Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Tworzyć lepsze miejsca

25 kwietnia 2023 7 min czytania

Do 2030 roku Grupa Unibail‑Rodamco planuje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w swoich centrach handlowych o 50%. Przedsiębiorstwo jest pierwszą notowaną na giełdzie firmą z branży nieruchomości, która stworzyła tak ambitny i szeroko zakrojony plan. „Lepsze miejsca 2030” – taką nazwę nosi nowa strategia CSR Grupy Unibail‑Rodamco.

Partnerm materiału jest:

Tworzyć lepsze miejscaTworzyć lepsze miejsca

Genezą strategii „Lepsze miejsca 2030” było podpisanie w grudniu 2015 roku przez 195 państw paryskiego porozumienia klimatycznego podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych. Grupa Unibail‑Rodamco – właściciel takich centrów handlowych w Polsce, jak: Arkadia, Galeria Mokotów, Galeria Wileńska czy budowana właśnie Wroclavia – swoją długofalową strategię CSR ogłosiła we wrześniu 2016 roku.

Mniej znaczy lepiej

Nadrzędnym celem Unibail‑Rodamco jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 50%. Myślą przewodnią strategii wdrażanej we wszystkich centrach handlowych Grupy jest hasło „Mniej znaczy lepiej”, co oznacza nie tylko ograniczanie zużywanej energii, ale też skupienie się na optymalizacji działań w różnych aspektach. Cele strategii CSR mają wymiar ekologiczny i społeczny.

To pierwszy z czterech filarów strategii „Lepsze miejsca 2030”. Grupa Unibail‑Rodamco działa w tym zakresie dwutorowo: chce ograniczyć ślad węglowy poprzez dobór ekologicznych materiałów w procesie budowy nowych obiektów handlowych, a także zmniejszyć zużycie energii w już istniejących centrach. Docelowo wszystkie budynki należące do Unibail‑Rodamco mają korzystać z energii zielonej, a nie jak dotychczas brunatnej. Oświetlenie zostanie w 100% zamienione na technologię LED, a najemcy będą podpisywać odpowiednie porozumienia ekologiczne.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Biznes mądrze odpowiedzialny 

| Julia Słowik PL

Choć działalność społeczna jest dziś niezwykle modna, zarówno wśród przedsiębiorców, jak i w ich otoczeniu, to już sam skrót CSR wzbudza w wielu mieszane uczucia.

Lepsza komunikacja

Drugi filar strategii koncentruje się na tym, w jaki sposób ludzie docierają do centrów handlowych grupy. Cel jest ambitny, ale jak najbardziej realny: do 2030 roku 75% klientów powinno korzystać ze zrównoważonych środków transportu. Aby zrealizować to założenie, Unibail‑Rodamco znacznie zwiększy liczbę miejsc parkingowych dla rowerów przy centrach, rozpocznie współpracę z lokalnymi władzami, aby optymalizować transport miejski w okolicy, wprowadzi też rozwiązania znane jako car‑sharing, stworzy kolejne miejsca ładowania samochodów elektrycznych. Ważny jest też wybór lokalizacji: centra z portfolio Grupy w Polsce – Arkadia, Galeria Mokotów, Galeria Wileńska i powstająca Wroclavia – są dobrze skomunikowane, więc klienci mogą zostawić samochód w garażu i skorzystać z transportu miejskiego lub wsiąść na rower.

Mniejsze lokalne bezrobocie

Trzeci filar strategii CSR to zaangażowanie w poprawę jakości życia lokalnych społeczności. Unibail‑Rodamco stopniowo wprowadza we wszystkich swoich centrach inicjatywę „UR for Jobs”, której celem jest podniesienie kwalifikacji zawodowych młodych, nieuprzywilejowanych mieszkańców okolicy, a także stworzenie specjalnie dla nich nowych miejsc pracy. W Polsce właśnie ruszyła rekrutacja do programu „Pracuj w Wileńskiej”, dzięki któremu w stołecznej galerii zostanie przeszkolonych kilkadziesiąt młodych osób z warszawskiej Pragi. Podczas drugiego etapu – targów pracy – uczestnicy programu wezmą udział w rozmowach rekrutacyjnych prowadzonych przez najemców Galerii Wileńskiej. Unibail‑Rodamco podejmuje współpracę z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, aby dotrzeć do ludzi potrzebujących wsparcia na początku zawodowej ścieżki. Docelowo program zostanie wdrożony we wszystkich centrach handlowych Grupy, a w jego efekcie pracę ma znaleźć aż tysiąc młodych osób rocznie.

