Do 2030 roku Grupa Unibail‑Rodamco planuje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w swoich centrach handlowych o 50%. Przedsiębiorstwo jest pierwszą notowaną na giełdzie firmą z branży nieruchomości, która stworzyła tak ambitny i szeroko zakrojony plan. „Lepsze miejsca 2030” – taką nazwę nosi nowa strategia CSR Grupy Unibail‑Rodamco.
Partnerm materiału jest:

Genezą strategii „Lepsze miejsca 2030” było podpisanie w grudniu 2015 roku przez 195 państw paryskiego porozumienia klimatycznego podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych. Grupa Unibail‑Rodamco – właściciel takich centrów handlowych w Polsce, jak: Arkadia, Galeria Mokotów, Galeria Wileńska czy budowana właśnie Wroclavia – swoją długofalową strategię CSR ogłosiła we wrześniu 2016 roku.
Mniej znaczy lepiej
Nadrzędnym celem Unibail‑Rodamco jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 50%. Myślą przewodnią strategii wdrażanej we wszystkich centrach handlowych Grupy jest hasło „Mniej znaczy lepiej”, co oznacza nie tylko ograniczanie zużywanej energii, ale też skupienie się na optymalizacji działań w różnych aspektach. Cele strategii CSR mają wymiar ekologiczny i społeczny.
To pierwszy z czterech filarów strategii „Lepsze miejsca 2030”. Grupa Unibail‑Rodamco działa w tym zakresie dwutorowo: chce ograniczyć ślad węglowy poprzez dobór ekologicznych materiałów w procesie budowy nowych obiektów handlowych, a także zmniejszyć zużycie energii w już istniejących centrach. Docelowo wszystkie budynki należące do Unibail‑Rodamco mają korzystać z energii zielonej, a nie jak dotychczas brunatnej. Oświetlenie zostanie w 100% zamienione na technologię LED, a najemcy będą podpisywać odpowiednie porozumienia ekologiczne.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »
Biznes mądrze odpowiedzialny
Strategia | Odpowiedzialność społeczna Julia Słowik PLChoć działalność społeczna jest dziś niezwykle modna, zarówno wśród przedsiębiorców, jak i w ich otoczeniu, to już sam skrót CSR wzbudza w wielu mieszane uczucia.

Lepsza komunikacja
Drugi filar strategii koncentruje się na tym, w jaki sposób ludzie docierają do centrów handlowych grupy. Cel jest ambitny, ale jak najbardziej realny: do 2030 roku 75% klientów powinno korzystać ze zrównoważonych środków transportu. Aby zrealizować to założenie, Unibail‑Rodamco znacznie zwiększy liczbę miejsc parkingowych dla rowerów przy centrach, rozpocznie współpracę z lokalnymi władzami, aby optymalizować transport miejski w okolicy, wprowadzi też rozwiązania znane jako car‑sharing, stworzy kolejne miejsca ładowania samochodów elektrycznych. Ważny jest też wybór lokalizacji: centra z portfolio Grupy w Polsce – Arkadia, Galeria Mokotów, Galeria Wileńska i powstająca Wroclavia – są dobrze skomunikowane, więc klienci mogą zostawić samochód w garażu i skorzystać z transportu miejskiego lub wsiąść na rower.
Mniejsze lokalne bezrobocie
Trzeci filar strategii CSR to zaangażowanie w poprawę jakości życia lokalnych społeczności. Unibail‑Rodamco stopniowo wprowadza we wszystkich swoich centrach inicjatywę „UR for Jobs”, której celem jest podniesienie kwalifikacji zawodowych młodych, nieuprzywilejowanych mieszkańców okolicy, a także stworzenie specjalnie dla nich nowych miejsc pracy. W Polsce właśnie ruszyła rekrutacja do programu „Pracuj w Wileńskiej”, dzięki któremu w stołecznej galerii zostanie przeszkolonych kilkadziesiąt młodych osób z warszawskiej Pragi. Podczas drugiego etapu – targów pracy – uczestnicy programu wezmą udział w rozmowach rekrutacyjnych prowadzonych przez najemców Galerii Wileńskiej. Unibail‑Rodamco podejmuje współpracę z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, aby dotrzeć do ludzi potrzebujących wsparcia na początku zawodowej ścieżki. Docelowo program zostanie wdrożony we wszystkich centrach handlowych Grupy, a w jego efekcie pracę ma znaleźć aż tysiąc młodych osób rocznie.
