Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

W trybach machiny sprzedażowej słychać pierwsze zgrzyty

25 kwietnia 2023 5 min czytania

Na polskim rynku w branżach o najwyższym poziomie konkurencyjności dotychczasowe podejście do sprzedaży przestaje się sprawdzać, a problemy przedsiębiorstw z realizacją prognoz zwiastują rychły schyłek sztywnej i procesowej organizacji sprzedaży. I choć ta zmiana nie nastąpi z dnia na dzień, to nadszedł już czas na przygotowanie działów sprzedażowych do oferowania odkrywczych i niestandardowych rozwiązań.

Sprzedaż oparta na wnikliwej obserwacji (insights selling) nie jest narzędziem dla przedsiębiorstw, które rywalizują z konkurencją w oferowaniu podobnych i niczym niewyróżniających się rozwiązań. To narzędzie dla firm i zespołów sprzedażowych, które osiągnęły określony poziom świadomości, dojrzałości kultury zarządzania sprzedażą i jakości ludzi w zespołach, pozwalający na oderwanie się od codziennego wyścigu sprzedażowego i wznoszenie się w kierunku coraz bardziej wyrafinowanych oczekiwań klientów. Skala tego wyzwania może przypominać zmiany, które rozpoczęły się w Polsce 15 lat temu wraz z próbami transformacji sprzedaży transakcyjnej na doradczą. Wówczas wyścig ruszył, ale praktyka pokazuje, że zaledwie 20% organizacji zbliżyło się do tego, co można nazwać przestawieniem się na inny sposób kreowania wartości dla klienta.

Co wynika z badania Wyzwania dyrektorów sprzedaży

Patrząc z perspektywy polskiego rynku sprzedażowego, warto zadać sobie pytanie: W jakim stopniu machina sprzedażowa zaistniała już na naszym rynku oraz czy sprzedaż oparta na wnikliwej obserwacji jest kolejnym antidotum na bolączki owej machiny? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie może pomóc analiza wyników badania Wyzwania dyrektorów sprzedaży przeprowadzonego przez ICAN Research w 2013 roku. Wyniki te pokazują, że szefowie sprzedaży dość optymistycznie oceniają sytuację i perspektywy swoich działów, jednak mimo to aż 40% badanych firm nie zrealizowało planu sprzedażowego w pierwszej połowie 2013 roku. Większość z tych organizacji nie ma formalnej metodologii sprzedaży, czym można tłumaczyć słabe wyniki. Jednak co trzecia z nich dysponuje taką metodologią, okazała się ona jednak niewystarczająca, by zapewnić sukces sprzedażowy. Obecne rozwiązania już nie wystarczają, a w firmach, które nie zrealizowały planu sprzedażowego, jest wiele do zrobienia.

Sięgnij po bestseller HBRP »

Zadanie dla prawdziwych liderów

Problem staje się jeszcze bardziej widoczny, gdy porównamy te wyniki z podobnym badaniem przeprowadzonym przez HBRP w 2010 roku. Z zestawienia tych dwóch badań wynika, że firmy działające w Polsce są niezwykle zróżnicowane pod kątem poziomu dojrzałości i rozwoju w zakresie systemów i procesów sprzedaży. Szczególnie niepokojący jest fakt, że wiele projektów, jakie podejmują przedsiębiorstwa w Polsce, okazuje się nieskutecznymi pod kątem celów i założeń, gdyż są objawem „szkolnych błędów” na drodze do podnoszenia efektywności i skuteczności sprzedaży. Z porównania wynika również, że w Polsce w ostatnich trzech latach nastąpił silny przyrost organizacji, które weszły w epokę machiny sprzedażowej. W 2010 roku prawie połowie polskich działów sprzedaży sen z powiek spędzała nieprzewidywalność wywołana brakiem wdrożenia odpowiednich systemów i procesów zarządzania sprzedażą. Natomiast już w 2013 roku grupa ta zmniejszyła się do prawie jednej trzeciej.

Badania wskazują również, że w Polsce zaledwie kilka procent przedsiębiorstw znajduje się na tym etapie rozwoju, w którym panują najlepsze warunki do przeprowadzenia transformacji opisywanej przez autorów artykułu. Na szczęście tempo ich przyrastania jest większe niż na dojrzałych i stabilnych rynkach zachodnich i coraz więcej szefów sprzedaży rozumie, że sprzedaż oparta na wnikliwej obserwacji to właściwy kierunek dla tych, którzy chcą być liderami na swoich rynkach i jako pierwsi wybudować przewagę konkurencyjną w zespołach sprzedaży. Ale wymaga to nie tylko nowych handlowców (stanowią zaledwie 13–17% całej populacji sprzedawców), ale i całkowicie nowych menedżerów zarządzających tymi handlowcami. A to wygląda na mocno nieuświadomioną potrzebę na polskim rynku.

Ewolucja organizacji sprzedażowych w Polsce będzie zmierzała w kierunku sprzedaży opartej na wnikliwej obserwacji.

Nowy standard sprzedaży

Gdy przed kilku laty miałem przyjemność wdrażać systemowe rozwiązania sprzedażowe z polskim klientem będącym częścią międzynarodowej korporacji, wyniki tej przemiany były na tyle dobre, że po odniesionym sukcesie w kraju rozwiązania te zostały uznane za europejski standard i przeniesione na inne oddziały tej globalnej firmy. I choć takich rozwiązań i przykładów z naszego rynku wciąż jest zbyt mało, to dalsza ewolucja organizacji sprzedażowych w Polsce będzie zmierzała w kierunku sprzedaży opartej na wnikliwej obserwacji. Kluczem do sukcesu będzie odpowiednie wyważenie, gdzie, kiedy i jak przeprowadzać tak głęboką transformację systemową.

Prawdziwy smak sukcesu poczują dopiero ci, którzy będą potrafili pogodzić dwa, wydawałoby się sprzeczne, rozwiązania i znajdą sposób, by uporządkować zarządzanie sprzedażą za pomocą takich procesów i systemów, które podniosą przewidywalność wyników i równocześnie pobudzą kreatywność, wnikliwość i swobodę działania handlowców. To zadanie dla prawdziwych liderów sprzedaży.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!