Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
4 wskazówki: jak komunikować się z zespołem, którym zarządzasz? - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje przywódcze

4 wskazówki: jak komunikować się z zespołem, którym zarządzasz?

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Obejmując stanowisko menedżerskie, pierwszym z wielu wyzwań związanych z dopasowaniem się do pełnienia nowej roli jest nauczenie się, jak skutecznie komunikować się ze swoim zespołem. Przekazywanie informacji zwrotnych, motywowanie, budowanie zaangażowania, rozwiązywanie konfliktów w grupie osób, których pracą trzeba zarządzać – to sytuacje, którym świeżo upieczony menedżer musi zazwyczaj stawić czoła po raz pierwszy w życiu. Jak się odnaleźć w nowej roli?

Wbrew pozorom umiejętne komunikowanie się z ludźmi, których pracą trzeba zarządzać, może przysporzyć nowo mianowanym menedżerom większych trudności niż np. podejmowanie decyzji czy delegowanie zadań. A dzieje się tak, ponieważ – awansując – świeżo upieczony lider znajduje się nagle w zupełnie innym położeniu w stosunku do osób, które jeszcze do niedawna były jego współpracownikami z tego samego poziomu w organizacji. W nowej sytuacji zaczyna pełnić wobec nich funkcję kierowniczą, która wywraca do góry nogami dotychczasowe zależności i relacje. Dlatego właśnie uczenie się komunikacji niemal na nowo to jedna z pierwszych lekcji, które musi odrobić początkujący lider, by zacząć myśleć o pierwszych efektach swojej pracy. Od czego warto zacząć tę lekcję? Oto 4 wskazówki na początek.

1. Mowa jest srebrem, a milczenie złotem: naucz się słuchać

Większości z nas komunikacja kojarzy się przede wszystkim z mówieniem – czy słusznie? Okazuje się, że niekoniecznie: naprawdę skuteczna i dająca pożądane rezultaty komunikacja powinna opierać się w dużej mierze na… słuchaniu. To cenna informacja, zwłaszcza dla liderów. Jak pokazują liczne badania, to właśnie brak umiejętności aktywnego słuchania okazuje się jedną z najpoważniejszych przeszkód na drodze do efektywności w roli menedżera. Na ten problem wskazuje także wielu pracowników: nie czują się wysłuchani w pracy i często narzekają na to, że liderzy ich zespołów nie potrafią słuchać tego, co mają do powiedzenia. Jak więc nie być „tym szefem, który nie słucha”?

Przede wszystkim nie bój się ciszy – jeśli na co dzień masz wrażenie, że mówisz zbyt dużo, koniecznie odwróć proporcje: 80% czasu konwersacji poświęć słuchaniu, a pozostałe 20% – mówieniu. Co ciekawe, wbrew powszechnym przekonaniom słuchanie wcale nie jest umiejętnością, która przychodzi naturalnie. Musisz ją wyćwiczyć.

Trenuj aktywne słuchanie, starając się całkowicie poświęcić uwagę rozmówcy. Koncentruj się na tym, co chce ci przekazać – nie na tym, co powiesz za chwilę albo jak wypadniesz w jego oczach. Zwracaj uwagę na to, jak ludzie mówią, jak się zachowują podczas rozmowy z tobą, jakiej mowy ciała używają – to wszystko dostarczy ci bardzo cennych informacji, które możesz wykorzystać w kontaktach z nimi. Aktywne słuchanie to prosta droga do budowania zaufania, zrozumienia i silnych relacji z zespołem.

2. Zamień zwykły komunikat w dobrą historię

Nawet najtrudniejsza rozmowa na wymagające pełnego skupienia tematy może wydać się przyjemną pogawędką, gdy zostanie opakowana w dobrą opowieść. Kiedy opowiadasz historię, sucha informacja nabiera określonego kształtu i barw – jest łatwiejsza do zapamiętania i zrozumienia. Już wieki temu nasi przodkowie wykorzystywali historie snute przy ognisku do przekazywania fundamentów kultury, wierzeń, tradycji czy wartości, które były ważne dla danej społeczności. Tak samo jest i dziś: historie sprzyjają budowaniu więzi pomiędzy członkami grupy – dzięki temu wzmacniają relacje w zespołach i organizacjach oraz nadają sens codziennej pracy.

Prawdziwi liderzy stawiają na szczerość. #liderzy #zespół #komunikacja

3.Pamiętaj o zwięzłości i precyzji

Nikt nie lubi przydługich wystąpień, ciągnących się w nieskończoność spotkań czy naszpikowanych specjalistyczną terminologią ścian tekstu, w których trzeba doszukiwać się najważniejszych informacji. Niezwykle trudno jest utrzymać niesłabnącą uwagę odbiorcy – dlatego staraj się, by osoba, do której kierujesz komunikat, nie miała najmniejszych wątpliwości co do tego, co chcesz jej przekazać. Przystępując do rozmowy w cztery oczy, przygotowując się do spotkania z zespołem czy pisząc wiadomość e‑mail, staraj się zachować maksymalną zwięzłość i precyzję wypowiedzi, nie używaj niejasnej terminologii. O ile to możliwe, przygotuj się wcześniej do rozmowy: opracuj plan wypowiedzi, rozważ zawczasu możliwe obiekcje rozmówców, wypisz swoje argumenty i warianty odpowiedzi, popracuj nad terminologią, postaraj się nadać informacjom przystępną formę. Takie przygotowanie nie tylko pomoże ci szybciej osiągnąć zamierzony cel, ale także sprawi, że zdobędziesz większą pewność siebie – zwłaszcza w obliczu trudnych rozmów – i pozwoli łatwiej wpływać na reakcje współpracowników.

4. Szczerość to także element dobrej komunikacji

Wielu liderów przyznaje, że ma tendencję do tuszowania swoich złych decyzji lub porażek, a niekiedy nawet ucieka się w takich sytuacjach do kłamstwa – tylko po to, by nie narazić swojej reputacji na szwank. To prosta droga do utraty autentyczności i zaufania wśród współpracowników, szybko owocująca trudnościami w kontaktach z nimi i odbijająca się na skuteczności komunikacji. Prawdziwi liderzy stawiają na szczerość: przyznają się do popełnionego błędu, nie próbują go ukryć przed współpracownikami, otwarcie o nim mówią i przechodzą nad nim do porządku dziennego. Dzięki temu ich autentyczność wzrasta – zwłaszcza w sytuacjach trudnych rozmów czy konieczności przekazywania niełatwych decyzji. Szczera komunikacja sprawia, że liderzy są bardziej szanowani przez współpracowników, łatwiej zdobywają ich zaufanie, a co za tym idzie – odnoszą większe sukcesy w zarządzaniu zespołem.

Jeśli zastanawiasz się, jakie konkretne techniki i narzędzia powinieneś wykorzystać, by przełożyć powyższe wskazówki na swoją codzienną pracę, koniecznie zapoznaj się z ofertą programu rozwoju początkujących menedżerów First‑Time ManagerTM prowadzonym przez ekspertów ICAN Institute. Jedna z sesji w ramach programu w całości poświęcona jest właśnie zagadnieniom związanym z budowaniem relacji i rozwijaniem umiejętności skutecznej komunikacji z zespołem:

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!