Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Z narzędzi do kreowania nowych rozwiązań korzystają nieliczni

26 kwietnia 2023 5 min czytania

Wszystkie firmy szukają produktu lub usługi, które całkowicie przeobrażą rynek. Mimo to, budując strategię biznesową na kolejne lata, najczęściej sięgają „do korzeni”, czyli bazują na tym, co jest znane i bliskie dotychczasowemu biznesowi. Dlatego są to strategie bardziej ewolucyjne niż rewolucyjne.

Firmy najczęściej znają klientów oraz ich bieżące potrzeby i oczekiwania. Aby zdobyć tę wiedzę, robią lub kupują różne badania. Okresowo przeprowadzają ankiety, dzięki czemu mogą dostrzec rodzące się trendy i relatywnie szybko na nie zareagować. Jest to działanie reaktywne zamiast proaktywnego – organizacje raczej nie tworzą nowych rynków czy nowych potrzeb konsumentów, a jedynie odpowiadają na ich oczekiwania. Start‑upy mają co prawda inny styl działania, ale często ograniczenia kapitałowe nie pozwalają im nabrać rozmachu, aby szybko i szeroko wejść na rynek. Stąd ich pomysły, generalnie dość niszowe, nie przebijają się szybko do masowej świadomości nabywców.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Organizacje, które już są osadzone na gospodarczej mapie Polski, zawężają obszar poszukiwań inspiracji do najbliższego otoczenia, preferując przy tym strategię małych kroczków. Jeżeli już decydują się na większe, ich strategia opiera się z reguły na fuzjach i przejęciach. Nadal nie dzieje się więc nic rewolucyjnego, a widocznym efektem jest tylko zmiana balansu rynkowego dzięki skokowemu przyrostowi. W tradycyjnym modelu organizacji, zwłaszcza takiej z długą historią sukcesów, łatwiej jest uzasadnić decyzję o rozwoju bliską dotychczasowego biznesu niż „rewolucyjne” posunięcie, szczególnie gdy decyzja okaże się błędna. Na takie ryzyko znacznie łatwiej decydują się młode firmy „nieobciążone” bagażem doświadczeń.

Schematyzm myślenia o swoim biznesie i jego kierunkach rozwoju mocno ograniczają, z czego już część firm zdała sobie sprawę. Dostrzegły one, że tradycyjne podejście nie sprzyja kreacji, że warto na siebie spojrzeć niejako „z zewnątrz”, bo taka analiza może przynieść wiele ciekawych odkryć. Niektóre nawet zaczęły się zachowywać jak firmy venture capital albo rozwijają inkubatory innowacyjności.

Ucieczką od schematyzmu może też być korzystanie z doświadczenia menedżerów pracujących w innych branżach. W tym kontekście zauważyliśmy ciekawy trend migracji ludzi na przykład między firmami z branży FMCG i finansowej. Banki i producenci dóbr szybko zbywalnych sprzedają swoje produkty w zupełnie inny sposób, dlatego bankowcy postanowili ściągnąć do siebie ekspertów, którzy inaczej postrzegają konsumentów, inaczej o nich myślą, inaczej z nimi pracują.

My już podążamy drogą efektywności. Idziesz z nami? »

Coraz powszechniejsza staje się też idea time to market. Procesy w korporacjach przebiegają według ściśle zaprojektowanych działań. Często jest tak, że po uzyskaniu wymaganych pieczątek i podpisów pomysł nadaje się do kosza, bo na przykład ktoś inny zaproponował rynkowi podobne rozwiązanie. Dlatego idea szybkiego procesowania staje się coraz powszechniejsza. Powstała nawet nazwa dla organizacji, które w ten sposób pracują. Zwinne organizacje to firmy, które działają według schematu: mamy pomysł, bardzo szybko nad nim pracujemy, budujemy prototyp, sprawdzamy rynek, wdrażamy zmiany albo rezygnujemy z dalszych prac.

W sposobie myślenia i pracy wielu korporacji widać więc, że tradycyjny model funkcjonowania już nie wystarcza, że trzeba się zmienić i zrobić kolejny krok. Ten krok wspomagają dostępne na rynku narzędzia do kreacji. W PwC mamy program zwany Startup Collider. Połączenie know‑how naszej korporacji, znajomości realiów rynkowych, rozumienia konsumentów, mocnego osadzenia w liczbach ze swobodną kreatywnością start‑upów daje zaskakująco dobre wyniki.

Staramy się pracować z klientami zgodnie ze zwinnymi metodykami – wymyślamy różne rozwiązania, tworzymy hipotezy, robimy sesje kreatywne, na których nie „zabijamy” żadnego pomysłu. Wręcz przeciwnie – testujemy, a wybrane doprowadzamy do etapu prototypów i wtedy wspólnie podejmujemy decyzję – kontynuować czy kończyć projekt.

Kolejnym narzędziem pobudzającym kreatywność są tzw. warsztaty lub pikniki kreatywne odbywające się poza środowiskiem pracy. Takie wyrwanie ludzi z ich codziennego otoczenia, z kontekstu, zaproponowanie sposobu myślenia opartego na bardzo odległych czasem skojarzeniach stymuluje do twórczego myślenia. Oczywiście moderujemy te sesje. Stawiamy cel i oczekujemy propozycji dojścia do niego. Okazuje się, że w sprzyjającej atmosferze powstają fajne rzeczy. Nierzadko kończymy zajęcia z 6–8 konceptami, które późnej trzeba zderzyć z twardymi kryteriami rynkowymi. Do kreacji pomysłów strategicznych mamy też experience centre, czyli zdigitalizowane powierzchnie, na których można testować projekty, przetwarzać na formę cyfrową, dzięki czemu można szybko sprawdzić ich przydatność konsumencką.

Narzędzi wspomagających kreatywne myślenie jest więcej i cały czas powstają nowe, ale odnoszę wrażenie, że to nie jest ustrukturyzowana fala. Nie czuję, że naprawdę większość średnich i dużych organizacji wychodzi daleko poza znany schemat. Większość organizacji nadal się uczy odważnego myślenia, popełniania błędów i wyciągania wniosków, wychodzenia poza strefę komfortu. Uczy się wreszcie tego, że to, co przeprowadziło firmę przez okres 2010–2019. niekoniecznie przeprowadzi ją przez lata 2020–2030.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!