CZY WIESZ, ŻE już 62% polskich internautów kupuje online.
Polacy uwielbiają zakupy przez internet. Za pomocą smartfona, tabletu czy laptopa kupujemy już nie tylko RTV i AGD, książki czy płyty. Okazuje się, że równie chętnie sięgamy też po ubrania i żywność.
Duża w tym zasługa nowych technologii. O tym, jak zmieniają one rynek e‑commerce, piszemy w tekście „Jak ograniczyć liczbę zwrotów w e‑commerce”.
Ostatnie badania Gemiusa pokazują, że już 62% internautów kupuje online. Jest to wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu z zeszłym rokiem (56% w 2018, dwa lata temu było to 54%).
Trzy najczęściej wymieniane zalety e‑zakupów to według Polskich internautów możliwość kupowania w każdym momencie, 24/7 (75%), brak konieczności jechania do sklepu (72%) oraz nieograniczony czas wyboru (68%). Ponadto Polacy wskazują, że e‑sklepy dają coraz większe możliwości wyboru produktów niż sklepy tradycyjne (51% vs. 46%), są także wygodniejsze niż zakupy stacjonarne (58% vs. 52%). Robienie zakupów przez internet ocieniają także jako łatwiejsze (52% vs. 49%), a także tańsze (44% do 42%).
Laptop wciąż na topie
Najpopularniejszym urządzeniem, które Polacy wykorzystują, kupując online, wciąż jest laptop (74%), chociaż jest to tendencja spadkowa (w 2018 było to 82%). Coraz lepsze wyniki notuje sprzedaż przez kanały mobilne – na smartfonach kupuje już 61% osób (skok o 3 p.p. w porównaniu z 2018 r.), a na tabletach 27% (skok o 6 p.p. w porównaniu z 2018 r.).
Jeszcze w ubiegłym roku aż 64% Polaków kupujących online było osobami poniżej 34. roku życia. Dzisiaj grupę tę stanowi mniej niż połowa – tylko 42% (spadek aż o 22 p.p.). Znacząco wzrosło zainteresowanie internetowymi sklepami w grupach starszych. Osoby 50+ stanowią już ponad 1 osób kupujących online (26% – wzrost o 14 p.p. w porównaniu z 2018 r.), a internauci 35‑49 – ponad 32% (wzrost o 7 p.p. w porównaniu z 2018 r.). E‑zakupy niezmiennie pozostają domeną osób z przynajmniej średnim wykształceniem (72%), mieszkających w miastach do 200 tys. mieszkańców (45%).
Inspiracje z serii CZY WIESZ, ŻE są jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Jeśli jednak chcesz pogłębić umiejętności stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stronę główną MIT Sloan Management Review Polska.