Ten artykuł możesz także odsłuchać!
W perspektywie najbliższych trzech lat technologiami, które w największym stopniu przyczynią się do zmian w gospodarce i transformacji społecznej, będą internet rzeczy (IoT) i sztuczna inteligencja (AI).
W budowaniu nowego porządku w biznesie wiodącą rolę odegrają globalne firmy technologiczne mające model agregatorów usług cyfrowych dla rynku masowego. To wnioski płynące z badań przeprowadzonych przez firmę doradczą KPMG, podsumowanych w raporcie The Changing Landscape of Disruptive Technologies. Tech disruptors outpace the competition (Zmieniający się krajobraz przełomowych technologii. Firmy oferujące przełomowe rozwiązania dystansują konkurentów).
Aby przygotować raport, przeprowadzono badania opinii w grupie 767 członków zarządów firm działających w branży technologicznej z piętnastu najbardziej rozwiniętych gospodarek świata. Ankietowani prezentowali swoje prognozy dotyczące głównych kierunków zmian w biznesie, wynikających z rozwoju technologii cyfrowych w perspektywie najbliższych trzech lat. W badaniu wzięli udział respondenci zarówno z dużych (33%), średnich (29%), jak i małych firm (28%), które dopiero rozpoczynają działalność technologiczną.
Na rosnące znaczenie internetu rzeczy w otoczeniu biznesowym wskazywało najwięcej respondentów. 17% z nich zgodziło się z tezą, że IoT będzie obszarem technologicznym, który w największym stopniu zmieni biznes i życie społeczne w ciągu następnych trzech lat. Zgodnie z rynkowymi prognozami, w 2021 roku wydatki na rozwiązania bazujące na IoT mogą wynieść 1,2 biliona dolarów.
Zdaniem ankietowanych, drugim najważniejszym obszarem technologicznym, który będzie miał kluczowy wpływ na biznes, jest sztuczna inteligencja. Znaczenie rozwiązań, które ją wykorzystują, podkreślało 13% ankietowanych, zaś 10% wskazało robotykę.
Zdolność dużych firm technologicznych do wyznaczania trendów wynika także z szerokich możliwości kreowania przez nie doświadczenia klienta.
TweetnijKoncepcja przemysłu 4.0 bazuje na wykorzystaniu internetu rzeczy do monitorowania i inteligentnego sterowania procesami produkcyjnymi. Nie należy się więc dziwić, że w najbliższym czasie cyfrowe technologie będą też radykalnie zmieniać produkcję przemysłową. Roboty z kolei wspomagają pracę człowieka w realizacji coraz większej liczby powtarzalnych czynności, zapewniając oszczędności przy jednoczesnej poprawie wydajności i jakości wykonywanej pracy. Natomiast sztuczna inteligencja w połączeniu z analityką danych umożliwia szybkie i skuteczne rozpoznawanie trendów biznesowych, tworzenie prognoz i na ich podstawie rozwiązywanie skomplikowanych problemów. Uczenie maszynowe pozwala częściowo zautomatyzować te procesy.
Prognozy dotyczące kluczowej roli <a href=>internetu rzeczy i robotyki w najbliższych trzech latach mają szczególne znaczenie dla polskiej gospodarki. Jesteśmy krajem, w którym produkcja przemysłowa ma duże znaczenie. Dlatego polskie firmy produkcyjne, chcąc utrzymać pozycję konkurencyjną na rynkach międzynarodowych, powinny w najbliższym czasie dobrze przygotować się do szybkiego i efektywnego wdrażania rozwiązań przemysłu 4.0.
Poza rozwiązaniami technologicznymi, które przeobrażą biznes w ciągu najbliższych trzech lat, badani wskazali też na takie, które będą rewolucjonizować go w nieco dłuższej perspektywie czasowej. W tym kontekście najczęściej wymieniali technologię blockchain, która pozwala na bardzo efektywne i bezpieczne utworzenie rejestru transakcji, bazując na przetwarzaniu bloków danych w zdecentralizowanym systemie. Blisko ? menedżerów (30%) zatrudnionych w firmach technologicznych wyraziła opinię, że blockchain zmieni sposób działania ich firm, przede wszystkim w obszarach bazujących na rozwiązaniach IoT, cyberbezpieczeństwa oraz platform handlowych.
Uwolnij moc innowacji w swojej firmie»
Nowy porządek
Zdaniem zarządzających firmami technologicznymi, największy wpływ na zmiany tradycyjnych modeli biznesowych i dostosowanie swoich modeli do nowych możliwości rynkowych mają tzw. cyfrowi agregatorzy, którzy świadczą usługi na rynku masowym. Alibaba, Facebook, Airbnb, Amazon czy Google to przykłady największych organizacji reprezentujących model biznesowy agregatora usług cyfrowych. Firmy te specjalizują się w obsłudze cyfrowych klientów, budując przewagę konkurencyjną dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii cyfrowych dla lepszego zaspokojenia potrzeb konsumentów. Na co dzień korzystają z chmur obliczeniowych, płatności cyfrowych, analityki danych czy sztucznej inteligencji i są w stanie promować te rozwiązania wśród swoich partnerów biznesowych i indywidualnych odbiorców ich usług. Dodatkowo posiadają kapitał, który mogą przeznaczyć na rozwój i inwestycje związane z rozwojem technologii cyfrowych i wejściem w nowe obszary biznesowe. Inicjowane przez agregatorów trendy nie będą jednak dotykać wszystkich branż w jednakowym stopniu. Prezesi spółek technologicznych prognozują, że największe zmiany w najbliższych trzech latach będzie można obserwować w sektorze mediów (18% wskazań), transporcie i przemyśle samochodowym (16%) oraz w handlu detalicznym (11%).