Więcej wspólnej siły

Strategia nie mogłaby być efektywnie realizowana, gdyby nie zaangażowanie pracowników firmy. Dlatego czwarty filar polega na włączeniu w działania o charakterze CSR wszystkich osób zatrudnionych w Unibail‑Rodamco. Grupa chce zmotywować pracowników do zmiany postawy i myślenia o pracy. Każdy z nich ma wyznaczone cele związane z CSR, dodatkowo wytycza się cele grupowe – wszyscy działają wspólnie, żeby coś zmieniać. Pracownicy Unibail‑Rodamco są zaangażowani w wolontariat, m.in. podczas takich przedsięwzięć jak wspomniana inicjatywa „Pracuj w Wileńskiej”. Pilotażowe edycje programu we Francji, Holandii i Hiszpanii pokazały, że zaangażowanie pracowników przekroczyło oczekiwania. Uczestnicy wolontariatu w takiej formie czerpią dużą satysfakcję z działań prospołecznych. Oprócz tego Unibail‑Rodamco wprowadza zasady efektywnego zarządzania odpadami w biurach, dofinansowuje pracownikom transport publiczny, a inwestując w samochody służbowe, wybiera modele elektryczne lub hybrydowe.

Efekty na każdym etapie

„Lepsze miejsca 2030” to strategia długoterminowa, więc oczywiste jest, że na efekty niektórych wprowadzanych zmian będzie trzeba poczekać nawet kilka lat. Celem jest także zmiana myślenia – i wśród społeczności lokalnych, i wśród pracowników Unibail‑Rodamco – dlatego nikt nie oczekuje natychmiastowych efektów, choć pierwsze działania są widoczne od razu. W niektórych centrach handlowych nie korzysta się już z innego oświetlenia niż LED, nowe obiekty – jak na przykład dolnośląska Wroclavia – są budowane z wykorzystaniem ekologicznych materiałów, cykliści z pewnością zauważą więcej miejsc parkingowych dla rowerów.

Od wielu lat w obiektach handlowych z portfolio Grupy jest raportowany stopień zużycia energii i emisji dwutlenku węgla, takie dane zbieramy cały czas. Zajmuje się tym dział zrównoważonego rozwoju. Każdego roku prowadzimy badania marketingowe, które określają, w jaki sposób klienci dojeżdżają do centrów. Ludzie deklarują, jaką formę transportu wybierają najczęściej. Dodatkowo we wszystkich wejściach do obiektów są zainstalowane urządzenia liczące przemieszczających się ludzi. Dlatego dokładnie wiemy, ilu klientów wchodzi od strony parkingu, a ilu z ulicy. Liczone są również samochody wjeżdżające na parking.

W corocznym raporcie wewnętrznym firma będzie mówić o tym, w którym miejscu drogi do osiągnięcia głównego celu strategii się znajduje. Na pewno takie informacje będą docierać do mediów, a dzięki nim – do szerszej społeczności. Może to zainspiruje kolejne przedsiębiorstwa do podjęcia działań o charakterze CSR.

Odpowiednie dopasowanie

Obecnie Unibail‑Rodamco ma 73 centra handlowe w Europie, a strategię CSR jedną. Sposób realizacji tej strategii może się oczywiście nieco różnić w zależności od kraju. Na przykład w Polsce wyzwaniem jest rezygnacja z energii brunatnej i przejście na zieloną, podczas gdy we Francji nie ma tak dużego problemu – tam korzysta się przede wszystkim z energii atomowej.

Inny przykład to samochody elektryczne, które w Polsce nie są jeszcze tak popularne jak w niektórych krajach, gdzie istnieją programy rządowe dofinansowujące zakup tego typu pojazdów. W Polsce wciąż czekamy na rozwój takiej motoryzacji, ale Unibail‑Rodamco stara się zrobić krok naprzód i już teraz budować miejsca ładowania samochodów elektrycznych, bo prędzej czy później będzie u nas przybywać aut elektrycznych.

Unibail‑Rodamco, wprowadzając strategię CSR „Lepsze miejsca 2030”, jest pionierem w swoim sektorze. Można się zastanawiać, czy działania proekologiczne i prospołeczne są możliwe do zrealizowania w tak skomercjalizowanej branży. Obserwacja rynku pokazuje jednak, że odbiorcy – w tym przypadku klienci centrów handlowych – zwracają na to coraz większą uwagę. Chcą odwiedzać miejsca przyjazne dla środowiska, działające na rzecz otoczenia i lokalnych społeczności. Unibail‑Rodamco wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Chce promować pozytywne wzorce, które przekładają się na codzienne działania. Duże, międzynarodowe firmy oprócz typowo komercyjnej działalności mają także spore pole do popisu w obszarze pozytywnego wpływu na otoczenie i środowisko.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!