Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Twoi pracownicy nie są otwarci na zmiany? Wykorzystaj storytelling

26 kwietnia 2023 4 min czytania

Przyśpieszona transformacja cyfrowa, wymuszona przez wydarzenia ostatnich kilkunastu miesięcy, dotyczy większości polskich firm. Często jednak łatwiej jest wprowadzić nowy program czy system komputerowy niż przekonać pracowników do akceptacji zmian. Rozwiązaniem może być storytelling.

Wykorzystywanie dużych baz danych i algorytmów tzw. sztucznej inteligencji,  personalizacja klienta, automatyzacja, robotyzacja, silniki rekomendacji, boty, chmura, internet rzeczy, 5G… Nie ulega wątpliwości, że nowe technologie – między innymi dzięki pandemii – gwałtownie zmieniają obraz polskiego i światowego biznesu. Okazuje się jednak, że łatwiej jest wdrożyć nowe rozwiązanie technologiczne niż przekonać pracowników do wykorzystania tych zmian.

Technologia wdrożona, lecz niewykorzystana

Ciekawe spojrzenie na kwestię zachęcenia pracowników do przyjęcia i wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych zaproponowała doktorantka Uniwersytetu Vaasa (Finlandia), Valeria Boldosova. Warto przy tym podkreślić, że tematyka jej pracy doktorskiej bazowała na prawdziwych wyzwaniach, z jakimi borykały się konkretne firmy wdrażające nowe technologie (fińskie oddziały międzynarodowych korporacji).

Co zaobserwowali menedżerowie tych firm? Największym wyzwaniem okazało się zachęcenie pracowników do wykorzystywania technologii analitycznych wykorzystujących duże bazy danych. Ich podwładni nie rozumieli, dlaczego doszło do zmian, w jakim celu zostały one wprowadzone, a przede wszystkim – w jaki sposób mogą one usprawnić ich pracę. Niektórzy czuli się wręcz zagrożeni i nie ufali nowym rozwiązaniom. W efekcie firmy nie wykorzystywały sporej części potencjału, jaki niosło ze sobą wdrożenie zaawansowanych technologii analitycznych. Wąskim gardłem na drodze do rozwoju biznesu okazywał się więc nie dług technologiczny, ale zwyczajni ludzie.

Przestań mówić o liczbach, zacznij opowiadać historie

Jak dowodzi doktorantka fińskiego uniwersytetu, pracownicy rzeczywiście mogą mieć problem z przyswajaniem i akceptowaniem suchych danych – nawet imponujących – które uzasadniają wdrożenie jakiejś technologii. Zamiast tego zaleca wykorzystanie storytellingu, czyli… opowiadanie historii.

Nie chodzi oczywiście o to, by menedżer zespołu czy lider organizacji zaczął rywalizować z braćmi Grimm lub Andersenem, snując wciągające, ale fikcyjne opowieści. Storytellig polega na czymś zupełnie innym (choć jest to temat na oddzielny artykuł), a jego najważniejszymi wartościami powinny być: autentyczność, zbudowanie zaufania i przekazanie emocji.

Język korzyści i przykładów

Jak to zrobić? Pozytywne historie opowiadane przez menedżerów powinny – mimo wszystko – opierać się na konkretnych danych, ale najmocniejszy akcent należy położyć na wydobycie wartości, jakie te dane ze sobą niosą. Same liczby szybko zostaną bowiem zapomniane, natomiast pozytywny przekaz, umieszczony w odpowiednim kontekście biznesowym, będzie zapamiętany. Co ważniejsze, opowiadane historie powinny umożliwić łatwiejsze zrozumienie korzyści, jakie niesie ze sobą wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych, zwłaszcza osobom „nietechnicznym”.

Mocno zachęcam menedżerów do wykorzystywania storytellingu podczas kierowania organizacją w trakcie wdrażania transformacji technologicznej. Dzięki skutecznemu opowiadaniu historii firmy mogą zaobserwować nawet 80‑procentowy wzrost wykorzystania technologii analitycznych wśród pracowników, a dzięki temu – zdecydowane zwiększenie liczby transakcji i poziomu sprzedaży.
Valeria Boldosova

Opowiadane historie powinny być również maksymalnie konkretne, bazujące na realizowaniu autentycznych potrzeb i problemów klientów firmy.

Autorka opracowania wspomina o dwóch dodatkowych korzyściach z tak zrealizowanego storytellingu. Pierwszą, dość oczywistą, jest rozszerzenie kompetencji własnych pracowników zamiast zatrudniania (bardzo kosztownych) specjalistów zajmujących się analityką danych. Druga korzyść to natomiast obniżenie poziomu obaw u klientów – za pośrednictwem sprzedawców – związanych z bezpieczeństwem i prywatnością danych.

Indeks górny Źródło: Inspiracją do napisania tego materiału była praca doktorska Valerii Bodosovej Facts tell, but stories sell: The power of storytelling in influencing human behaviour toward big data analytics and smart services opublikowana przez wydawnictwo Uniwersytetu Vaasa. Indeks górny koniec

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!