tym samym powody do wysokiej samooceny i wypinania piersi po ordery, premie i menedżerską pensję, to tak!

Szef społecznie odpowiedzialny

Tak, każdy normalny człowiek chce pracować pod okiem odpowiedzialnego szefa, angażować się w realizację jego ambitnych celów i uczyć od niego dobrych praktyk. Nie chcemy pracować z szefami nieodpowiedzialnymi społecznie, bo tacy, z tej większej części życia – spędzanej w pracy – mogą uczynić piekło i umieranie od poniedziałku do piątku w miejsce poczucia frajdy, rozwoju i realizacji zawodowej.

Zastanów się, gdzie na skali szef (nie)odpowiedzialny społecznie w kontekście zaproponowanych powyżej kryteriów umieszczą cię Twoi pracownicy? Zachęcam też do uzupełnienia listy kryteriów, które charakteryzują lidera społecznie odpowiedzialnego, budującego odpowiedzialny biznes w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym. Wiem, że poruszyłam temat, o którym nie mówi się wprost – może jednak warto rzeczy dobre i złe nazywać po imieniu. Profesjonalne zarządzanie to nie dyplomacja, tylko skuteczna i spójna komunikacja, prowadząca do dobrych zmian.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!