Więcej wspólnej siły
Strategia nie mogłaby być efektywnie realizowana, gdyby nie zaangażowanie pracowników firmy. Dlatego czwarty filar polega na włączeniu w działania o charakterze CSR wszystkich osób zatrudnionych w Unibail‑Rodamco. Grupa chce zmotywować pracowników do zmiany postawy i myślenia o pracy. Każdy z nich ma wyznaczone cele związane z CSR, dodatkowo wytycza się cele grupowe – wszyscy działają wspólnie, żeby coś zmieniać. Pracownicy Unibail‑Rodamco są zaangażowani w wolontariat, m.in. podczas takich przedsięwzięć jak wspomniana inicjatywa „Pracuj w Wileńskiej”. Pilotażowe edycje programu we Francji, Holandii i Hiszpanii pokazały, że zaangażowanie pracowników przekroczyło oczekiwania. Uczestnicy wolontariatu w takiej formie czerpią dużą satysfakcję z działań prospołecznych. Oprócz tego Unibail‑Rodamco wprowadza zasady efektywnego zarządzania odpadami w biurach, dofinansowuje pracownikom transport publiczny, a inwestując w samochody służbowe, wybiera modele elektryczne lub hybrydowe.
Efekty na każdym etapie
„Lepsze miejsca 2030” to strategia długoterminowa, więc oczywiste jest, że na efekty niektórych wprowadzanych zmian będzie trzeba poczekać nawet kilka lat. Celem jest także zmiana myślenia – i wśród społeczności lokalnych, i wśród pracowników Unibail‑Rodamco – dlatego nikt nie oczekuje natychmiastowych efektów, choć pierwsze działania są widoczne od razu. W niektórych centrach handlowych nie korzysta się już z innego oświetlenia niż LED, nowe obiekty – jak na przykład dolnośląska Wroclavia – są budowane z wykorzystaniem ekologicznych materiałów, cykliści z pewnością zauważą więcej miejsc parkingowych dla rowerów.
Od wielu lat w obiektach handlowych z portfolio Grupy jest raportowany stopień zużycia energii i emisji dwutlenku węgla, takie dane zbieramy cały czas. Zajmuje się tym dział zrównoważonego rozwoju. Każdego roku prowadzimy badania marketingowe, które określają, w jaki sposób klienci dojeżdżają do centrów. Ludzie deklarują, jaką formę transportu wybierają najczęściej. Dodatkowo we wszystkich wejściach do obiektów są zainstalowane urządzenia liczące przemieszczających się ludzi. Dlatego dokładnie wiemy, ilu klientów wchodzi od strony parkingu, a ilu z ulicy. Liczone są również samochody wjeżdżające na parking.
W corocznym raporcie wewnętrznym firma będzie mówić o tym, w którym miejscu drogi do osiągnięcia głównego celu strategii się znajduje. Na pewno takie informacje będą docierać do mediów, a dzięki nim – do szerszej społeczności. Może to zainspiruje kolejne przedsiębiorstwa do podjęcia działań o charakterze CSR.
Odpowiednie dopasowanie
Obecnie Unibail‑Rodamco ma 73 centra handlowe w Europie, a strategię CSR jedną. Sposób realizacji tej strategii może się oczywiście nieco różnić w zależności od kraju. Na przykład w Polsce wyzwaniem jest rezygnacja z energii brunatnej i przejście na zieloną, podczas gdy we Francji nie ma tak dużego problemu – tam korzysta się przede wszystkim z energii atomowej.
Inny przykład to samochody elektryczne, które w Polsce nie są jeszcze tak popularne jak w niektórych krajach, gdzie istnieją programy rządowe dofinansowujące zakup tego typu pojazdów. W Polsce wciąż czekamy na rozwój takiej motoryzacji, ale Unibail‑Rodamco stara się zrobić krok naprzód i już teraz budować miejsca ładowania samochodów elektrycznych, bo prędzej czy później będzie u nas przybywać aut elektrycznych.
Unibail‑Rodamco, wprowadzając strategię CSR „Lepsze miejsca 2030”, jest pionierem w swoim sektorze. Można się zastanawiać, czy działania proekologiczne i prospołeczne są możliwe do zrealizowania w tak skomercjalizowanej branży. Obserwacja rynku pokazuje jednak, że odbiorcy – w tym przypadku klienci centrów handlowych – zwracają na to coraz większą uwagę. Chcą odwiedzać miejsca przyjazne dla środowiska, działające na rzecz otoczenia i lokalnych społeczności. Unibail‑Rodamco wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Chce promować pozytywne wzorce, które przekładają się na codzienne działania. Duże, międzynarodowe firmy oprócz typowo komercyjnej działalności mają także spore pole do popisu w obszarze pozytywnego wpływu na otoczenie i środowisko.