Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Zakupy online i sfrustrowany klient. Jak sobie tym poradzić?

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Z punktu widzenia sprzedawcy, e‑handel przypomina trochę randkę w ciemno z klientem. Może coś kupi, może nie kupi, ale dlaczego coś zrobi i co czuje w trakcie wirtualnych zakupów? Nie  wiadomo. Czy sztuczna inteligencja to zmieni i wyjaśni zawiłości tej relacji?

Zeszły rok był czasem dynamicznego rozwoju e‑commerce. Kupowaliśmy przez Internet, bo… nie mieliśmy wyboru. Sprzedawcy, aby przetrwać, musieli przestawić się na online. Jednym udało się to lepiej, innym gorzej. Faktem jest, że sklepy, które przeprowadziły transformację cyfrową jeszcze przed pandemią, poradziły sobie lepiej.

Po wiosennym zamknięciu sklepów przyszedł jesienno‑zimowy lockdown. Przez wiele miesięcy kupowaliśmy głównie online, nierzadko męcząc się z mało czytelnymi stronami, niedopracowanymi interfejsami i niezbyt rozgarniętymi czatbotami, które zamiast pomóc, irytowały, nawet o tym nie wiedząc, jak bardzo działają nam na nerwy.

Siłą rzeczy sprzedawcy nie wiedzieli, że powodem rezygnacji z zakupu nie był produkt, a „wirtualna obsługa klienta”. To może jednak wkrótce się zmienić. Cała nadzieja w sztucznej inteligencji. Wsparcie dotyczy dwóch kwestii: samego spotkania klienta z wirtualną obsługą, jak i analizy tejże. Rozwiązania narodziły się po obu stronach  Atlantyku.

Czy Meena prawdę ci powie?

Innowacyjny czatbot  Google’a, Meena, po raz pierwszy zaprezentowany został w prezentacji „Towards a Human‑like Open Domain Chat Bot” ze stycznia ubiegłego roku.

„Konwersacyjne modele neuronowe zapewniają przełomowe doświadczenie, ponieważ wiernie naśladują sposób, w jaki ludzie prowadzą rozmowę” – tak mówili przedstawiciele firmy Google o swoim produkcie.

Jak twierdzi Google’a Meena w porównaniu z czatbotami dostępnymi do tej pory na rynku potrafi „po ludzku” reagować na kontekst rozmowy. W systemie, przeszkolonym na bazie 341 gigabajtów nagrań rozmów (8,5 razy więcej niż w przypadku innych czatbotów), wprowadzono 2,6 miliarda parametrów konwersacji. Oznacza to, że Meena dysponuje ogromną bazą informacji i odpowiedzi, z których może swobodnie korzystać. Google wykorzystuje tę zaawansowaną technologię, aby Meena zyskała własną „osobowość”, dzięki czemu rozmowa z konsultantem ma przypominać rozmowę z prawdziwym człowiekiem, a granica między sztuczną inteligencją a ludzkimi konsultantami będzie się zacierać.

Obecnie trwają końcowe testy czatbota, które mają zapobiec ewentualnym „wpadkom”. To dosyć istotna kwestia – innowacyjny czatbot Microsoftu o imieniu Tay, uruchomiony w 2016 roku, został pospiesznie wyłączony w atmosferze skandalu. Tay zaczęła wygłaszać rasistowskie i seksistowskie komentarze.

Oczywiście czatbot Google będzie jednym z tysięcy dostępnych na rynku, ale znając rozmach i skalę giganta można spodziewać się rozwiązania, które w końcu nie będzie atrapą.

Klienci o nas mówią, ale co?

Fatalny czatbot złości klientów, stając się skuteczną antyreklamą. Czy w takim razie dobry czatbot będąc gwarancją uśmiechu na twarzy i zapewni realną przewagę konkurencyjną? Być może. Niemniej dobrze byłoby wiedzieć – po spotkaniu klienta z wirtualnym sklepem i jego ofertą – jakie emocje się w takiej relacji pojawiły.

Tutaj przydatne może być narzędzie SentiOne, czyli raport Analizy AI. Opracowany dzięki zaawansowanemu silnikowi przetwarzania języka naturalnego raport pokazuje z wysoką dokładnością emocjonalnie nacechowane wypowiedzi klientów na temat danych produktów czy usług. Rozwiązanie, które można dołożyć do sklepu internetowego to cyfrowa analiza tego, co „mówią o nas” klienci.

Jak to działa?

Algorytmy SentiOne każdego dnia gromadzą ponad 40 milionów wpisów, komentarzy i postów, pochodzących z domen publicznych z całego świata, takich jak media społecznościowe, fora, serwisy informacyjne czy blogi. W ten sposób powstaje unikalny zestaw 30 miliardów informacji zebranych w 27 językach. Dzięki niemu algorytmy języka naturalnego potrafią z wysoką dokładnością wskazać emocjonalne nacechowanie wypowiedzi internautów, co z kolei pozwala na analizę emocji dotyczących poszczególnych tematów. Obecnie algorytmy SenitOne potrafią podzielić wypowiedzi według pięciu najważniejszych rodzajów emocji:

?       radość – wypowiedź o pozytywnym wydźwięku, przepełniona satysfakcją lub zadowoleniem,

?       smutek – wzmianka pełna negatywnych emocji i niepokoju,

?       złość – wpis przepełniony negatywnymi emocjami, nawet wściekłością,

?       rozczarowanie lub niechęć – komentarz, z którego wyłania się brak satysfakcji, rozczarowanie, a nawet wstręt,

?       sarkazm – wypowiedź ironiczna i prześmiewcza.

Tak podzielone wypowiedzi są następnie przydzielane do jednej z trzech kategorii: nacechowane neutralnie, pozytywnie lub negatywnie. Dodatkowo algorytmy dzielą je na siedem kategorii semantycznych: opinia, doświadczenie klienta, sugestia, porada, reklama, hejt oraz potencjalny lead. W raporcie znajdują się również przykłady wzmianek z każdej kategorii.

Dzięki narzędziu można szybko sprawdzić, jaka jest opinia internautów na wskazany temat, czy dana marka cieszy się dobrą reputacją, czy może grozi jej skandal w mediach społecznościowych. Analiza stosunku liczby informacji o charakterze pozytywnym do tych o wydźwięku negatywnych jest równie przydatna – nagły skok jednego rodzaju porównaniu z innymi może oznaczać nieoczekiwany sukces nowej kampanii marketingowej lub potencjalny kryzys.

Wirtualne spotkanie to wciąż tylko namiastka prawdziwej relacji

Oczywiście innowacyjny czatbot i analiza emocji to właściwe kroki w tworzeniu bardziej ludzkiego e‑commerce, choć trzeba pamiętać, że wciąż daleko im do odtworzenia realnego doświadczenia klienta w wirtualnej rzeczywistości.

W e‑coomerce wciąż pojawiają się innowacje. Od live commerce poprzez systemy wizualizacji produktu, po dostawy realizowane za pomocą dronów. Wszystkie one skupiają  się jednak na wirtualnym, tudzież zdalnym doświadczeniu klienta, oderwanym od fizycznego spotkania z przedstawicielem firmy. Sztuczna inteligencja ma teraz inne zadanie – przeniesienie emocji towarzyszących nam w świecie rzeczywistym do świata wirtualnego. Póki się to nie uda wciąż e‑commerce będzie ersatzem handlu.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!