Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Dobry handlowiec — jakie powinien posiadać kompetencje? - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Klienci i doświadczenia

Dobry handlowiec — jakie powinien posiadać kompetencje?

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Dobry handlowiec potrafi w skuteczny sposób przekonać potencjalnego klienta do zakupu towaru lub usług generujących zyski dla swojego pracodawcy. Nie każda osoba jednak sprawdzi się na takim stanowisku, ponieważ wymaga ono nie tylko odpowiedniego wykształcenia i wiedzy, ale także pewnych cech osobowości, które często trudno jest wypracować. Jakie kompetencje powinien posiadać dobry handlowiec?

Handlowiec to osoba odpowiedzialna za nawiązanie i utrzymanie kontaktu z klientami, a także sprzedaż produktów lub usług. Z tego powodu pracownicy zatrudnieni na tym stanowisku są potrzebni niemal w każdej branży. Mogą pracować zarówno stacjonarnie, online, jak i w terenie.

Mianem handlowca określa się ponadto osoby, które doradzają klientom, na przykład w sklepach, prowadzą do tego cały proces sprzedażowy oraz obsługują kasę fiskalną. Miano to przylgnęło też do specjalistów związanych z konkretną branżą, którzy są nie tylko ekspertami w swojej dziedzinie, ale i świetnymi mówcami, a przy tym zajmują się finalizacją ważnych, dużych kontraktów biznesowych.

Z kolei osoby, które przemieszczają się między poszczególnymi firmami i oferują sprzedaż usług przedsiębiorstwa, a przy okazji reprezentują je, najczęściej określa się mianem przedstawicieli handlowych. Z tego powodu w każdym przypadku stanowisko to wymaga innych kompetencji i umiejętności, choć istnieje pewien zestaw cech, które każdy ubiegający się o taką posadę powinien posiadać.

Znajomość branży

Każdy dobry handlowiec musi wykazywać się znajomością swojej branży. Dlatego zwykle zatrudniane są osoby, które ukończyły studia kierunkowe, ponieważ muszę one nie tylko doskonale znać usługi i produkty, jakie oferują, ale również kontekst ich wykorzystania. Klient, aby zdecydował się na skorzystanie z oferty firmy, musi być przekonany, że osoba, która mu doradza, dobrze zna daną tematykę i wie, jakie rozwiązania w konkretnym przypadku są najkorzystniejsze.

Z tego powodu często na tym stanowisku np. w branży budowlanej zatrudniani są inżynierowie, z kolei w medycznej lub farmaceutycznej — medycy. W mniej specjalistycznych sektorach możliwa jest nauka konkretnego zagadnienia od podstaw, dlatego nawet osoby, które nie posiadają odpowiedniego wykształcenia, mogą sprawdzić wymagania na stanowisku handlowiec — najnowsze oferty pracy na gowork.pl.

Komunikatywność

Choć komunikatywność jest ściśle powiązana z naszym charakterem, to można nad nią pracować. Handlowiec powinien być nie tylko słuchaczem, ale także mówcą. Musi odpowiednio modulować głos i płynnie przedstawiać swoją ofertę, nie może stresować się podczas kontaktów z klientami, ale jasno formułować myśli. Ważny jest dobór odpowiedniego słownictwa. Podczas prezentacji produktów nie powinien on stosować zwrotów: „oferować” czy „kupić” tylko: „skorzystać”, „proszę zwrócić uwagę”.

Dodatkowo na tym stanowisku niezwykle istotna jest znajomość języka korzyści, dzięki któremu łatwo jest skutecznie zaprezentować swoją ofertę. W zależności od branży potrzebna do sprzedaży może być również kreatywność, aby skuteczniej przeprowadzić proces negocjacyjny.

Nastawienie na cel

Na stanowisku handlowca niezwykle istotne jest, aby dążyć do postawionych przez siebie lub kierownictwo celów, ze względu na to, że istotą tej pracy jest przynoszenie firmie zysków. Dodatkowo często od ich realizacji zależą premie i inne bonifikaty. Dlatego jest to posada wyłącznie dla osób, które dążą do realizacji planów i taki system motywuje je do działania.

Najlepsi na takim stanowisku nie tylko podpisują intratne kontrakty i zdobywają nowych klientów, ale także realizują się w momencie, kiedy otrzymają trudne zlecenie. Działanie i ciągłe podnoszenie poprzeczki to tylko niektóre cechy, jakie wiążą się z pracą handlowca. Dodatkowo osoba taka powinna dobrze organizować swój czas i określać priorytety, aby zajmować się jedynie ważnymi zagadnieniami.

