Firma Interbrand przygotowała kolejny ranking najlepszych marek. Zaskoczenie nie ma, bowiem na szczycie znów są firmy technologiczne: Apple, Google i Amazon.
Interbrand oblicza „ogólny zwrot finansowy z marekdla inwestorów organizacji lub jej zysk ekonomiczny”, a także „zdolność marki do kreowania lojalności, a tym samym zrównoważonego popytu i zysku w przyszłości”. To, że brand to wartość, nie trzeba nikogo przekonywać, ale ranking pokazuej, że branding firm IT ma się dobrze.
Okazuje się, że siła brandu ma mieć realne przełożenie biznesowe. Można zauważyć, że w pierwszej dziesiątce znalazło się 5 firm technologicznych, które bardzo intensywnie inwestują w sztuczną inteligencję (o trendach AI piszemy tutaj).
Interbrand wziął pod uwagę trzy czynniki przy ustalaniu swojego rankingu marek i są to:
obecną siłę marki, czyli to, jak postrzegana jest na świecie;
jaką wartość marka ma dla firmy;
jakie plany na przyszłość ma brand.
Ranking top 10 brand:
Apple – 234 241 mld dol. (+9%)
Google – 167 713 mld dol. (+8%)
Amazon – 125 263 mld dol. (+24%)
Microsoft – 108 847 mld dol. (+17%)
Coca‑Cola – 63 365 mld dol. (-4%)
Samsung – 61 098 mld dol. (+2%)
Toyota – 56 246 mld dol. (+5%)
Mercedes‑Benz – 50 832 mld dol. (+5%)
McDonald’s – 45 362 mld dol. (+4%)
Disney – 44 352 mld dol. (+11%)

Jedyną marką w top 10, która zanotowała spadek wartości, jest Coca‑Cola (-4%). Ciekwie wygląda też wynik Facebooka. Brand Marka Zuckerberga stracił 12% i spadł z 9. lokaty zajmowanej w 2018 r. na 14. miejsce. Ale to nie jedyna ciekawostka. W rankingu marek znalazło się też miejsce dla nowych marek. Takimi brandami są Dell Technologies (63. miejsce), Uber (87.) i LinkedIn (98.).
W efekcie łączna wartość stu najlepszych marek na świecie wzrosła w ciągu roku o 5,7%. Sięga 2,13 bln dol. Wygląda na to, że siła nazwy i loga jest coraz ważniejsza, ale można przewidywać, że siła brandu będzie rosnąć.
Cały ranking obejrzeć można na stronie Interbrand.
Inspiracje z serii CZY WIESZ, ŻE są jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Jeśli jednak chcesz pogłębić umiejętności stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stronę główną MIT Sloan Management Review Polska.