Ekspansja zagraniczna była wpisana w strategię rozwoju od początku działalności Delphia Yachts. Projektując pierwszą łódź, zakładaliśmy, że będzie przeznaczona także na eksport.
Realizacja tej strategii rozpoczęła się od Międzynarodowych Targów Poznańskich. Tam poznaliśmy holenderskiego przedsiębiorcę poszukującego polskich produktów, które mógłby importować. Chociaż był otwarty na różne kategorie produktów, zdecydował się na nasze łodzie, kupił je w dość dużej ilości.
Obecnie nasze jachty sprzedajemy właściwie na wszystkich najważniejszych rynkach na świecie. Eksportujemy produkty głównie do krajów europejskich, ale również Japonii, Stanów Zjednoczonych i Australii.
Budowę przewagi naszej firmy, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym, oparliśmy na żywotności naszych produktów. Obecnie wiele firm w różnych branżach sprzedaje produkty, które z założenia mają służyć klientowi przez zaledwie kilka lat. To celowe działanie, dzięki niemu klient ma wrócić po nowy model możliwie szybko. Tymczasem my zakładamy, że produkt wysokiej jakości ma dobrze służyć klientowi przez długi czas. Bardzo ważne było również znalezienie dobrego dystrybutora na najważniejszych europejskich rynkach. Nasz wybór padł na Karola Jabłońskiego, wszechstronnego żeglarza i zarazem wielokrotnego mistrza świata i Europy, pierwszego Polaka w regatach o puchar Ameryki. Z sukcesem udało mu się rozwinąć sprzedaż w Niemczech, gdzie mieszkał. Następnie wraz z bratem Hubertem rozbudowali sieć dilerską na Austrię, Szwajcarię, południową Danię i Holandię, a więc najważniejsze kraje, do których jeżdżą niemieccy żeglarze. Również w przypadku kooperacji z dystrybutorami stawiamy na długoterminową współpracę, bo Hubert nadal jest naszym głównym przedstawicielem na wspomnianych rynkach.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny:
Polski kapitał wychodzi poza Europę
Strategia | Badania rynku, Biznes międzynarodowy Michał Andrejczuk PL, Paweł Kubisiak PL, Mariusz SmolińskiZ badań wynika, że choć coraz więcej firm z polskim kapitałem przejawia aktywność na rynkach Azji i Ameryki Północnej, a nawet Afryki, to głównym kierunkiem ekspansji pozostaje Europa.

Mimo obecności na wielu zagranicznych rynkach mocno wykorzystujemy polskie zaplecze naszej firmy. Dotyczy to na przykład projektów łodzi, które od wielu lat tworzy dla nas Andrzej Skrzat. Autorem najnowszego modelu jachtu motorowego (Nautika 1150 Voyage) jest również Polak, Tomasz Rosiński. Czasem znajdujemy biuro projektowe o interesującym dorobku i decydujemy się na powierzenie mu projektu danej łodzi. Na odstępstwo od tej reguły decydujemy się w sytuacji, gdy jakiś zagraniczny projektant wypracował na tyle znaną markę, że jego nazwisko pomoże nam w sprzedaży finalnego produktu lub gdy od początku jest związany z określonym modelem, który chcemy wprowadzić do produkcji. Dlatego w przypadku modelu Maxi 1200 zdecydowaliśmy się na współpracę z Pelle Pettersonem (założycielem kupionej przez nas w 2012 roku marki Maxi Yachts) oraz Tonym Castro. To osoby znane i cenione w branży.
Kolejnym elementem budującym przewagę na zagranicznych rynkach jest szybkość działania. Tempo w branży jest bardzo ważne, bo wszyscy producenci uważnie śledzą trendy na rynku. To dość podobna sytuacja do branży motoryzacyjnej, w której najpierw jeden koncern przedstawia nowatorski model, a potem pozostali wprowadzają na rynek swoje odpowiedniki. W przypadku i samochodów, i łodzi ten, kto kształtuje trendy i jako pierwszy wchodzi na rynek, ma ogromne szanse na sukces. Takie nowatorskie rozwiązania należy prezentować na międzynarodowych targach. Nie jesteśmy oczywiście w stanie być wszędzie, ale na pewno nie zaniedbujemy najważniejszych imprez branżowych. Wolimy więc zainwestować w największe międzynarodowe targi, aby nasze produkty zobaczyło jak najwięcej osób. Niedawno w Düsseldorfie przedstawiliśmy nowy typ łodzi motorowej i nasze stoisko odwiedzało mnóstwo klientów i konkurentów. Spodziewamy się więc, że w przyszłym roku na rynku będzie dostępnych więcej tego typu modeli. Dlatego właśnie na międzynarodowych rynkach tak ważne jest opracowywanie niespotykanych wcześniej produktów i szybkie wdrażanie innowacyjnych wizji. MŻ