Zdolność dużych firm technologicznych do wyznaczania trendów wynika także z szerokich możliwości kreowania przez nie doświadczenia klienta. To bardzo ważne, bo na coraz bardziej konkurencyjnym rynku głównym czynnikiem skłaniającym konsumentów do wyboru oferty danego dostawcy stają się właśnie emocje, jakie towarzyszą kontaktowi z marką. Cyfrowi agregatorzy wykorzystują zaawansowane cyfrowe narzędzia, żeby lepiej zrozumieć potrzeby, preferencje i wzory zakupowe konsumentów, a w efekcie w naturalny sposób dostarczają klientom najlepsze doświadczenia. Dzięki temu systematycznie rozszerzają bazy użytkowników i szybko zdobywają rynki, wchodząc w zupełnie nowe branże, w których wcześniej nie działali.
Bariera regulacyjna
Inicjowany przez agregatorów rozwój technologiczni nie przebiega jednak bez przeszkód. Wielu ankietowanych wskazywało na to, że rozwój nowoczesnych technologii byłby jeszcze szybszy, gdyby nie obowiązujące regulacje prawne, które zdaniem menedżerów zatrudnionych w firmach technologicznych hamują tempo wdrażania innowacji w organizacjach – blisko co piąty ankietowany uznał, że obowiązujące regulacje branżowe lub chroniące konsumentów są głównym ograniczeniem dla szybszego rozwoju innowacji. Inne przeszkody zidentyfikowane przez respondentów badania KPMG to niewystarczająca dostępność specjalistów (22% wskazań), a także brak standardów technicznych oraz ograniczenia istniejących systemów cyfrowych (21%).
Zdaniem 22% członków zarządów firm technologicznych, ograniczone możliwości adaptacji nowych rozwiązań przez ludzi są również znaczącym utrudnieniem dla wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Innymi przeszkodami są ograniczony dostęp do kapitału oraz wyzwania związanie z cyberbezpieczeństwem.
Zaufanie staje się krytycznym czynnikiem sukcesu biznesowego w cyfrowym świecie. Dlatego nowe regulacje, takie jak RODO, to dobry ruch w kierunku ochrony cyfrowych konsumentów. W dalszej perspektywie ważne jest, by dane na temat klientów nie były wykorzystywane wbrew ich interesom. Istotne jest również, żeby na przykład systemy sztucznej inteligencji zachowały pełną neutralność i nie stały się narzędziem dyskryminacji.
Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony, jakie towarzyszą kontaktowi z marką. Cyfrowi agregatorzy wykorzystują zaawansowane cyfrowe narzędzia, żeby lepiej zrozumieć potrzeby, preferencje i wzory zakupowe konsumentów, a w efekcie w naturalny sposób dostarczają klientom najlepsze doświadczenia. Dzięki temu systematycznie rozszerzają bazy użytkowników i szybko zdobywają rynki, wchodząc w zupełnie nowe branże, w których wcześniej nie działali.
Bariera regulacyjna
Inicjowany przez agregatorów rozwój technologiczni nie przebiega jednak bez przeszkód. Wielu ankietowanych wskazywało na to, że rozwój nowoczesnych technologii byłby jeszcze szybszy, gdyby nie obowiązujące regulacje prawne, które zdaniem menedżerów zatrudnionych w firmach technologicznych hamują tempo wdrażania innowacji w organizacjach – blisko co piąty ankietowany uznał, że obowiązujące regulacje branżowe lub chroniące konsumentów są głównym ograniczeniem dla szybszego rozwoju innowacji. Inne przeszkody zidentyfikowane przez respondentów badania KPMG to niewystarczająca dostępność specjalistów (22% wskazań), a także brak standardów technicznych oraz ograniczenia istniejących systemów cyfrowych (21%).
Zdaniem 22% członków zarządów firm technologicznych, ograniczone możliwości adaptacji nowych rozwiązań przez ludzi są również znaczącym utrudnieniem dla wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Innymi przeszkodami są ograniczony dostęp do kapitału oraz wyzwania związanie z cyberbezpieczeństwem.
Zaufanie staje się krytycznym czynnikiem sukcesu biznesowego w cyfrowym świecie. Dlatego nowe regulacje, takie jak RODO, to dobry ruch w kierunku ochrony cyfrowych konsumentów. W dalszej perspektywie ważne jest, by dane na temat klientów nie były wykorzystywane wbrew ich interesom. Istotne jest również, żeby na przykład systemy sztucznej inteligencji zachowały pełną neutralność i nie stały się narzędziem dyskryminacji.