Umiejętność słuchania

Ze względu na to, że proces sprzedaży polega na zrozumieniu potrzeb klienta, kluczową umiejętnością każdego dobrego handlowca jest słuchanie drugiej strony. Często jest to cecha wrodzona, jednak można nad nią pracować. Nie znając potrzeb i oczekiwań klienta, a dodatkowo nie wykazując chęci ich poznania, nie jesteśmy w stanie zdobyć jego zaufania, a co za tym idzie, współpraca obustronnie nie będzie satysfakcjonująca.

Z tego powodu handlowcy to najczęściej osoby bardzo kontaktowe, które z jednej strony potrafią dostrzec potrzeby drugiego człowieka, a z drugiej umieją dopasować swoją ofertę do jego oczekiwań i przedstawić ją w taki sposób, aby sfinalizować sprzedaż. Warto wiedzieć, że proces ten polega również na budowaniu relacji, dlatego ludzie, którzy umieją szybko wytworzyć odpowiednią atmosferę i zyskują sympatię oraz zaufanie klientów, są najbardziej pożądani w branży.

Inteligencja emocjonalna

Umiejętność słuchania i inteligencja emocjonalna są ze sobą w pewien sposób powiązane. Ta druga cecha to szereg dodatkowych aspektów, takich jak umiejętność współodczuwania i budowania odpowiedniej atmosfery, a także komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Handlowiec posiada nie tylko wiedzę, którą przekazuje, ale także posługuje się właściwym tonem głosu, mimiką, postawą i gestykulacją, aby sterować rozmową i rozładowywać napięcie w trakcie spotkania. Dodatkowo, kiedy widzi, że klient jest wycofany i niepewny, stopniowo rozwiewa wszystkie wątpliwości i uspokaja go, zanim jeszcze przechodzi do ważnych negocjacji.

Odporność na stres

Ze względu na to, że praca handlowca wiąże się z ciągłymi negocjacjami, presją czasu i faktem, iż jest ona oceniana na podstawie osiąganych wyników, najlepiej sprawdzają się w niej osoby, które są odporne na stres. Muszą one ponadto umieć poradzić sobie często z wysokimi wymaganiami stawianymi im przez przełożonych, a także z odmową ewentualnych klientów. Czasami trzeba wykonać wiele telefonów i odbyć wiele spotkań, by podpisać jedną umowę. Dodatkowo osoby takie muszą reagować na wszelkie zastrzeżenia klienta i wykorzystywać znane przez siebie techniki sprzedażowe, aby móc osiągać jak najlepsze wyniki.

Umiejętności negocjacyjne

Handlowiec musi być również dobrym negocjatorem, dlatego też osoby, które chcą pracować na takim stanowisku, powinny przechodzić cykliczne szkolenia z nowych technik efektywnego komunikowania się w trakcie negocjacji. Aby skutecznie sprzedawać, należy wykorzystywać takie narzędzia, które podnoszą rezultaty i pomagają w wypracowaniu własnego sposobu kontaktu z klientem. Oczywiście żadne techniki nie pomogą, jeżeli osoba na tym stanowisku nie będzie dobrze znała produktów, które sprzedaje.

Zaangażowanie

Dobry handlowiec powinien być zaangażowany w wykonywane przez siebie obowiązki. Musi wierzyć w skuteczność oferowanych przez siebie usług lub produktów, ponieważ każda próba sprzedaży czegoś, co jego zdaniem nie funkcjonuje dobrze, najprawdopodobniej skończy się fiaskiem.

Z tego powodu osoba taka musi mieć dużą wiedzę na temat reprezentowanego przez siebie przedsiębiorstwa, znać jego misję, zasady działania, strategię czy pozycję na rynku, a także dobrze poznać sprzedawany produkt. Musi wiedzieć, jakie są jego właściwości, zastosowanie, a także jak wypada w stosunku do towarów konkurencji. Wszystko to sprawi, że jeżeli handlowiec faktycznie wierzy w to, że oferowana przez niego usługa jest dobra, automatycznie pozwala mu to lepiej przedstawiać ją klientom i bardziej angażować się w proces sprzedaży, co skutkuje podniesieniem wyników jego pracy.

Podnoszenie kwalifikacji

Każdy dobry handlowiec nieustannie podnosi swoje kwalifikacje. Oznacza to, że uczęszcza on na szkolenia zarówno produktowe, jak i z technik sprzedażowych oraz innych działań potrzebnych w danej branży. Taka osoba powinna mieć w sobie potrzebę rozwoju, dzięki czemu bardziej angażuje się w swoją pracę i w razie trudności szybko je pokona. Osiąganie dobrych wyników w handlu wymaga nieustannego podnoszenia swoich kwalifikacji, dlatego handlowiec musi mieć dużą motywację do nauki i być wytrwały.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!